Duurtest Honda CR-V (slot): Bonnie & Clyde, Jekkyl & Hyde

Duurtest Honda CR-V (slot): Bonnie & Clyde, Jekkyl & Hyde

04-03-2014 13:45 Laatste update: 28-04-2018 07:20

De Honda CR-V was 4 weken onze 'getaway car'. Juist toen de 'Nederlandse Bonnie and Clyde' er mee op pad gingen!

Om even je geheugen op te frissen: in september vorig jaar begonnen we met de serie Brightste familieauto's. Nadat ik de hele zomer cabrio's had getest, moest ik om mijn karma weer in balans te krijgen. Afzien was het echter niet. De Skoda Octavia Combi (de auto vol handigheidjes én een 220v stopcontact), de enorme Renault Grand Scenic (7 stoeltjes), de Fiat 500S Cabrio (absurd onpraktisch, heerlijk autootje), de Ford Kuga (stoer speelgoed) en de Mazda 6 (de fraaigelijnde outsider), stuk voor stuk waren het op papier al fraaie proposities.

Met de Honda CR-V zat het iets ingewikkelder. Eigenlijk wilden we de stoere 'Black Edition' van Honda's SUV testen. Die was helaas niet beschikbaar en dus reden we een supersjieke executive edition, maar dan in het rood.

Mijn plan was om de ogen dicht te houden als ik instapte en me voor te stellen dat ik zo'n stoere zwarte auto reed met treeplanken en enorme donkere velgen. Dat is, lieve Bright-lezers, niet gelukt. Als ik per ongeluk richting mijn oprit keek zag ik een rood metallic Honda staan en dat was ik nog niet vergeten als ik erin stapte. Vandaar dat mijn conclusies soms van een gespleten persoonlijkheid lijken te komen. Mijn excuses.

Ik ben niet de enige met een gespleten persoonlijkheid. De CR-V Black Edition is er ook in het wit.

Zoals je inmiddels gewend bent roepen we in deze serie duurtesten niet simpelweg wat het gemiddelde cijfer is van de wagen, maar geven we per doelgroep een score.

Trouwe huisvader *****
De Honda CR-V Black edition een schaap in wolfskleren noemen zou niet eerlijk zijn. Met onze 2 liter diesel wil het beestje best vooruit en bovendien heeft de onze ook echt vierwielaandrijving, waardoor het zonder gene wat hoger op de poten mag staan. De trouwe huisvader trakteert zijn passagiers op een fraai, licht en ruim interieur, een goed geluid uit de stereo én een comfortabele zit. Zijn outfit moet wel aangepast zijn op de stoere variant van de CR-V. Wie in een pak naar zijn werk moet (en niet de hoofdrol speelt in House of Cards) kan beter onze metallic rode bestellen.

Soccer mom ****
Alle praktische voordelen die de trouwe huisvader heeft gelden ook voor soccer mom. Bovendien gaat de achterklep automatisch open en is daar ruimte genoeg voor alle voetbaltassen, een opblaasboot én de boodschappen van gisteren die nog niet uitgepakt waren. De achterbank is kinderlijk eenvoudig met een hendeltje neer te klappen als er iets nog groter mee moet of de kinderen op de achterbank vervelend zijn.
De sex-appeal van soccer mom ondervindt wel de nodige schade van de CR-V Black Edition. Zwart met glimmende treeplanken? Iets te 'Jersey Shore' wellicht?

Let niet op de kleur van de auto. Focus daarentegen op de twee mountainbikes die rechtop in de Honda passen.

Weekendavonturier *****
Hier verslaat de CR-V alle concurrentie. Met de vierwielaandrijving trek je je raft moeiteloos uit het water op een blubberige helling. Je matzwarte mountainbike op het dak, de treeplanken vol blubber, zwarte strepen die de kraaienpootjes rond je ogen accentueren: de CR-V kan je elk weekend doen wanen in een commercial. Ik zou Honda willen uitdagen om voor de volgende iteratie van dit model daar nog iets verder in te gaan. Iets meer Land Rover Defender qua stijl. Waterdichte knoppen op het dashboard. Rubberen vloermatten standaard. Stoelen met afwasbare bekleding.

Kilometervreter ****
De Honda CR-V is een geraffineerde reisauto. Enig nadeel van SUV's als het gaat om kilometers maken is dat de auto altijd meer wind vangt dan eentje die wat dichter op de weg ligt. Dat geeft meer weerstand, dus een hoger verbruik, maar ook meer windgeruis. Dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat je rechter op zit en daardoor makkelijker wat kunt schuiven en verzitten in je stoel, waardoor je rug minder eenzijdig belast wordt.

De automaat van de Honda is ook een feestje, al zou wat mij betreft de lettertjes omgedraaid mogen worden. Als je de handel nu helemaal naar beneden trekt sta je in de sportstand en moet je weer eentje omhoog om in de Drive te komen. Andersom zou makkelijker zijn.

Je zou er een feestje in durven geven, het interieur van de CR-V.

Gadgeteer ***
Stoelverwarming, cruise control; de basics zitten er allemaal wel op. Het werkt ook altijd, zoals je van een Honda verwacht. Maar fraai is het niet altijd. De navigatie heeft graphics waar je je Nintendo 64 niet voor op zou starten en de interface van de audio voelt ook nogal Android aan (schieten in de comments, fanboys!). Onoverkomelijk is het niet, maar ik vind het altijd lastig te begrijpen dat hier niet meer aandacht aan wordt besteed.

Moestuinman ***
Moestuinman wil een auto waar hij makkelijk de kratjes pompoenen in kan zetten: check. Moestuinman wil ook een auto die de zon niet bedekt met een wolkje CO2: ehhhh... koop dan de 1.6 diesel en niet onze 2 liter. Wij reden rond de 1 op 14 met de CR-V. Daar kun je niet meer mee thuis komen in een diesel.

Bumperklever *****
Tot twee weken geleden zou niemand onder de indruk zijn geweest van een Honda CR-V in de achteruitkijkspiegel. Zelfs niet als deze helemaal black-on-black-on-black was uitgevoerd. Totdat de wat overgewaardeerde "Nederlandse Bonnie & Clyde" er mee de weg op gingen. Een paar dagen boezemden alle CR-V's Nederlanders angst in. Inmiddels zijn de twee opgepakt en is de Honda teruggevonden, maar de score blijft nog even op vijf sterren staan.

Oud modelletje CR-V. Minstens zo angstaanjagend.

Don Juan/Cougar *
Honda staat voor degelijkheid. Een Honda in zwart met grote donkere velgen en een stoere treeplank staat voor degelijkheid in een strak pak. De trouwe familieman profiteert daarvan, maar de Don Juan of Cougar moet zijn heil elders zoeken.

Al met al was het een uitdagende maand met de CR-V. Voor het instappen kostte het altijd de nodige moeite om de rode kleur over het hoofd te zien en ons voor te stellen dat we in zo'n stoere Black Edition stapten. Eenmaal in de auto was dat gelukkig niet meer nodig en was de Honda CR-V een beschaafde, gastvrije metgezel.

Volgende week stappen we in Opels kleine Mini-concurrent: de ADAM. Ja, de ADAM. Met HOOFDLETTERS.

Duurtests andere familieauto's:

Fiat 500S Cabrio
Renault Grand Scenic
Octavia Combi
Ford Kuga
Mazda 6