Duurtest: Hyundai i40 (week 2)

tags:
Userpica

Twee onderwerpen: de speeltjes op de i40 en het logo van Hyundai.

Vorige week maakten we kennis met de zuinige Hyundai i40. Een eigenzinnig ontwerp dat niet opzichtig probeert op iets anders te lijken. De Koreanen varen een eigen koers. In tegenstelling tot de meeste autofabrikanten is Hyundai dan ook niet verwikkeld in complexe samenwerkingen met andere autofabrikanten. Wist je bijvoorbeeld dat de motor die in de Mini ligt ook in de Peugeot 207 terug te vinden is? Hyundai heeft één van de grootste R&D centra ter wereld. Ook de motoren worden daar ontwikkeld.

Voordat we het over de features van de i40 gaan hebben nog één ding. Vorige week had ik het erover dat de kleur blauw me niet zo beviel en ik liever een stationwagon zou testen. De gemiddelde Hyundai-koper of -leaser is het daarmee eens lijkt het. De verhouding sedan/wagon is ongeveer 20/80. De kleuren zwart, zilver en donkergrijs zijn de populairste. Om te voorkomen dat ik een auto test die praktisch niemand kopen of leasen zal, wordt de sedan vandaag omgewisseld voor een wagon en over een week zal die ook nog eens mysterieus van kleur verschieten. Die luxe is niet alleen voor autojournalisten weggelegd. Als je hem zelf koopt, mag je ook de kleur en het model kiezen.

De minst sexy maar meest succesvolle feature van de i40 is de garantie. Om een onbekend merk bemind te maken geeft de Koreaanse automaker vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking, inclusief hulp bij pech onderweg en voertuiginspectie door de dealer. Dat straalt vertrouwen uit in het eigen product en geeft de koper de zekerheid dat hij in ieder geval vijf jaar zonder problemen vooruit kan.

Gelukkig is er in de auto ook het één en ander te beleven. Om te beginnen het klokkenwerk. Tussen de toerenteller en kilometerteller bevindt zich een schermpje met spiffy vormgegeven graphics.

Alles overzichtelijk en stijlvol in beeld. Dat geldt voor de rest van het interieur ook. De middenconsole is opgeruimd en doordacht en doet sjiek aan. Net als de automatische verlichting, ruitenwissers en de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel die allemaal standaard zijn op onze business edition.

Navigatie en media interface zijn eenvoudig te bedienen, ook vanaf het stuur, en het touchscreen is aangenaam groot. Je schijnt het systeem ook met de stem te kunnen bedienen, maar dan moet je eerst commando's uit je hoofd gaan leren en daar ben ik te lui voor. Telefoneren gaat uiteraard via bluetooth en koppelen is een peuleschil. Enige puntje van kritiek zijn de graphics van de interface-elementen. Die doen wel een beetje jaren negentig aan.

De achteruitkijkcamera is goed bruikbaar en met de hoge bibs van de auto geen overbodige luxe. Je kunt tot op twee centimer van de auto achter je parkeren zonder bang te zijn voor schade te rijden.

Ik weet dat ik het vorige week al genoemd heb, maar het 'soundsystem' in de i40 mag best nog eens geroemd worden. Zelfs dure upgrade Bose-systemen kunnen nog wel eens last hebben van het boem-tsjik-probleem: heel veel laag, heel veel hoog, praktisch geen midden. De set in onze Koreaan vult de hele auto met geluid zonder dat je hoofdpijn hoeft te krijgen of het idee dat je naar een keukenradio luistert. Perfecte balans.

Door het formaat van de auto en de gadgets die erin zitten vergeet je snel dat dit een wagen is van slechts 28 duizend euro. Het enige dat daaraan herinnert is wat mij betreft het logo. Die ziet er een beetje goedkoop uit. Daarom deden wij een oproep voor een nieuw logo. NB: Deze hele exercitie is ter entertainment ende vermaeck. Neem het allemaal vooral niet te serieus.

Voor een beetje perspectief beginnen we met het voorstel van Paul Kooi. Hij deed een kleine voorstudie naar autologo's (pdf) en kwam met een radicaal afwijkend voorstel.

Op de kleine broer i30 ziet dat er als volgt uit.

Wat mij betreft mogen ze dit logo morgen invoeren. Maar het commentaar in de reacties wordt natuurlijk meegenomen in die overweging.

Vormgeverij Mol kwam met het volgende voorstel. "Geen uitgebreide pitch erbij, maar gewoon een aantrekkelijk symbool op basis van een cirkel en de letter 'H' in combinatie met verzorgde typografie. De verticale en horizontale lijnen in het logo zijn een verwijzing naar de branche waarin Hyundai ooit begonnen is, namelijk bouw en techniek. De cirkelvorm symboliseert onder meer integriteit en duurzaamheid."

Jerzy Kasemier zocht het meer in de typografie.

Persoonlijk voel ik nog het meest voor zijn schetsje van het typelogo voor de i40.

Jan-Wessel Hovingh van Waxle: "Bovenste is een obligaat rondje met daarin verwijzing naar de Zuidkoreaanse vlag (yin/yang) die verwordt tot een weg (à la Infiniti maar dan leuker) en je ziet er ook een beetje een vlammetje in (wat een goeie marketeer gelijk zou bombarderen tot 'passie'). Onderste is een element dat ik ook koud uit de vlag heb getild: zat een 'H' in plus dat ik een rechthoekig autologo sowieso de moeite van het uitproberen waard vond (al neigt-ie nu naar Sun Microsystems)."

Paul Top kwam met onderstaand alternatief voor het Hyundai logo. Daar komt een rechtszaak van Xbox van vrees ik.

Persoonlijk zou ik in de optielijst wel de keuze willen hebben uit een aantal verschillende logo's. Wat zou het voor jou worden? Het originele logo of één van bovenstaande voorstellen?

door Rutger Middendorp, 12-06-2012 13:14 5 reacties, 5275 views

Robin-11, 2 jaren geleden
afbeelding van Robin-11

Het 1e logo vind ik niet passen omdat dit niets zegt over hyundai.

Het 2e logo ziet er heel chinees uit lijkt wel den imitatie auto dan.

Het 3e logo heeft heel veel weg van honda.

Het 4e logo vind ik niet zo speciaal.

Het 5e logo zegt meteen citroen

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

En het Hyundai logo zelf?

lucht, 2 jaren geleden
afbeelding van lucht

De ronde van Jan Wessel vind ik erg goed!

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
Simon90, 2 jaren geleden
afbeelding van Simon90

Inderdaad, het vlammetje van Wessel is de enige die een beetje serieus te nemen is. Alhoewel het ook wel een beetje aan het logo van een verwarmingsketel doet denken.

De rest is gewoonweg minstens zo ordinair als het huidige logo. En de minimalistische streepjes van Paul Kool doen denken aan een verticaal doorgezaagd Renault-logo wat dan ook weer jammerlijke asymmetrie met zich meebrengt.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 81 bezoekers online.