Is de Fisker Karma milieuvriendelijk?

tags:
Userpica

De Fisker Karma komt er aan, maar niet iedereen is even tevreden.

Wie herinnert zich niet de claim van Chevrolet dat hun Volt 1 op 100 zou rijden? Iedereen met een mening viel over elkaar heen en niemand kon een exact antwoord geven. Dat is ook logisch, want met een elektrische motor is het verbruik niet één op één te vergelijken met dat van een benzinemotor. Zeker niet bij een range extended vehicle. Volgens de officiële Europese norm rijdt het broertje van de Volt, de Opel Ampera 1 op 65, maar aan dat getal heb je weinig. Rijd je naar de supermarkt op en neer, dan verbruik je (aan benzine) niets. Hoe reken je dan het accuverbruik door? In euro's kun je dat al iets makkelijker doen: een elektrische Nissan Leaf verbruikt in euro's ongeveer een kwart van een vergelijkbare benzine auto aan brandstof.

Het bericht dat het verbruik van de Fisker Karma vies tegenvalt,moet je dan ook met die discussie in het achterhoofd lezen. Een man die de Fisker in bestelling had, zegt dat hij met zijn Aston Martin bijna net zo zuinig rijdt. Dat lijkt me wat overdreven, maar het geeft wel iets aan over de staat van de markt: we zitten in de pioniersfase van nieuwe vormen van vervoer. Daarbij is een één op één vergelijking met de oude vormen niet altijd mogelijk en bovendien gebeurt er niets als iedereen dezelfde auto's blijft maken. De radicale verbeteringen in brandstofverbruik van diesel- en benzinemotoren komen ook voort uit de onzekerheid in de markt. En dat is voor het milieu in ieder geval goed.

Mensen die een Fisker Karma kopen, doen wellicht niet direct iets voor het milieu als je het wiskundig benadert. Maar er gaat wel een boodschap uit van die auto: we moeten en kunnen het anders doen.

Mensen die met de trein reizen, geven die zelfde boodschap al jaren, alleen vallen ze niet zo op als een grote luxe auto met groene stickers. Kun je geen afstand doen van de luxe van een auto, rijd dan vooral iets dat een billboard voor verandering is!

door Rutger Middendorp, 25-10-2011 09:10 13 reacties, 2051 views

iPhone Gerrie, 2 jaren geleden
afbeelding van iPhone Gerrie

Topgear had berekent dat de uitstoot van co2 per treinreiziger groter is dan van de gemiddelde autorijder. Energiecentrales hebben nou eenmaal ook uitstoot. Geef mij maar waterstof, alhoewel ook dat aardig wat stroom kost en dus uitstoot om te maken.. Het beste kan je met de fiets, mits je niet teveel flatuleert onderweg.

Rutger-M, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger-M

Rekenen ze dan ook de CO2 mee die vrijkomt bij raffinering en transport van de brandstof?

iPhone Gerrie, 2 jaren geleden
afbeelding van iPhone Gerrie

Nee volgens mij niet.. Wel hielden ze rekening met het feit dat buiten de spits veel treinen vrijwel leeg rondrijden op veel trajecten, dat is natuurlijk killing voor het gemiddelde.

Jacco, 2 jaren geleden
afbeelding van Jacco

@iPhone Gerrie. Topgear staat nou niet echt bekend om zijn betrouwbare onderzoeken. Voor Nederland, lees het STREAM onderzoek van CE Delft. Of de ingekorte versie op wikimobi. Samenvatting: trein stoot minder CO2 uit. Wel is het waar dat je beter buiten de spits in de trein kan stappen (en dat is gek, want in de spits is er een hogere bezettingsgraad, maar dat heet elasticiteit).

Dutch, 2 jaren geleden
afbeelding van Dutch

De hoeveelheid elektriciteit die nodig is om een elektrisch auto een bepaalde afstand te laten rijden is evenveel als er benodigd is om de olie te winnen, vervoeren en raffineren die nodig is om dezelfde afstand te rijden. Daarin is de olie zelf dus nog niet meegeteld!!

