De onstuitbare opmars van Candy Crush Saga

De onstuitbare opmars van Candy Crush Saga

16-10-2013 11:32 Laatste update: 28-04-2018 09:24

Candy Crush Saga is de onbetwiste nummer één in de app-winkels, zowel met downloads als inkomsten.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers die door het Nederlandse onderzoeksbedrijf Distimo naar buiten zijn gebracht. In zowel de App Store als Google Play staat Candy Crush Saga hoog in de top vijf van gratis apps, op respectievelijk plek twee en en drie. Dat wil niet zeggen dat ontwikkelaar King.com er niets mee verdient. Integendeel: Candy Crush Saga staat in beide app-winkels op een tweede plek op de lijst met apps die de meeste inkomsten geneneren.

Candy Crush Saga boekt winst door slimme in-app aankopen. Zo kun je bijvoorbeeld boosters kopen die het spel gemakkelijker maken en je sneller door een level helpen, maar moet je ook je portemonnee trekken als al je zetten op zijn. Ofwel: hoe langer spelers Candy Crush Saga willen spelen, hoe meer geld er wordt verdiend.

In beide app-winkels is Facebook ook een zeer populaire app. In Google Play staat de app van het sociale netwerk op nummer één, bij Apple's App Store op plek vijf. Bij Android komt ook WhatsApp in de top vijf voor omdat de app gratis te downloaden is en voortaan van abonnementen gebruikmaakt. In de App Store heeft WhatsApp een prijskaartje, maar de app staat niet in de top vijf van betaalde apps.

Het verschil tussen de App Store en Google Play wordt voornamelijk bij de betaalde apps duidelijk. Zo bestaat de top vijf bij Apple-apparaten uit onder andere Angry Birds Star Wars II, Infinity Blade III en Asphalt 8: Airborne. Bij Android worden SwiftKey Keyboard, Titanium Backup Pro en Nova Launcher Prima het meest gedownload. Minecraft is de enige betaalde app die in beide toplijsten voorkomt.

In totaal beschikt de App Store nog steeds over 65 procent van alle apps. Google Play heeft een marktaandeel van 35 procent. Het valt daarbij op dat de inkomsten uit Google Play juist minder waren dan voorgaande maanden, terwijl de winst binnen de App Store juist groeide. Dit komt mogelijk door de introductie van de nieuwe iPhones en iOS 7, waardoor veel apps een grote make-over hebben gekregen en ontwikkelaars in sommige gevallen zelfs een geheel nieuwe app (inclusief nieuwe prijs) lanceerden.