Duurtest: Ford Kuga (slot)

Duurtest: Ford Kuga (slot)

10-01-2014 16:51 Laatste update: 09-09-2020 18:57

De Ford Kuga heeft ons 4 weken van Ikea naar bouwmarkt, van consultatiebureau naar kerstdiner gereden. Tijd voor conclusies.

Bij Ford lijken de vette jaren aangebroken te zijn. Na zware tijden waarin Ford als enige van de grote Amerikaanse automakers niet failliet hoefde te gaan met een Chapter 11 procedure, komt nu het ene na het andere succesvolle model de fabriek uit rollen en heeft Ford in praktisch elk relevant Europees segment een knappe auto. De SUV is in Europa zijn hoogtepunt een beetje voorbij lijkt het en de Kuga is dan ook geen veel geziene auto.

Na vier weken blijkt dat ik net zo denk als de meeste Europeanen. Waarom zou je bijna 5000 euro meer betalen voor een Kuga dan een Mondeo? De hoge zit is prettig, met name als het gaat om overzicht in het verkeer, maar in praktische ruimte is en voelt de Kuga kleiner dan zijn stationwagon broer de Mondeo. Of de flink goedkopere Skoda Octavia.

Daarmee is de Kuga een acquired taste. Een auto die niemand koopt omdat het de meest voor de hand liggende keuze is. Dat maakt hem direct weer een stuk leuker dan een Octavia of een Mondeo. Bovendien weet Ford zijn auto's vol te hangen met betaalbare speeltjes en voelt het alsof deze auto van 43000 euro nog wel 10-15 meer had kunnen kosten.

In de zoektocht naar de ideale familieauto zoeken we de juiste gebruiker voor elke auto:

Trouwe huisvader *****
Een auto die hoger is, is veiliger dan een vergelijkbare auto die lager is. In het Verkehrsmuseum in Luzern heb ik ooit een filmpje gezien van twee identieke auto's waarbij de eentje iets zwaarder beladen was en dus verder door de vering hing. De twee auto's botsten op elkaar. De zwaarder beladen auto werd verpletterd door de verder identieke andere auto. Nu is de kans dat je in een ongeluk terecht komt niet zo groot en zijn andere factoren van veel groter belang voor je overlevingskansen, maar een veilig gevoel voor jou en je familie is ook wat waard. In de Kuga kan de trouwe huisvader bovendien goed voor de dag komen. Een unieke combinatie.

Een prima uitzicht.

Soccer mom ****
De auto ziet er uit alsof je het hele elftal en hun vuile was mee kunt nemen, maar dat valt tegen. 4 F-ertjes krijg je moeiteloos mee. Sterker nog tot ze zelf hun rijbewijs hebben krijg je 4 voetballers wel in deze auto. Maar meer ook echt niet. Bovendien is de bediening van sommige gadgets niet 100% intuitief. Ik ben knoppenfetishist en had zelfs moeite om sommige functies terug te vinden.

Waarom is Phone 1 van de 4 knoppen voor audioingangen?

Dat moeders alleen haar pumps onder de bumper door hoeft te vegen om de sporttassen in bereik te presenteren garandeert natuurlijk wel vier sterren.

Weekendavonturier ****
Onze Kuga was een voorwielaangedreven exemplaar. Onvergeeflijk vind ik dat persoonlijk. Een auto die er uit ziet als offroader dient ook vrolijk door de blubber te kunnen rauzen. In de 4x4 uitvoering zou de Kuga zonder meer 5 sterren verdiend hebben. Een mountainbike op het dak staat natuurlijk geweldig. Blubber over de motorkap doet hem er nog natureller uitzien. De achterbank klap je met een enkele hand plat om je rubberboot achterin te schuiven.

Kilometervreter ***/****
Wij reden op winterbanden (bedankt Ford!) en dus is het lastig om een objectief oordeel te geven. De winterbanden geven aanzienlijk meer rijgeluid dan zomerbanden doen.
Het voordeel van de hoge zit op lange afstanden is dat het extra overzicht in het verkeer resulteert in minder vermoeiend rijden. Maar een hogere auto vangt niet alleen spreekwoordelijk meer wind. Een echt oordeel kunnen we pas geven als we de Kuga op zomerbanden hebben gereden.

Gadgeteer *****
Ik zou een column vol kunnen schrijven alleen al over de opties die Ford op de Kuga aanbiedt. Maar ik zal het kort houden: een feilloze adaptive cruise control die je perfect op afstand van je voorganger houdt. Spraakbediening die je daadwerkelijk verstaat. En die achterklep die omhoog en dicht gaat met je voet onder de bumper of het knopje op de sleutel. Vijf sterren en een kus van de juf voor de Kuga.

Climate control, voorruitverwarming, automatisch inparkeren, gemotoriseerde achterklep. Een greep uit de opties van de Kuga.

Moestuinman *
Moestuinman wil geen moderne SUV rijden. Dat gaat tegen zijn principes in. En terecht, niemand heeft een SUV nodig. Het verbruik is hoger dan een vergelijkbare stationwagon en in Nederland staat bij elke modderplas een bord "Verboden Toegang". Een oude Land Rover daarentegen...

Bumperklever *
Je voorganger zal bij het zien van de neus van deze Ford ongetwijfeld het liefst de berm even insteken om je voorbij te laten gaan, maar dat is niet nodig. Want wie adaptive cruise control heeft gebruikt het en blijft dus keurig op afstand rijden

Adaptive cruise control is instelbaar.

Don Juan/Cougar **
Met alle respect voor de prestaties van het merk met de blauwe ovaal, de Don Juan of Cougar kiest liever voor een ander wapen. De Kuga is een beschaafde SUV. Visueel ingetogen, weinig schreeuwerig. Gelukkig is er een X6 te koop.

Volgende week rijden we kandidaat nummer 5: de Mazda 6. Een auto met een typisch Japans karakter. Geen downsizing en turbo's in Mazda's fraai gelijnde stationwagon. Wij testten hem 4 weken om te kijken hoe Bright de 6 is.

Duurtests andere familieauto's:
Fiat 500S Cabrio
Renault Grand Scenic
Octavia Combi