Deze mannen geven wèl geld uit aan online games

tags:
Userpica

Omdat sommige mensen veel geld besteden aan in-app aankopen binnen online games, kunnen anderen gratis spelen.

Dat gratis apps niet gratis gemaakt worden, weten we sinds de uitzending van De Rekenkamer. Een van de vijf verdienmodellen van een app is de in-app aankoop. Maar wie doet dat nou echt, 200 dollar investeren in een doosje met extra krachten? Wired vond drie grootbesteders die niet schuwen om maandelijks duizend dollar aan spelelementen uit te geven.

Volgens de CEO van inkomstenonderzoeksbureau PlayHaven Andy Yang kan de top tien procent spelers goed zijn voor zo'n 50 procent van alle in-app inkomsten. Dat geloof je zeker na het lezen van het artikel "These Guys' $5K Spending Sprees Keep Your Games Free to Play".

Zo heb je Lee, een zakenman van 42, die in de nachtelijke uren dollars met bakken tegelijk over de digitoonbank gooit bij de app Clash of Clans. "Maar ik bespaar nu juist geld door dit soort spellen te spelen in plaats van uitgaan en drinken", zegt hij tegen Wired. Zijn jaarinkomen kent zes cijfers, vroeger gaf hij in een avond stappen nog wel eens 6 duizend dollar uit.

Een van de topspelers binnen Clash of Clans in de gebruiker Panda. Hij beweert in één maand meer dan 7 duizend dollar te hebben uitgegeven aan Chest of Gems en andere gereedschappen. Andere spelers bekritiseren hem dat hij zijn weg naar de top gekocht heeft en geen skills heeft. Zijn antwoord: "Je hoeft niet minder uit te geven, je moet meer gaan verdienen."

Grootgebruiker Vince kan het lastig voor zichzelf goedpraten dat hij al meer dan 16 duizend dollar in het Facebook-spelletje Battle Pirates stopte. In een toernooi betrapte hij zichzelf erop dat hij samen met een vriend aan het overwegen was of hij 500 dollar wilde investeren in een vloot schepen om de competitie te winnen. "We waren serieus aan het overleggen om 500 dollar uit te geven aan niets. In software die niet eens bestaat in het echte leven. Het zou gewoon verdampen in het niets."

Gamemakers hebben een naam voor deze financiële steunpilaren: whales. Ik kan er niet over meepraten, mijn grootste online game-aankoop was de volledige versie van Where's My Water voor 0,79 eurocent. Wat is jouw topuitgave?

door Bram van Dijk, 02-11-2012 11:27 3 reacties, 6040 views

Wilco Bakker, 1 jaar geleden
afbeelding van Wilco Bakker

Bram, je lijkt me niet echt een gamer als jouw grootste on-line game aankoop er één was voor 0,79 eurocent.

Heb je nog nooit een game besteld voor je pc via een service als bijvoorbeeld Steam of een game voor je console besteld via een webshop?

Of wilde je het volgende vragen: Wat is jou topuitgave voor een game op je telefoon?

Als ik overigens alleen kijk naar aankopen via mijn mobiele telefoon denk ik dat 5 euro de max was. Ik wilde Monkey Island namelijk erg graag nog een keer spelen :-)

Marksson, 1 jaar geleden
afbeelding van Marksson

Heb wel eens voor een vakantie diverse ipad games gekocht... Duurste 12,99, een paar van 7.99. Samen 40.- of zo. Maar goed, een xbox game kost je nieuw al snel 60,-
Ik snap die kerels wel trouwens... Een bacardi cola kost toch ook al snel 7,50?

Bert, 1 jaar geleden
afbeelding van Bert

Second life draait ook al 7 jaar op Whales. Niks nieuws aan. Bij zo'n lang commitment begin je je wel af te vragen of er niet een soort archief moet komen van alle creatieve bouwsels en wezens daar. Maar SL heet IP zo goed geregeld, de spullen daar zijn eigendom van alle spelers.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 7 Bright Bunch leden en 147 bezoekers online.