De Grote Bright DNA Test

Userpica

Bright zoekt 7 vrijwilligers die hun DNA willen laten analyseren op onze kosten. In ruil vragen we inzage in je gedachten, gevoelens en onderzoeksgegevens.

Het leven is niet eerlijk. Al bij de geboorte verschillen we van elkaar door onze genen. Die genen uiten zich in je lengte, kleur haar, hoe goed je kunt ruiken en of je aanleg hebt voor obesitas. Al deze informatie ligt opgeslagen in ons DNA, in elke cel van ons lichaam. Van sommige genetische informatie kennen we de uitkomst, daar hoef je alleen maar voor in de spiegel te kijken. Maar hoe zit het met de aanleg voor bijvoorbeeld Alzheimer of longkanker? Als je nieuwsgierig bent, kun je het achterhalen met een DNA-test.

Bright ís nieuwsgierig. En dus staat voor me op tafel een plastic buisje. Het is de bedoeling dat ik erin spuug om het tot het streepje te vullen met mijn speeksel. Daarna stuur ik het in een bubbeltjesenvelop naar het Amerikaanse 23andMe in Los Angeles. Voor omgerekend zo'n 200 euro analyseren ze daar mijn DNA en geven ze me online inzicht in mijn genetisch profiel. Waar heb ik aanleg voor, en loop ik meer risico dan gemiddeld op het krijgen van bepaalde ziektes?

Vier jaar geleden werd de grens van duizend dollar voor het uitvoeren van een DNA-test doorbroken. Dat was een mijlpaal, daarvoor waren dergelijke testen onbetaalbaar en slechts het domein van wetenschappers. Je hoorde er eigenlijk alleen over in de vorm van een vaderschapstest, zoals ook gebruikt wordt in het tv-programma DNA Onbekend, of als bewijsmateriaal bij het oplossen van misdrijven.

De kosten voor zo’n DNA-test zijn inmiddels zo gedaald dat het binnen ieders bereik ligt er een uit te voeren. Waarom heb ik het dan niet eerder gedaan? Dat heeft eerder een emotionele dan rationele reden. Wil je de tot nu toe verborgen geheimen van je lichaam wel kennen? Maakt het niet alleen onnodig bezorgd? Want wat als eruit komt dat je inderdaad een verhoogde kans hebt op een hartaanval of trombose?

De een zegt: maak geen slapende honden wakker, ik wil niet de rest van mijn leven bezorgd zijn over iets waar ik misschien niet eens invloed op heb. De ander denkt: kennis geeft macht. Hoe meer kennis ik van mijn eigen lichaam heb, hoe meer invloed ik erop kan uitoefenen of hoe beter ik kan anticiperen. Zelfkennis raakt een behoefte. Niet voor niets wordt het vergaren van kennis over jezelf steeds makkelijker, denk aan de Fitbit en Jawbone Up.

Een DNA-test gaat net een stapje verder. Hoe ver? De uitkomst geeft in elk geval niet de voorspelling dat je op je 69ste overlijdt aan een hartaanval. Wel dat je wellicht een verhoogd of verlaagd risico hebt op trombose, aanleg hebt voor kaalheid, dat je gevoelig bent voor bepaalde medicijnen en stoffen als cafeïne, waar je voorouders vandaan komen en hoeveel Neanderthaler je in je hebt. Met de kanttekening dat je levensstijl (voeding, beweging, alcohol) vaak meer invloed heeft dan je genetische aanleg.

Doe mee! (als je durft)

Bright is nieuwsgierig naar de gevoelens, gedachten en gegevens die zo’n DNA-test oplevert. Hoe kunnen we dat beter onderzoeken dan samen met jou? We zijn op zoek naar zeven lezers die samen met ondergetekende dit experiment willen aangaan. Durf jij meer over jezelf te weten te komen? En wil je dat met ons delen? Zo gaat het in zijn werk:

Stap 1: Meld je aan voor de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright.nl

Stap 2: Vul vervolgens voor 1 maart dit deelnemersformulier in.

Stap 3: Uit de aanmeldingen kiezen we zeven winnaars.

Stap 4: Bright betaalt voor de winnaars alle kosten voor de DNA-test.

