Duurtest: BMW 320i ED (week 1)

Duurtest: BMW 320i ED (week 1)

02-01-2013 15:38 Laatste update: 28-04-2018 14:03

De Alfa Romeo is nog maar koud weg, of de nieuwe duurtestkandidaat staat voor de deur. De verrassend zuinige BMW 320i Efficient Dynamics.

Wie een lease-auto uit mag zoeken en iets milieubewust wil kiezen, kan een Leaf of Ampera kiezen met 0 procent bijtelling, maar heeft de nadelen van bereik of comfort. In de 14 procent categorie is het ook magertjes gesteld met de keuze van wat grotere auto's. De Prius plug-in, Peugeot 508 hybride, Lexus CT en Fisker Karma zijn voorbeelden. Respectievelijk: niet sexy, Frans, lelijk en flink aan de prijs.

Dus je komt al snel in de 20 procent terecht. Daar heeft BMW een 1,6 liter benzine in de aanbieding. Geen hybride, maar een zuinige versie van de 3 serie. In sedan of stationwagon. Je verwacht dat zo'n zuinige editie zo geknepen is dat ze niet meer vooruit te branden zijn. De 320i Efficient Dynamics niet. Van nul naar honderd in 7,6 seconden en doorkachelen tot 230 km/u.

Uiteraard is de auto aan de prijs. De 36 duizend euro voor de kale versie valt nog mee, maar daarna begint het feest. Onze 320i: 2.165 euro voor de 'Mondstein metallic' lak, 1.199 euro voor leren stoelen, 888 euro voor een navigatiesysteem. En ga zo maar door. Als we klaar zijn staat de teller op 46.918 euro. Minder dan onze Citroën DS5 diesel hybride overigens.

Het gemiddelde verbruik volgens fabrieksopgave is bijna 1 op 20. De komende weken kijken we of dat echt te halen is. Te beginnen met een retourtje Kopenhagen.