De koning van de pageviews

De koning van de pageviews

05-12-2013 09:19 Laatste update: 28-04-2018 08:53

Bij weblog Gawker hebben ze één redacteur die verantwoordelijk is voor meer dan de helft van de ruim 60 miljoen pageviews.

Bij Gawker gaan ze ver voor de pageviews. Zeker in de beginjaren werd de onderwerpkeuze voor het grootste deel bepaald door de vraag hoe goed een artikel zou scoren. Het weblog had zelfs enige tijd een beloningssysteem waarbij redacteuren een bonus kregen op basis van de pageviews.

Inmiddels is dat bonussysteem al lang weer afgeschaft, maar veel bezoek willen bij Gawker nog altijd graag hebben. Ze hebben er zelfs een speciale redacteur voor, die wordt geportretteerd in The Wall Street Journal.

De specialiteit van deze Neetzan Zimmerman is het vinden van nieuws, filmpjes, foto’s en andere virale content die veel wordt gedeeld. Hij kiest onderwerpen waar mensen boos over worden, ontroerd door raken of om moeten lachen.

En dat doet hij goed. Bijna elk bericht dat hij plaatst wordt een succes. In zijn eentje is hij verantwoordelijk voor meer dan de helft van de ruim 60 miljoen pageviews die de Gawker-redactie elke maand bij elkaar sprokkelt.

"Dit zijn de dingen waar mensen echt mee bezig zijn", zegt Zimmerman over de onderwerpen die hij kiest. "Niet de dingen waarvan ze op feestjes doen alsof ze het belangrijk vinden."