Duurtest: BMW 435i xDrive

Duurtest: BMW 435i xDrive

01-05-2014 13:11 Laatste update: 28-04-2018 06:18

BMW's 3-serie coupé is hernoemd: er staat een 4 op de bips van de Beierse sportieveling. Een week met de 435i.

BMW maakte van de populaire 3-serie altijd een paar modellen: een 4-deurs sedan, een stationwagon, een coupé en een cabrio. Tegenwoordig is het modellengama er niet overzichtelijker op geworden. Geen niche te verzinnen of de Beierse automaker heeft er wel een model voor.

Gaat u even zitten: er is een 1-serie 3-deurs en een 1-serie 5 deurs. Dat valt nog mee, maar dan komen we bij de nieuwe 2-serie. Daar is een coupé van en een zogenaamde "active tourer". Een MPV-achtig karretje. Dan is er van de 3 serie een sedan, een stationwagon en een zogenaamde Gran Turismo (een hatchback in gewoon Nederlands).

Van de 4-serie is er deze coupé, daar is een cabrio van, maar ook een zogenaamde Gran Coupé. Die laatste is wat men noemt een 5 deurs coupé. Een contradictio in terminis en een model dat visueel zo dicht bij de Gran Turismo zit, dat je je afvraagt of ze wel eens per ongeluk de verkeerde afleveren.

Nieuwe naam voor een succesmodel
De 435i mag dan een nieuwe naam hebben, het model is er eentje dat al jaren met succes gevoerd wordt. De 3 serie coupé is al zeker drie modellen achter elkaar de mooiste BMW op de markt. Met name de E46 en E92 waren voorbeelden van simpel doeltreffend design. Deze 435i kent wat meer lijnen die niet allemaal strikt functioneel lijken, maar vooral in het profiel en recht op de neus is het nog steeds een geweldig geproportioneerde auto.

BMW's zijn al decennialang herkenbaar aan de zogenaamde kidney grille. De niervormige chromen lijsten in de neus. Die zijn tegenwoordig veel driedimensionaler en lopen door richting de koplampen. Dat geeft het geheel een veel aggressiever uiterlijk. De über-4-serie is de nog sportievere M4. Deze heeft achter de voorwielen een inkeping die qua proportie beter in het lijnwerk van de auto past dan het kleine winkelhaakje waar deze 435 het mee moet doen.

Interieur
Het interieur is een verademing. Een paar prachtige sportstoelen die in elke richting verstelbaar zijn trekken meteen de aandacht. Maar het dashboard is een flinke verzameling knoppen, vermomt als een kleine verzameling knoppen, door slim te clusteren. Alles is intuïtief snel te vinden, prachtig afgewerkt en alles klikt, rolt, schuift alsof het nooit meer stuk zal gaan.

Een voorbeeld van mooi materiaalgebruik.

Middendorp jr. had meivakantie en kreeg de taak een review te maken.

306pk
Vroeger (toen alles minder Bright was) kon je aan het typenummer van een auto van alles te weten komen. Een 435i zou toendertijd een 3,5 liter motor hebben. Dankzij downsizing, verlies van principes, statusbehoefte bij de golfclub en uiteraard inmenging van tempeliers en illuminati is dat nu niet meer het geval. Wij moeten het doen met een 3 liter 6 cilinder. Om brandstof te besparen krijgt praktisch elke moderne auto een turbo toegevoegd en dat zorgt ervoor dat vanaf 1200 toeren je al een druk in de rug krijgt van 400Nm. Een aangenaam gevoel. De acceleratie tussen 80 en 120 is werkelijk fenomenaal. Moeiteloos en zonder drama stuift de neus richting de horizon.

Allez en France
Net als elk ander type auto (behalve de Mitsubishi Space Star!) is de 3-serie door de generaties heen steeds groter geworden. Daarmee veranderde langzamerhand het karakter ook. Was de 3-serie ooit een leuk klein autootje om smalle b-weggetjes onveilig mee te maken, nu is het meer een auto om de tolwegen van Frankrijk mee over te vliegen richting je hotelletje aan de Mediterrannee.

Je achterpassagiers willen misschien niet mee naar Zuid-Frankrijk, maar voor het gemiddelde ritje is het comfort achterin prima.

Spulletjes en prijsjes
Een 4 serie coupé koop je vanaf een dikke 40K. Maar BMW koos niet voor een kale versie. Deze vierwielaangedreven 435 kost zonder verdere opties meer dan 60'000 euro. En daar is nog voor 30'000 aan opties aan toegevoegd. Een dikke 10 zit in het High Executive gebeuren. Daar krijg je fancy navigatie voor en xenon lampen, dat soort zaken. Eigenlijk ben je dan wel klaar met de configurator. Maar wie een glazen schuif-/kanteldak wil, een M-sportpakket (veel logo's!) een automatische versnellingsbak, lichtmetalen wielen, adaptieve led-koplampen, een nog sjieker navigatiesysteem en een Harman-Kardon geluidssysteem; die betaalt dus onder de streep 90K.

Voor 2028 euro heb je de coolste koplampen ter wereld.

Er zitten te veel fijne gadgets op de BMW om op te noemen, maar eentje die er uit springt vanwege zijn functionaliteit én wow factor zijn de camera's. Net als in de nieuwe Range Rover kun je overal omheen kijken. Wil je een onoverzichtelijke kruising opdraaien, dan kun je met de camera's voor in de neus het hoekje om kijken. Maar de parkeerstand is helemaal indrukwekkend. Met een top down view parkeer je de auto in alsof je de eerste versie van Grand Theft Auto speelt.

De head-up display is inmiddels een bekend fenomeen in het duurdere segment, maar nog nooit heb ik een fraaiere implementatie gezien dan in deze auto. Scroll je met het wieltje rechts op het stuur, dan zie je de songtitels van je smartphone bijvoorbeeld voorbij komen. Zonder je ogen van de weg af te houden, kun je dus je soundtrack aanpassen.

Conclusie
Tussen het oneindige aantal modellen dat BMW op de markt heeft tegenwoordig zijn de coupés helder gelijnde, logisch gepositioneerde auto's. Deze 435i is een coupé zonder de praktische bezwaren die je bijvoorbeeld tegen een 911 kunt hebben. Je prachtig belijnde bolide kan namelijk prima drie passagiers inclusief hun onderbenen vervoeren.

De reden dat je zoveel vaker een 3 serie sedan ziet rijden dan dit kunstwerkje zal dan waarschijnlijk ook vooral met de prijs te maken hebben. Een nog praktischer 3 serie sedan begint bij 33K. Voor exact dezelfde auto in 2 deurs versie moet je 8'000 euro meer bij leggen.

Volgende week rijden we de iconische Toyota GT86 in de TRD uitvoering.

Onlangs in Rutgers Duurtest: Mercedes A180 en Opel ADAM.