Stap 5: Jij geeft ons inzage in jouw resultaten en laat je interviewen over je gedachten, gevoelens en gegevens. Deze worden verwerkt tot artikelen die op Bright.nl worden gepubliceerd.

Op 1 maart benaderen we de winnaars.

door Corrie Gerritsma, 10-02-2012 11:29 26 reacties, 13037 views

iPhone Gerrie , 2 jaren geleden
afbeelding van iPhone Gerrie

Dit is iets voor facebook hey.. Lekker veel prive info!

Erwin van der Zande, 2 jaren geleden
afbeelding van Erwin van der Zande

Ons idee! Als Facebook het kan, dan wij ook. Ik kan je alleen verzekeren dat wij veel zorgvuldiger met gegevens zullen omgaan. Alles gaat ook in volledig overleg met de winnende deelnemers. Doe je mee?

Er1kG, 2 jaren geleden
afbeelding van  Er1kG

200 euro? Qua kosten wordt de drempel in ieder geval een stuk lager.... Leuk idee bright!

FransIII, 2 jaren geleden
afbeelding van FransIII

ontzettend gaaf idee idd!

watching mn dochtertje op de ipad, 2 jaren geleden
afbeelding van watching mn dochtertje op de ipad

K zou es met mn vrouw overleggen, doen we meteen 4 personen, ik-vrouw, dochtertje en zoontje. Dan wordt het nog intressanter

Gerben, 2 jaren geleden
afbeelding van Gerben

In jullie artikel in de geprintte versie van BRIGHT is de link www.bright.nl/de-grote-dna-test i.p.v. www.bright.nl/de-grote-bright-dna-test!

Corrie Gerritsma, 2 jaren geleden
afbeelding van Corrie Gerritsma

Oie, dank voor de tip! Ik ga het aanpassen

FransIII, 2 jaren geleden
afbeelding van FransIII

Ik ben vooral benieuwd wat er na het dna onderzoek komt... ben nu zelf bezig met een onderzoek naar eHealth in de GGZ als afronding van mijn studie, maar hoe geweldig zou het zijn om daarin al voorspellingen te kunnen maken? en dan bijvoorbeeld een ander verzekeringspakket te kopen, of een bepaalde apps vanuit je zorgverzekering aangeboden krijgen ... Ik hoop heel erg dat ik gekozen word, kan ik mooi gebruiken in mijn onderzoek!

Anthony, 2 jaren geleden
afbeelding van Anthony

Jullie vergeten te vermelden dat dit een bedrijfje is wat is opgezet door de vrouw van Sergey Brin (Google Founder). Daarnaast is Google ook investeerder (lees deel eigenaar) van dit bedrijfje.
Wat denk je dat dit voor je Google profiel gaat doen?

Randonnaam, 2 jaren geleden
afbeelding van Randonnaam

Google gaat met een alcoholproducten samenspannen en bij mensen die grotere kans hebben om alcoholist te worden veel drank reclames plaatsen.

Anthony van de Veen, 2 jaren geleden
afbeelding van Anthony van de Veen

Ik dacht meer aan farmaceutische bedrijven als een AstraZeneca, GlaxoSmithKline of Pfizer.
Die gaan dik betalen om de ideale doelgroep te benaderen.

Corrie Gerritsma, 2 jaren geleden
afbeelding van Corrie Gerritsma

Dat soort dingen komen in ons verslag natuurlijk allemaal voor.

iOS BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van iOS BRIGHT.app gebruiker

Het "enge" hieraan is dat als die test idd goed werken er dus onderscheid komt tussen mensen op bais van gemiddelde verwachtingen. Dit is voor verzekeraars natuurlijk erg interessant. Maar denk ook aan hypotheek verstrekkers. Die zullen maar wat graag dat onderscheid doorvoeren in hun producten.

sprankje, 2 jaren geleden
afbeelding van sprankje

Ben je verplicht zulke gegevens door te geven als je verzekering of hypotheekverstrekker er om vraagt?
Ze vragen ook of je rookt bijvoorbeeld.

bert, 2 jaren geleden
afbeelding van bert

Er is dacht ik wel een wet in afronding die dit een stuk gaat inperken. Veel onzinvragen uit de hypotheekcheck mogen dan niet meer.

