De Pers vanaf eind januari digitaal verder

De Pers vanaf eind januari digitaal verder

24-12-2012 14:23 Laatste update: 28-04-2018 14:34

Dagblad De Pers start na 'crowdfunding' eind januari weer, als iOS-app met abonnementen op journalisten.

Dagblad De Pers krijgt vanaf eind januari een online vervolg, schrijft hoofdredacteur en mede-oprichter Jan Jaap Heij van De Nieuwe Pers maandag in een e-mail aan oud-lezers. Eind maart verscheen De Pers voor het laatst op papier. Er werd te veel verlies op het dagblad gemaakt. Een actie voor een digitale doorstart onder de naam Red De Pers leverde wel veel interesse van ex-lezers van de treinkrant op, maar een grote investeerder werd niet gevonden.

Via een crowdfundingactie heeft De Nieuwe Pers echter ruim 17 duizend euro op weten te halen. "Onze verwachtingen zijn overtroffen", aldus Heij. De inzamelingscampagne loopt overigens nog twee weken. Heij en de zijnen willen het twee jaar proberen met een internetkrant. Maar de opgehaalde 17 duizend euro is niet helemaal voldoende. "We betalen de lancering van De Nieuwe Pers grotendeels zelf. Maar voor de techniek zijn extra middelen nodig."

DNP wordt volgens Heij 'eind januari, of een weekje later' gelanceerd als iPad- en iPhone-app, later volgen apps voor Windows 8 en Android. "Een papieren editie zit er helaas niet in. Inhoudelijk willen we zo min mogelijk wijzigen, een deel van de voormalige redactie werkt ook mee aan de krant."

Maar de krant krijgt wel met een totaal andere opzet, waarbij lezers zich kunnen abonneren op hun favoriete redacteuren. "U kunt voortaan een persoonlijk abonnement op hen nemen. Dan krijgt u alle stukken van uw favoriete journalisten. Zo'n persoonlijk abonnement is interactief, denk aan reacties op stukken, voorstellen voor artikelen en discussiebijeenkomsten." De abonnementen kosten zo'n 15 euro per jaar per favoriete journalist. In oktober zei Heij in het eerste jaar tussen duizend en vierduizend betalende abonnees te verwachten.

Een ander experiment van De Nieuwe Pers is een 'permablog', waarin de hele week alleen het belangrijkste onderwerp van die week wordt gevolgd. Dat weblog mag volgens Heij door iedereen gratis worden geherpubliceerd.

Deze week verschijnt ook het bekende Amerikaanse tijdschrift Newsweek voor het laatst op papier. Het blad gaat na 80 jaar alleen online verder. Op de laatste papieren cover staat toepasselijk een hashtag.