Bezoekertjen, 2 jaren geleden
afbeelding van Bezoekertjen

Op de autorai nog uitgebreid in de Fisker gezeten. Dat is een enorme dikke wagen maar van binnen opvallend krap en je zit volledig ingebouwd, bijna claustrofobisch. De range-extender is gewoon de motor van een forse middenklasser. De Fisker heeft overigens speakertjes in de bumper voor extra geluid...en zonnecellen in het dak voor extra airco-stroom. Maar goed, verder is het een soort Saab, je gaat ze heel weinig zien en er gaan nog veel betere elektrische auto's komen.

Neuromancer , 2 jaren geleden
afbeelding van Neuromancer

Goh wat is de gemiddelde reaktie hier negatief, en dat voor een technologie innovatie site. De eerste benzineautos waren walmende, trage, brandstofslurpende veredelde koetsen.....en moet je nu eens kijken! Gun het gewoon een kans! De oliesjeiks en Jan Kees de Jagers van deze planeet willen alles graag bij het oude houden. Iedereen braaf 1.65  per litertje aftikken en hup hup hup, 70% daarvan naar Den Haag.

Bezoeker, 2 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

Eindelijk eens een weloverwogen verhaal, geen prietpraat van teaparty-aanhangers en piskijkers.
The proof of the pudding is in the eating: de Karma die momenteel bij Fisker Nederland in gebruik is, rijdt maar weinig op de range extender; 70 tot 80 km puur op de accu's is haalbaar en vervolgens halen ze makkelijk 1 op 12, met demoritten waarbij de auto niet wordt ontzien. Maar daar gaat inderdaad niet alleen om: de auto is een trendsetter die laat zien dat duurzame mobiliteit ook 'sexy' kan zijn. Ik ben het volledig met neuromancer eens: gun het een kans - de Karma zal in ons land niet in duizenden op de weg verschijnen, maar hij is de eerste van een nieuwe generatie en dat maakt hem juist interessant!

Richard T., 2 jaren geleden
afbeelding van Richard T.

Ikzelf denk dat je het nog verder moet bekijken. Stel je voor dat onze energie voor meer dan 90% groen zou zijn? Of zelfs 100% groen...? Dan is de uitstoot zowel van productie als verbruik 0% !!! Mits alles electrisch is uiteraard...

Henri, 2 jaren geleden
afbeelding van Henri

Beginnen is het beste om te doen, zelf heb ik inmiddels 51 zonnepanelen die stroom maken. Rond de 7500 kilowattuur per jaar. Inmiddels mijn Opel Ampera besteld, en groener kan niet denk ik want die laad ik op met door mijzelf geproduceerde groene stroom.
Niet zeuren maar doen is mijn motto...
Overigens is de cv ketel eruit en verwarm ik mijn huis met een warmtepomp en je raadt het al ja die gebruikt ook mijn groene stroom...gewoon beginnen...en het mooie is zonnepanelen worden als maar goedkoper....

Neuromancer , 2 jaren geleden
afbeelding van Neuromancer

Grote klasse Henri. Als ik de financi

Dutch, 2 jaren geleden
afbeelding van Dutch

Goed zo Henri. Ik heb zelf een Fisker Karma besteld - levering hopelijk in november - en mijn broer een Opel Ampera. We hebben op ons bedrijf 11.500 Wp aan zonnepanelen gezet, zodat we ook echt CO2-vrij rijden. De panelen staan er nu een half jaar en zijn inmiddels weer goedkoper als we ze nu zouden aanschaffen. Met de prijs van elektrische auto's zal het ook zo zijn, die zal nog wel dalen. Maar je moet een keer beginnen, anders blijven we altijd maar afwachten en gebeurt er niets.

Neuromancer , 2 jaren geleden
afbeelding van Neuromancer

Helemaal met Henri en Dutch eens. Er moet gewoon een begin worden gemaakt. Als iedereen zo negatief en pessimistisch blijft doen over kolencentrales, kerncentrales en korte aktieradius van accus gebeurt er niks en gaan we op de huidige koers verder tot het allerlaatste olieveld helemaal leeg is gezogen en alleen de allerrijksten nog auto mogen/kunnen rijden.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 3 Bright Bunch leden en 79 bezoekers online.