Duurtest Fiat Panda Cross deel 1

Duurtest Fiat Panda Cross deel 1

11-09-2015 10:16 Laatste update: 27-04-2018 21:32

Vier weken rijden we in wat wel het vrolijkste autootje van Nederland moet zijn: een knalgele Fiat Panda Cross.

De afgelopen weken reed ik in indrukwekkende auto's voor onze rubriek Duurtest en kreeg dan ook heel wat complimenten van mensen die mijn oprit frequenteren. De Alfa Romeo 4C had de grootste schare fans, maar de Volvo XC90 stond ook zijn mannetje. Met de Fiat Panda Cross hebben we een auto die bijna zo zeldzaam is als de 4C en beter in het terrein dan de XC90. Toch is het verrassend stil hier op de stoep.

Onterecht natuurlijk. De Fiat Panda Cross is de vierwielaangedreven variant van de nieuwste Fiat Panda. Bovendien heeft hij een paar extra pk'tjes uit de tweecilinder weten te persen, staat hij hoger op de pootjes die ook nog eens voorzien zijn van vierseizoenenbandjes én heeft hij aangepaste bumpers met standaard twee sleepogen. De Panda Cross ziet er dus uit als een Allroad, Outback of Xperience versie van de reguliere Panda.

Maar vergis je niet! De Panda Cross komt buiten de gebaande paden verder dan je verwacht. Een elektronisch differentieel zorgt ervoor dat de kracht goed verdeeld wordt over voor- en achteras, het lage gewicht en de smalle bandjes zorgen voor goed offroad gedrag. De 90 pk is voldoende voor een auto die een kleine 1100 kilo weegt.

De komende weken gaan we dus op zoek naar elke plas, hobbel of grasveld waar we legaal door mogen en rotondes steken we rechtdoor over. Wil je iets weten over de Fiat Panda Cross? Vraag het in de comments.

Lees ook onze andere Bright-duurtests