Duurtest: Ford Kuga deel 3, Stokke vs Bugaboo-editie

Duurtest: Ford Kuga deel 3, Stokke vs Bugaboo-editie

30-12-2013 10:51 Laatste update: 28-04-2018 08:22

De Ford Kuga doet z'n best de 'Brightste familieauto' te zijn, maar welke kinderwagen hoort erbij? Stokke of Bugaboo?

Toen ik mijn zoon kreeg vijf jaar geleden moesten wij een Bugaboo hebben, zo werd mij verteld. Een knappe kar van Nederlandse makelij die lekker rijdt en goed in te klappen is. Ik ben dan al snel overtuigd, want een middag kinderwagens testen in de Prenatal, is niet iets dat ik hobbymatig doe.

Maar uiteraard ging ik na de aanschaf kijken wat er zoal verder op straat reed. Heel veel Bugaboos in weinig van elkaar verschillende uitvoeringen. Rip-offs van Bugaboos en generieke wagens waar de gebruikers blij mee waren, maar die me alleen al vanwege de merknaam deden afhaken. Quinny? Mutsy? Really? En dan is er nog Stokke. Een merk dat naam maakte met de Tripp Trapp meegroeistoel en ander vriendelijk ogend Scandinavisch meubilair.

Stokke's kinderwagen daarentegen lijkt eerder van Cape Kennedy te komen, dan uit Scandinavië. Een futuristisch ogend karretje, waarbij het kind in kinderwagenbak of autostoel omhoog en naar beneden verplaatst kan worden. Functioneel, maar het geheel oogt door de kleuren en gebruikte materialen minder 'zacht' dan een Bugaboo.

De Stokke heeft als groot voordeel dat zelfs je 5-jarige 'm kan duwen.

De Bugaboo heeft in de afgelopen jaren slechts een paar kleine visuele updates gehad.

De Bugaboo klapt eenvoudig in. En de wielen zijn ook simpel te verwijderen, waardoor hij weinig ruimte inneemt. Mensen met smetvrees zullen het minder prettig vinden dat het handvat bij inklappen op straat ligt. Ook kunnen de boodschappen uit de tas vallen bij het dubbelklappen. Maar kijk eens hoe heerlijk hij bij onze 'Ginger Ale'-gekleurde auto staat?

Wees gerust: je kind past al snel in de buggyzit en die kost aanzienlijk minder ruimte.

Houd bij aanschaf rekening met uw eigen luiheid. Ik was te lui om de wielen en de tas los te halen.

De Stokke klapt minstens zo eenvoudig in. De tas heeft een rits, dus je pas aangeschafte potjes Olvarit vallen er niet uit. De tas kan ook eenvoudig van het onderstel gehaald worden. Ook de wielen kunnen verwijderd worden.

Al met al ontlopen de twee kinderwagens elkaar nauwelijks. Winnaar met nipte voorsprong is de Stokke.

Voor een auto die in alle opzichten zo enorm voelt, is het opzienbarend dat één kinderwagen bijna alle vloeroppervlak van de kofferruimte van onze Kuga opslokt. Je kunt dan nog wel de hoogte in, maar praktisch is het niet. Vergeleken met bijvoorbeeld de Skoda Octavia valt dat wat tegen. Mag ik de suggestie doen voor een in hoogte verstelbare plank in de kofferruimte? Of in elk geval een stevig net? Henry, lees je mee?

Volgende week alweer de laatste week met de Ford Kuga en dus tijd voor conclusies.

Eerder:
Ford Kuga deel 1 en deel 2.
Duurtests andere familieauto's:
Fiat 500S Cabrio
Renault Grand Scenic
Octavia Combi