Duurtest: Ford Focus (week 3)

Duurtest: Ford Focus (week 3)

22-05-2012 08:31 Laatste update: 28-04-2018 17:40

Deze week test Rutger de superzuinige Ford Focus als rijdersauto. Kan zo'n 1 litertje een beetje hard de bocht door?

Vorige week heb ik verteld hoe zuinig de Focus is. Met heel bewust rijgedrag kun je in de buurt komen van de beloofde 5 liter per 100 km. In de comments vorige week waren weinig mensen daarvan onder de indruk, dus daar kom ik graag nog even op terug.

Lezers Pansek en Oli4k vertelden respectievelijk dat een zuinige diesel een beter idee is en dat je met een Civic uit begin jaren 90 al 1:20 kon rijden. Allereerst: de Ford die wij rijden, rijdt op benzine. Niet op diesel. Diesels kunnen al sinds jaren een dergelijk verbruik realiseren. De vergelijking gaat scheef op het gebied van kosten, maar ook op het gebied van uitstoot. Puur naar CO2 gekeken zou zo'n zuinige diesel een benzine-auto nog de baas kunnen, maar als het om fijnstof gaat is een benzine-auto veel minder schadelijk. Wat betreft de kosten is een diesel duurder in de wegenbelasting (zelfs de superzuinige diesels gaan belast worden) en moet je dus voldoende kilometers maken om het verschil terug te verdienen.

Ik heb eens even in de archieven gekeken wat het verbruik van de meest zuinige benzine Civic was in 1991. Dat was 1:13,5. Terwijl de auto ook nog eens minder woog. Door de komst van onder andere airbags en andere veiligheidsmaatregelen zijn auto's zwaarder geworden. Kort samengevat: 1:20 in een auto met het comfort en van het formaat van de Focus is indrukwekkend.

Genoeg daarover nu. Ik zou onze station even van jetje geven vorige week en dat heb ik gedaan. Ford staat al jaren bekend als maker van echte rijdersauto en de Focus wordt meestal als voorbeeld genoemd. Ons 1-litertje stelt wat dat betreft niet teleur. Hoek hem een bocht in en hij doet exact wat je verwacht. Ondanks het comfort helt de auto niet te veel over als je een snelle bocht maakt. Het stuur ligt prettig in de hand, de stoelen geven voldoende steun en de 6-bak klikt soepel van de ene naar de andere versnelling.

Motorisch gezien houdt 125pk natuurlijk niet over. Je kunt prima meekomen met het verkeer en door het koppel dat je al vanaf 1500 toeren hebt hoef je niet per se heel veel te schakelen. Acceleratie is vergelijkbaar met een 1.6 motor van een paar jaren terug. 11,3 seconden van 0 naar 100. De teller blijft hangen op 193km/u. Doordat het koppel al laag beschikbaar is, voelt de auto sneller. Vooral in de tussenacceleraties tussen 50 en 120. Maar bij een stoplichtsprintje moet je heel goed kijken wat er naast je staat.

Voor een auto die dermate zuinig is, is hij bijzonder sportief. Wat dat betreft hoef je geen enorme concessies te doen. Een auto om op zondagmiddag de provinciale weggetjes mee onveilig te maken, is het echter niet. Dan zul je voor de 1.6 ecoboost moeten gaan met 182pk. Dat blokje hebben we uit mogen proberen in een C-max vorig jaar. In de lager op de weg liggende Focus is dat ongetwijfeld een perfecte combinatie. Je dient er voor elke 100 kilometer echter wel een dikke liter extra benzine in te gooien.