Duurtest: Ford Focus 1.0 (proloog)

tags:
Userpica

De komende maand rij ik de superzuinige Ford Focus 1.0, die met slimme techniek de verbrandingsmotor zo zuinig mogelijk maakt.

Tijdens een persintroductie van een elektrische auto werd er gezegd dat de verbrandingsmotor (diesel, benzine of gas) wellicht nog 15-20% efficiënter kan worden en dat het daarna gebeurd is. Waar die berekeningen precies op gebaseerd zijn, is onduidelijk. Een verbrandingsmotor is namelijk erg inefficiënt. Slechts 25-30% van de energie wordt gebruikt om de krukas rond te draaien, de rest verdwijnt simpelweg. Voornamelijk als warmte.

Sinds het ontwikkelen van de Volkswagen Lupo 3L in 1999 (1 op 30 op diesel) hebben we qua efficiëntie geen spectaculaire sprongen gezien. De nieuwe Polo Bluemotion verbruikt net ietsje meer en kleine benzine auto’s kropen in de afgelopen tien jaar langzaam richting de 1 op 20.

Maar nu de bijtelling voor zuiniger auto’s gunstig uitvalt en er steeds meer nadruk komt te liggen op verbruik, komen de automakers met indrukwekkende nieuwe motoren. Vorig jaar reden wij van Ford al de C-max 1.6 ecoboost en ondanks Autobahn-snelheden bleef het verbruik rond de 1 op 15 liggen met vier volwassenen erin. De 1.0 Ecoboost die we deze maand gaan testen, is nog indrukwekkender. Met slechts drie cilinders van elk een colablikje inhoud perst de Focus er 125 pk uit. Daar heeft menig auto van meer dan vijf jaar oud een keer zoveel capaciteit voor nodig en ook een keer zoveel benzine. Want het gemiddelde verbruik van de Focus ligt volgens de Europese cyclus op 1:20. Voor een auto waar je een heel gezin en de vakantiespullen in kwijt kan. Tot voor kort was dat alleen voor kleine koekblikjes weggelegd waar je nog geen sporttas in kwijt kon.

Wie denkt dat je dan een auto hebt die je ontzettend op z’n donder moet geven, zit er naast. Vanaf 1300 toeren per minuut heb je al het volledige koppel (170Nm) dankzij een hele kleine turbo. Op papier komt de Focus 1.0 Ecoboost dan ook zo indrukwekkend over, dat we hem wel moesten uitproberen na onze Leaf en Ampera duurtesten. De komende weken lees je dan ook over onze Ford op benzine. Vragen zijn welkom.

door Rutger Middendorp, 04-05-2012 15:02 5 reacties, 5461 views

Hasoweh, 1 jaar geleden
afbeelding van Hasoweh

Dat ziet er allemaal goed uit. Hopelijk kan Ford een nieuwe standaard uitbrengen voor de jonge en veel reizende automobilist.

Pansek, 1 jaar geleden
afbeelding van Pansek

Jammer dat de duurtest zo snel afgelopen is. Ik ben meer benieuwd naar de lange termijn duurzaamheid. Hoe houdt zo'n kleine motor, die zwaar belast wordt, zich op de lange termijn. Volkswagens vermaarde tsi-motoren schijnen toch niet allemaal zo goed te zijn.

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Heb begrepen van Ford dat de motor tot 780'000 kilometer getest is. Dat lijkt dus geen reden tot zorg. Bovendien is het dus geen toerenmakertje, alleen de druk in de motor is relatief hoog. 

bmwbert, 1 jaar geleden
afbeelding van bmwbert

Vw en tsi zijn vragen om vreselijk dure kosten die 1000-en euro. Google maar ..

Simon90, 1 jaar geleden
afbeelding van Simon90

'zijn vragen' ?
'dure kosten' ?
Dude, span je eens een beetje in.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

Bright Bunch

inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 4 Bright Bunch leden en 108 bezoekers online.