Domme diashows moeten site Washington Post redden

tags:
Userpica

De directeur van de Washington Post wil dat de site van de krant meer pageviews gaat genereren met slideshows. Een slecht idee.

The Washington Post is sinds jaar en dag één van de belangrijkste kranten van de Verenigde Staten. Twee journalisten van het dagblad onthulden in de jaren zeventig het Watergate-schandaal, dat uiteindelijk leidde tot het aftreden van president Richard Nixon – een ongekende journalistieke prestatie. En ook sindsdien is de krant regelmatig in de prijzen gevallen met grote onthullingen.

Maar net als met veel andere kranten gaat het niet goed met de Washington Post. In het eerste kwartaal van dit jaar leed het moederbedrijf achter de krant een verlies van maar liefst 22,6 miljoen dollar. De oplage daalde sneller dan welke andere Amerikaanse krant dan ook, met 8 procent.

En nu staat de afdeling onderzoeksjournalistiek van de Washington Post onder druk. Tijdens een bijeenkomst met tien vooraanstaande journalisten van de Post en de directeur van de krant, verklaarde laatste dat prijzen ‘er niet toe doen’, zo meldt AdWeek. De redacteuren moeten bovendien hard gaan werken aan het genereren van meer verkeer naar hun website.

Dat laatste moet onder meer gebeuren door meer slideshows te plaatsen: opeenvolgende pagina’s waar doorgaans niet veel meer op staat dan een foto en een kort tekstje. Op die manier moet het aantal pageviews toenemen, zo is het idee.

Een slecht idee, schrijft Alexis Madrigal, redacteur bij The Atlantic. Slideshows die gemaakt worden met als enige doel om meer pageviews te genereren, zijn doorgaans namelijk heel slecht. De site Business Insider heeft er een handje van: slideshows die je een tijdje blijft doorklikken tot je op pagina 5 constateert dat je nog niets interessants hebt gezien en dat dat ook niet meer gaat gebeuren.

Uiteindelijk werken dergelijke trucs om meer pagina’s (en dus advertenties) te tonen contraproductief, betoogt Madrigal. Lezers voelen zich bedrogen en hun sympathie voor een website neemt weer een beetje af. Haal dergelijke geintjes vaak genoeg uit en die lezers keren je voorgoed de rug toe, waarschuwt hij.

door Maarten Reijnders, 09-05-2012 13:41 2 reacties, 3436 views

Scooby, 2 jaren geleden
afbeelding van Scooby

Toch wel jammer dat dan een foto wordt getoond uit de film en Woodward en Bernstein zelf geen credits krijgen...

Simon90, 2 jaren geleden
afbeelding van Simon90

De Volkskrant maakt zich hier helaas ook schuldig aan, voorbeeldje:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2734/Foto/p...

Bij elke foto wordt de hele pagina opnieuw geladen. Echt schijt irritant.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 7 Bright Bunch leden en 148 bezoekers online.