Anthony van de Veen, 2 jaren geleden
afbeelding van Anthony van de Veen

Hier, dit staat al in hun privacy statement:

-We may disclose to third parties, and/or use in our Services, "Aggregated Genetic and Self-Reported Information"

en welke informatie wordt er dan gedeeld zou je vragen?

- "Genetic Information" is information regarding your genotype (e.g. the As, Ts, Cs, and Gs at particular locations in your genome), generated through processing of your saliva by 23andMe or by its contractors, successors, and assignees; or otherwise processed by and/or contributed to 23andMe.

- "Self-Reported Information" is all information about yourself, including your disease conditions, other health-related information, personal traits, ethnicity, family history, and other information that you enter into surveys, forms, or features while signed in to your 23andMe account. Self-Reported Information is included in 23andWe Research only if you have given consent as described in the applicable Consent Document.

En daarnaast wordt ook je web behaviour bijgehouden...

bron: https://www.23andme.com/about/privacy/

Het idee om deze informatie te hebben staat mij wel aan. Om het te "delen" met een partij als Google is een ander verhaal ,en de reden dat ik het tot op heden dan ook nog niet heb gedaan.

watching mn dochtertje op de ipad, 2 jaren geleden
afbeelding van watching mn dochtertje op de ipad

Ze vond het kicke.
Aangemeld en ingeschreven
We doen mee !!

gerard, 2 jaren geleden
afbeelding van gerard

Geweldig goed idee,
ik doe mee

Tamar, 2 jaren geleden
afbeelding van Tamar

Ik ben geinteresseerd, omdat ik mogelijk meer kans heb om vroeg(-er) te dementeren. Maar ik wil in begrijpelijk Nederlands de voorwaarden kunnen lezen en van Bright een disclaimer dat mijn privacy niet geschonden zal worden: ik weet uit ervaring dat je problemen kan krijgen met verzekeringen (arbeids ongeschikheids- of ziektekostenverzekeringen, levensverzekeringen, dus ook indirect via hypotheken etc.). Dat is echt heel schadelijk, psychisch en in je portemonnaie.
Dus als er over geschreven wordt in Bright, moeten de persoonsgegevens niet te achterhalen zijn en ga ik niet op de foto.

Sturkenbaum, 2 jaren geleden
afbeelding van Sturkenbaum

Bright, even ter attentie van jullie. In de magazine staat dat jullie blind 7 winnaars kiezen. Maar in deze post wordt vermeld dat je een motivatie moet hebben....
Wat is het nou?

Thomas Davits, 2 jaren geleden
afbeelding van Thomas Davits

Wat denk je zelf? Natuurlijk kijken ze naar je motivatie.
Als ze blind kiezen en uiteindelijk blijkt dat de gekozen deelnemers alleen maar kicken op het zabbelen op wattenstaafjes, kom je nog nergens. :)

Corrie Gerritsma, 2 jaren geleden
afbeelding van Corrie Gerritsma

We kiezen blind, maar gebruiken de opgegeven motivatie wel om binnenkort al verslag te doen over de redenen waarom mensen dit willen. En ook om antwoord te geven op de vraag of je die vragen (ouders, erfelijke ziektes etc) wel uit deze test kan halen.

Stijn, 2 jaren geleden
afbeelding van Stijn

Benieuwd als Bright het "aandurft" om ook een Belg te selecteren voor deze test! God weet welke verschillen we allemaal gaan vinden ...

Montytje, 2 jaren geleden
afbeelding van Montytje

Ik wil graag meedoen, maar de link naar het aanmeldingsformulier blijft bij mij voor een lege pagina zorgen.

Tarik, 2 jaren geleden
afbeelding van Tarik

Dit nou echt een leuke actie! Ik heb al lang willen weten waar mijn overgrootouders nou daadwerkelijk vandaan komen!

TQair, 2 jaren geleden
afbeelding van TQair

Ik ben benieuwd wat de uitkomsten zijn!


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

Bright Bunch

inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 10 Bright Bunch leden en 170 bezoekers online.