Deze bril filtert reclame in het dagelijks leven

Deze bril filtert reclame in het dagelijks leven

23-01-2015 14:01 Laatste update: 28-04-2018 02:10

Brand Killer is een soort offline adblocker, die logo's wazig maakt zodra je ernaar kijkt.

Brand Killer is de naam van de augmented reality-bril die tijdens een hackathon door een aantal studenten van de Universiteit van Pennsylvania is gemaakt. Op de bril - hij lijkt op een Oculus Rift - is een webcam gemonteerd die livebeelden streamt naar dragers. Ondertussen worden de beelden door software gehaald zodat logo's herkend worden. Komen er logo's van bedrijven in beeld, dan worden ze meteen wazig.

Tenminste, dat is de bedoeling. In werkelijkheid hapert de headset behoorlijk, waardoor het niet echt fijn kijkt. Ook het blur-effect werkt niet altijd. Het excuus is natuurlijk wel dat de bril binnen 48 uur gemaakt is.

Black Mirror

Het idee had uit John Carpenters filmklassieker They Live kunnen komen, maar de studenten haalden hun inspiratie elders, namelijk bij de kerstspecial van de dystopische techno-tv-serie Black Mirror. "We vonden het idee dat je mensen kon blokkeren nogal beangstigend, maar het prikkelde onze fantasie", zegt Reed Rosenbluth, één van de studenten, tegen Motherboard.

"Het blokkeren van mensen was een lastige opgave voor een hackathon van twee dagen, dus wilden wij ons focussen op advertenties. En dan met name logo's omdat we simpelweg een database van logo's konden gebruiken." Hieronder kun je bekijken hoe het apparaat in de praktijk werkt.

bekijk op YouTube