Duurtest: Honda CR-Z (week 2)

tags:
Userpica

De eerste volle week met Honda's kleine hybride sportauto zit erop. De eerste indrukken.

Welke vraag probeer ik eigenlijk te beantwoorden met een duurtest van de Honda CR-Z? Of het een goede auto is? Of je hem zou moeten kopen? Daarop kan het antwoord eigenlijk altijd alleen maar zijn: ligt eraan. De eerste paar dagen dat ik reed met de kleine hybride was ik serieus teleurgesteld. Het dashboard zag er spectaculair uit en van buiten vind ik het ook een knap karretje, maar het kreng wilde maar niet vooruit. Op papier ziet 10 seconden van 0-100 er al niet zo best uit, maar vanachter het stuur werd dat niet veel beter. Een belangrijk detail was echter dat ik net dik 1200 kilometer in de 265pk sterke Seat Leon Cupra R achter de kiezen had. Daarmee vergeleken zijn de meeste auto's laffe gebakjes.

Na drie dagen begon ik echter zin te krijgen in ritjes met de Honda. Waarom? De zitpositie is goed, het is leuk in een auto te zakken in plaats van er in te stappen, het dashboard is full-on 21e eeuws en het ding schakelt zo lekker en precies, dat ik het de hele dag wel wil doen.

Laatst werd er op de autosite Jalopnik gediscussieerd welke langzame auto's het lekkerst zijn om hard in te rijden. In dat lijstje staat niet geheel toevallig de oudere broer van de CR-Z, de CR-X Si met 108pk. Een karretje dat je op stoom wilt houden om er bochten hard mee te nemen.

Dubbel din navigatie- en radioscherm. Nintendo graphics.

De CR-Z is een heerlijke auto om rap bochtenwerk mee te rijden. Geheel tegen mijn groene manieren in is dan ook de eerste knop waarop ik druk de sportknop. Daarmee reageert het gaspedaal wat directer en is het makkelijker de auto sportief te rijden. Daar wordt hij aantrekkelijker van. Nog beter zou het zijn als de Mugen getunede variant in Nederland te koop zou zijn. Die heeft net de 30pk extra die het autootje geniaal zou maken.

De achterbank hadden ze beter weg kunnen laten, want tenzij je twee kleuters hebt zonder benen heb je daar niets aan. Zelfs voor een kort ritje verkies ik mijn vierdeurs Smart ForFour boven de CR-Z als er twee passagiers mee moeten.

Volgende week kijken we wat al dat sportieve rijgedrag met het verbruik doet.

 

door Rutger Middendorp, 09-10-2012 12:20 2 reacties, 3955 views

Werner, 1 jaar geleden
afbeelding van Werner

Vrouwlief en ik hebben de eerste en tweede generatie CRX'en gereden "toen we nog jong waren". Ik denk wel dat de CRZ toch echt een ander soort auto is. De CRX'en zijn downright spartaans, wegen geen drol en hebben een gewicht/PK verhouding van dat van echte sportwagens. Ze waren bloedsnel en zelfs sneller te maken. Met zuinigheid heeft dat alles niets te maken.
De CRZ lijkt mij veelste gecultiveerd en bedeesd en niets weghebben van de scheurijzers van weleer. Of...? Binnen het hybride-segment toch wel een interessante opvuller van een gat? Of niet!?
Ben benieuwd.

Werner, 1 jaar geleden
afbeelding van Werner

Oh, een CRX was ook niet echt veilig trouwens ;-)


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 2 Bright Bunch leden en 99 bezoekers online.