De winnaars en de verliezers van de Biennale in Venetie

De winnaars en de verliezers van de Biennale in Venetie

20-10-2010 08:40 Laatste update: 29-04-2018 02:58

Nog één keer de Architectuur Biënnale in Venetië. Wat deden de Nederlanders, wie waren de prijswinnaars en wie was de grote verliezer?


Hoewel de Architectuur Biënnale in Venetië nog tot 21 november open is hierbij een laatste afrondend verhaal. Wat deden de Nederlanders, wie waren de prijswinnaars en wie was de grote verliezer?

De prijs voor het winnende landenpaviljoen ging naar Bahgrein. Hun installatie bestaat uit een aantal traditionele houten huisjes met een bank rondom. Deze praathuizen passen natuurlijk prima bij het thema People meet in Architecture. Maar de solidariteitsfactor lijkt ook meegespeeld te hebben: Bahgrein is een minder toonaangevend land op architectuurterrein. De grootste troostprijs mag naar Kroatië. Hun Floating Pavilion is bij aankomst gezonken.

Nederland staat op de kaart met de speciale vermelding voor de tuinen Il Giardino delle Vergini van de hand van Piet Oudolf, een Gouden Leeuw voor Rem Koolhaas vanwege zijn levenslange inzet, een Zilveren Leeuw voor Bas Princen en OFFICE Kersten Geers David Van Severen.

Ook de Nederlandse inzending Vacant NL van de hand van Rietveld Landscape doet stof opwaaien. In het door Gerrit Rietveld in 1954 gebouwde paviljoen, dat slechts een paar maanden per jaar gebruikt wordt, stelt Nederland leegstand aan de kaak. Als een vertaling van recycling richting de bouw wordt het idee geopperd de ruim 10 duizend watertorens, legerplaatsen, stadhuizen en scholen die eigendom zijn van onze staat een tijdelijk gebruik te geven.

'In Nederland komen iedere week twee kerken leeg te staan en elke maand een klooster’, zegt landschapsarchitect Ronald Rietveld. De onderhoudskosten zijn voor ons allemaal. Ooit krijgen ze weer nut, maar voor de tijd tussen een week en tien jaar die de staat vanwege bijvoorbeeld wijzigingen in een bestemmingsplan nodig heeft, stelt Rietveld met het project Vacant NL een tijdelijk gebruik voor. 'Die leegstaande staatsgebouwen zijn betaalbare en inspirerende werkplekken voor de creatieve industrie.' Een win-win idee om tijdens de economische crisis de kosten te drukken terwijl je ruimte biedt aan nieuwe ontwikkelingen.

Om deze recycling in architectuur aan de wereld voor te stellen, zie je boven je de onderkant van duizenden lichtblauw piepschuimen maquettes van de lege gebouwen als een printplaat boven je hoofd zweven. Vanaf de bovenverdieping zie je het uiterlijk van deze prachtige oude gebouwen. Een grafiek uit garen van de hand van Joost Grootens laat zien wie er zoal een verschil kunnen maken in het opstellen van regels voor tijdelijk gebruik.

Een mooie samenvatting van de complete Biënnale kun je lezen in deze .pdf van Baunetz.