De toekomst van TomTom

De toekomst van TomTom

22-06-2011 14:35 Laatste update: 28-04-2018 22:50

Sjoerd Arends

Data wordt verkocht aan overheden, een aangepast systeem plant reizen tot op de kleinste landweggetjes en er zijn nieuwe diensten gelanceerd. TomTom wil weer uniek worden.

Wat ooit begon als slechts een leverancier van een pratende zuignap groeit uit tot belangrijke bron voor overheden, bedrijven en universiteiten. Door nieuwe technologie en rijke databases wil TomTom zich weer onderscheiden van de concurrent, zoals Navigon, en anders gebruik maken van data.

Want zo snel mogelijk van A naar B navigeren is niet zo simpel als het lijkt en er is meer nodig dan GPS en een plattegrond. Er komen steeds meer bronnen beschikbaar die worden ingezet om dit zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en TomTom combineert er zoveel mogelijk, inclusief informatie die klanten zelf vergaren door simpelweg de auto te gebruiken. En waar het voorheen alleen de grotere wegen waren die werden meegenomen in verkeersinformatie, moeten nu ook de kleinste landweggetjes worden onderdeel uitmaken van de herberekening. Geen file op de file-ontwijkende routes meer dus.

Een welkome vernieuwing in een bedrijf dat steeds meer concurrentie krijgt van bedrijven die precies hetzelfde gaan doen. Dat geeft ook TomTom-baas Harold Goddijn toe tijdens een bijpraatsessie op het nieuwe hoofdkantoor van TomTom afgelopen vrijdag: 'We zijn niet meer uniek.'

Nieuwe software

Wat ze daar precies aan doen? Goddijn kondigde een software-update (5.0) aan die zorgt dat navigatiesystemen gebruik maken van een slimmere HD traffic, een dienst van de navigator die aangeeft waar verkeersopstoppingen zich bevinden en hoe je deze het beste kunt vermijden. TomTom maakt daarbij gebruik van Open LR, een opensource systeem dat de verkeerssituatie laat zien aan de hand van verschillende bronnen: GPS, overheidsinformatie, locatie-informatie van mobiele telefoons en informatie die mensen zelf terugleveren aan het netwerk met hun navigatiesysteem. Hierbij kun je denken aan gemiddelde snelheden en dus opstoppingen.

Verkeersinformatie moet op deze manier om de twee minuten worden ververst. Daarnaast wordt ook steeds beter gebruik gemaakt van historische data. Als een bepaalde weg op een feestdag in het verleden heel druk bleek, dan wordt dit speciaal opgenomen in het systeem.

Een pluspunt voor TomTom. In plaats van Open LR maken veel andere bedrijven gebruik van RDS-TMC, waarmee maar een deel van het wegennet meetbaar is. Bovendien is dit voor een groot deel gebaseerd is op overheidsinformatie. Maar deze informatie is niet altijd juist, volgens TomTom-leider Goddijn. 'Soms geeft een overheidsinstantie aan dat een weg is afgesloten, terwijl dat al lang niet meer het geval is. Normaal moesten onze klanten dan omrijden maar dankzij onze nieuwe techniek hoeft dat niet meer. Als wij zien dat er iemand met een TomTom-kastje over een zogenaamd afgesloten weg rijdt dan stellen wij die weg weer open, of deels open, in ons systeem.'

Ook gaat TomTom zich steeds meer op bedrijven richten. Bijvoorbeeld vrachtvervoer heeft een andere aanpak nodig dan personenauto's, volgens managing director Maarten van Gool. Dit vanwege de verscheidene bestemmingen tijdens één rit.

Datahandel

Door het stijgend gebruik van locatie-informatie en metingen van gemiddelde snelheden, komen echter wel een paar nadelen naar voren. TomTom deelt verkeersinformatie met bedrijven en overheden voor verbeteringen op het wegennet. Maar eind april werd bekend dat de politie de locatie van snelheidscontroles baseerde op informatie die ze kreeg van TomTom. Dit is nu gestopt, volgens Cobbijn. 'Strikt juridisch was het geen probleem, maar onze klanten waren niet blij dat ze hieraan meehielpen. Daarom hebben wij de licentievoorwaarden aangepast, zodat de informatie niet meer gebruikt kan worden voor handhaving van de wet en dat soort dingen. Dit gebruik is nu volledig gestopt.'

Maar de handel in data gaat door en breidt uit. TomTom heeft sinds 2006 een enorme database opgebouwd aan verkeersinformatie en heeft daarmee een waardevolle schat in handen. Of zoals Van Gool zegt: 'Dit is dure informatie.' Om dat in goede banen te leiden is de Traffic Foundation opgericht, die oktober dit jaar een eerste bijeenkomst organiseerde. Dat is een samenwerking tussen universiteiten, overheden en commerciële organisaties. TomTom ziet natuurlijk het liefst dat alle overheden het verkeer leidt naar aanleiding van haar informatie. Dat zou vooral een financieel voordeel opleveren. 'Als overheid zou ik wel twee keer nadenken voordat ik allerlei dure camera’s op ging hangen', aldus Van Gool. Dat doen sommige overheden ook. Zo heeft bijvoorbeeld de stad Berlijn aangekondigd de gegevens te gebruiken.

Met deze stijgende dataverkoop speelt natuurlijk een privacyvraagstuk op. Want moet je je zorgen maken als door jou gecreëerde gegevens, zoals locaties en gemiddelde snelheid, worden opgeslagen en doorverkocht aan derden? 'Dat is een discussie die we nog jaren gaan voeren', zegt Goddijn. Volgens hem kan het delen van elkaars informatie heel vruchtbaar zijn, maar moeten we gaan uitvinden waar we de grens trekken. Volgens het bedrijf is de informatie die wordt gedeeld volledig geanonimiseerd en hoeven we ons geen zorgen te maken over onze privacy.

Places

Het bedrijf lijkt de schat aan informatie die het bezit steeds beter en anders te gebruiken. Dat wordt onder andere bevestigd door de nieuwe locatiedienst Places, die vorige week werd aangekondigd voor verschillende mobiele apparaten.

Nuttige plaatsen, Bedrijfsgidsen en Kaarten worden samengevoegd en door een samenwerking met andere partijen, zoals de Gouden Gids, wordt een enorme database met locaties aangelegd. Zo compleet mogelijk - wat het een redelijk onoverzichtelijk geheel maakt. Gedetailleerder zoeken kan wel maar welke van de veertig viersterrenhotels met zwembad kies je dan?

En de vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar de informatie is in zo’n enorme database. Bedrijven verhuizen tenslotte en veranderen gegevens. Daarvoor gebruikt TomTom webcrawling. Informatie in verschillende databases en websites wordt met elkaar vergeleken en uitgelicht als ze niet overeenkomen. Dat is de kracht van een enorme bundel informatie, die TomTom steeds beter leert gebruiken.