Duurtest: Ford Kuga (week 2)

Duurtest: Ford Kuga (week 2)

24-12-2013 15:46 Laatste update: 28-04-2018 08:22

Twee weken met Ford Kuga, kind, baby en drie kinderwagens. De duurtest voor de Brightste familieauto wordt serieus.

De afgelopen week heeft de Kuga de ultieme familietest gehad: Maxi-cosi achterin, kerstboodschappen én de gevreesde "full family Ikea test" (ISO 6753). Waarbij er twee kinderen, een volwassen vrouw, een kinderwagen én een stapel Ikea-spullen vervoerd moeten worden.

Met onze billetjes goed op temperatuur door de stoelverwarming reden we de Ikea parkeergarage in. Met een subtiel voetje onder de bumper wordt de achterklep vast in werking gezet. De truc is om de achterklep in het voorbij gaan open te laten gaan. Als je er op staat te wachten gaat hij echt tergend langzaam. Uit veiligheidsoverwegingen. Begrijpelijk, maar een "fuse 22" oplossing om hem sneller te laten gaan zou mooi zijn.

Zonder over de kinderstoel heen te hangen en gordels los te maken klik je de iziGo autostoel uit de auto en laat je die op het Stokke Xplory onderstel zakken. Kritiekpuntjes: de basis van de kinderstoel rammelt een beetje als je over klinkertjes rijdt zonder kinderstoel erop. De kinderstoel zelf moet even stevig aangedrukt worden op het onderstel, waardoor je baby mogelijk wakker wordt. Maar vergeleken met een reguliere Maxi-Cosi zonder isofix is het een verademing. Op de heenweg hebben we alleen de duwstang lager gezet om het onderstel in de auto te krijgen. Op de terugweg (nu met volle Ikea-bepakking) ook even simpel de wielen onder de wagen weggeklapt. Daardoor neemt het onderstel nog minder ruimte in.

De bagageruimte in hoge auto's valt in praktijk vaak tegen omdat wat in de hoogte gewonnen wordt, in de lengte bespaard wordt. De Octavia bijvoorbeeld had een kofferbak van 610 liter. De Kuga kan daar slechts 456 tegenover zetten. De lengte- en breedte verhouding van je opgeklapte kinderwagen gaan dan meespelen. De Stokke en de Ford zijn wat dat betreft prima op elkaar afgestemd. Een stapel opbergbakken, een pak met bankbekleding en nog wat andere snuisterijen. Het paste moeiteloos bij de kinderwagen in achterin de auto.

Ook voor de boodschappen is de Kuga handig. Vergeleken met de Octavia mis ik wat haken, netten en andere accessoires om de boodschappen op de plek te houden, maar de Kuga nodigt ook niet per se uit om erg hard de bocht door te gaan. Met een beetje beleid houd je het boodschappenkratje op z'n plek. De hoge kofferbak maakt het erin en eruit zetten van een kratje wel erg gemakkelijk en had ik al verteld dat je de achterklep met je voet open kan doen? Ja? Sorry.

Vanwege het storm- en regenachtige weer ben ik er nog niet aan toegekomen om de Stokke en de Bugaboo-kinderwagen in een spectaculaire head-on 1-tegen-1 confrontatie de strijd om de kofferbak van de Kuga aan te laten gaan. Dat houdt u dus nog even tegoed.