Duurtest Honda CR-V: the not so black edition (1)

Duurtest Honda CR-V: the not so black edition (1)

11-02-2014 18:47 Laatste update: 28-04-2018 07:20

De Honda CR-V is de suv van het merk dat ook robots, grasmaaiers, raceauto's en brommers bouwt. We hebben 'm 4 weken in onze duurtest.

Voordat ik de CR-V introduceer, eerst wat achtergrond om duidelijk te maken hoe bevooroordeeld ik ben over deze auto. Mijn voorkeur voor Japanse auto's heeft sterk te maken met de bijzondere technische keuzes die je vaak vindt in hun producten. Maar ook omdat het "eerlijke" objecten zijn. What you see is what you get.

Dat geldt meer voor een Honda grasmaaier, dan voor deze CR-V, maar ook in deze auto vind je een klepje voor de 12V aansluiting waar met grote letters opstaat: MAX 180W. Dat is niet alleen bijzonder veel Watt. Het is ook nog iets dat BMW in het instructieboekje zou zetten, omdat het anders zo detoneert in de vormgeving van het dashboard. Honda heeft een zekere agrarische kwaliteit. Een oprechtheid die soms tot geslaagde ontwerpen leidt en soms tot wat ongelukkige lijnen.

Honda CR-V

De CR-V heb ik altijd links laten liggen omdat de buitenkant zo fuzzy vormgegeven is. De grill vreet de lampen op. De achterste ramen willen al naar beneden duiken om aerodynamischer te zijn, maar de daklijn vergeet mee te doen. Er zou wat meer Land Rover of Toyota FJ40 in mogen zitten.

Maar toen Honda op de proppen kwam met een verhullende 'Black Edition', was ik meteen om. Zwart kleedt af, zwart verhult wat klunzige gebaren en bovendien draagt de 'black edition' een fraaiere grill, grote donkere velgen en een paar passende treeplanken. De 'Black Edition' is vreemd genoeg ook in het wit te verkrijgen (zal met anti-racistisch sentiment te maken hebben) en met elke motorisering die je maar wil.

Honda CR-V

Is het geen plaatje?

Honda CR-V

Licht leer en een glazen dak zorgen voor een aangename ambiance.

Honda CR-V

Wie van knopjes houdt komt aan zijn trekken met de CR-V. Alleen het stuur kent er al 20. En dan reken ik de schakelpeddels niet eens mee.

Helaas moet ik het echter doen met een rode CR-V. In een verder keurige uitvoering moet ik zeggen. Aan de binnenkant ziet hij er net zo uit als een black edition. Als ik de stoel heel laag zet, hoef ik het rood van de neus niet eens te zien. Dus ik speel even vals deze maand. Ik doe net alsof ik een 'Black Edition' rijd, terwijl ik met een onopvallende rood metallic kar door het leven moet.

De goedkoopste CR-V begint bij een kleine 30K. De wagen die wij rijden is in 'Black Edition' (schrik niet!) over de 60.000 euro. Dan heb je wel een heerlijk licht leren interieur en alle speeltjes die je je maar kan wensen. Oh, en een paar hele dikke velgen naturellement.

Wilt u, lieve lezer, me bijstaan de komende weken? Mocht ik vergeten dat mijn auto zwart is, corrigeert u me dan in de comments?

Recente duurtests:

Mazda 6
Fiat 500S Cabrio
Renault Grand Scenic
Octavia Combi
Ford Kuga