Duurtest: Fiat 500S cabrio (slot)

Duurtest: Fiat 500S cabrio (slot)

10-12-2013 10:21 Laatste update: 28-04-2018 08:22

Vier weken met de meest onwaarschijnlijke kandidaat voor 'Brightste familieauto' zitten erop. Tijd voor conclusies.

Objectiviteit is niet mijn sterkste punt. Met name omdat het lastig is om universele uitgangspunten te vinden. De Fiat 500S als ideale familie-auto? Dat klinkt niet voor de hand liggend. Dat geef ik ruiterlijk toe. Maar als je verder kijkt dan alleen de voor de hand liggende eisen en wensen van de gezinsgebruiker, doet de kleine Italiaan het opeens beter.

Stijlvol door het leven willen gaan, niet teveel ruimte in willen nemen, niet teveel geld uitgeven aan benzine, niet teveel CO2 de lucht in willen blazen. Het kan allemaal in je wensenpakket zitten en de 500S levert op alle punten. Dat maakt het misschien niet de ideale gezinsauto voor iedereen, maar daar gaat deze serie duurtesten dan ook niet over. Bij de zoektocht naar de 'Brightste familieauto' zoeken we de juiste persoon bij de juiste auto.

Trouwe huisvader **
Het begrip "vrouwenauto". Ik zou er een boek over kunnen schrijven. (Idealiter samen met Bas van Putten, maar dat terzijde). Persoonlijk heb ik geen enkele moeite in het rondrijden in een Fiat 500. Met een beetje reverse psychology kun je het punt maken dat deze auto in ieder geval geen penis extension is en als gevolg een positiever beeld van de mannelijke chauffeur geeft dan een Mercedes SLS, om maar een modern rijdend fallus symbool te noemen. In deze zwarte uitvoering met chique velgjes en dat heerlijke roffeltje van de tweecilinder kun je best gezien worden. Maar de trouwe huisvader laat zijn kinderen niet achter de voorstoelen langskruipen om op de achterbank te komen. Die offert sex appeal op voor het nageslacht. Twee sterren slechts als gevolg.

Soccer mom ****
De 'soccermom' is een ander verhaal. Nee, ze kan niet meer dan twee kleine voetballertjes meenemen op de achterbank, maar onderweg heeft zij met die drie kids wel de betere beleving. Met mooi weer gaat het dak open, zodat de clubliederen in de wijde omgeving gehoord kunnen worden.

Weekendavonturier *
Een kano op het dak wordt lastig. Meer dan drie sporttassen achterin is al krap. De weekendavonturier heeft aan de Fiat 500S geen beste auto. Zeker niet met het cabriodak, waardoor een dakkoffer ook geen optie meer is.

Kilometervreter ***
Ben je iemand die heel veel kilometers maakt en vaak lange afstanden rijdt, dan is de 500S niet ideaal. Onze uitvoering had geen cruise control maar bovendien is een tweecilinderblok prettiger in de stad dan op de snelweg. Wie veel kortere stukken rijdt heeft aan de Fiat een prima reisauto en tegen een retourtje Groningen - Amsterdam zou ik ook niet op zien, tenzij je de volgende dag meteen weer moet.

Gadgeteer ***
Om onverklaarbare reden is Fiat jaren geleden de samenwerking aangegaan met Microsoft. Daar kwam het Blue+Me systeem uit dat ik inmiddels op 3 of 4 auto's getest heb en nog steeds geen vrienden mee ben. De 500 was bijvoorbeeld de eerste testauto ooit waarbij ik mijn telefoon niet gekoppeld heb. Simpelweg omdat het niet vanzelfsprekend genoeg ging. De TomTom integratie is wel heel erg goed. Die was niet bijgeleverd in onze auto, maar is gelijk aan die in de MiTo die we vorig jaar reden. Met een poot in het dashboard klik je zonder draadjesrommel zo een TomTom vast. Met superieure file informatie direct naast je klokken. Drie sterren omdat er veel speeltjes op zitten, geen vier, omdat ze niet allemaal even logisch werken.

Moestuinman ****
Stel je de Urban Gardener voor. Hij haalt nog even snel de groente binnen van het dak van het kantoorpand, voordat hij met zijn 500S weer naar zijn hippe buurt rijdt. Met knetterende uitlaat en sportieve rijstijl, maar zonder al te veel uitstoot. De vraag is alleen of de retro-looks van de 500 al weer uit zijn en daarom nu weer in?

Bumperklever *****
Je hebt het type bumperklever dat met xenon-verlichting een boek op je hoedenplank probeert te lezen, terwijl ze loeren naar een gaatje om je voorbij te vliegen. Dat type zou een 500S niet eens overwegen. Lang niet mannelijk genoeg. Met de 500S kun je ongestraft tussen het verkeer door vliegen, een gaatje induiken, achter een treuzelende auto wegschieten. Niemand neemt het je kwalijk als je in zo'n olijk klein karretje rondrijdt. Je voelt je overduidelijk niet beter dan de rest, maar je bent simpelweg energiek en levenslustig. (Disclaimer: De politie zal er ongetwijfeld anders over denken).

Don Juan/Cougar *****
De Fiat 500 Cougar edition. Met een subtiele grijszwarte luipaardprint op de voetenmatjes en bijgeleverde lippenstift in dezelfde kleur rood als de details van onze 500S. Als het aan de Italianen lag was deze ongetwijfeld volgend jaar leverbaar. Een dame in een mooi vormgegeven, klein, Italiaans autootje is de calvinistische idealen duidelijk ontgroeid en weet wat ze wil. Zonder dat ze te bedreigend is vanwege een surplus aan succes dat door haar minnaar niet geëvenaard kan worden. 5 hele sterren dus. Of Don Juan even goed met deze auto uit de voeten kan, hangt sterk af van de versierstijl van de Don in kwestie.

Bonus: De designliefhebber *****
Na vier weken zoveel lol te hebben gehad met een autootje, komt de 500S er bekaaid af hierboven. Vandaar dat we speciaal voor de gelegenheid een nieuwe categorie invoeren: de designliefhebber.
Ondanks dat de 500 al sinds 2007 te koop is, oogt het ontwerp nog steeds fris. Frank Stephenson, die ook de revival van de Mini pende heeft met de 500 een prachtig iconisch autootje neergezet. Die wel verwijst naar het origineel, maar niet doorslaat in details. Als een retromodel al aanspraak maakt om iconisch te worden, dan is dit het meest voor de hand liggende voorbeeld.

Vergeleken met de Skoda Octavia en de Grand Scenic is de 500S minder praktisch, minder geavanceerd en vooral minder groot. Maar de korte wielbasis, het open dak en dat gretige motortje maken hem een feest om te rijden. Zeker met de kinderen achterin.

Volgende week rijden we kandidaat nummer 4: de Ford Kuga. Op papier een alleskunner, met handige gadgets voor de trouwe huisvader en de gadgeteer. Bovendien testten we een paar accessoires van Stokke in combinatie met de Kuga.