Duurtest Jeep Renegade: de broekzak-Jeep (week 1)

Duurtest Jeep Renegade: de broekzak-Jeep (week 1)

24-03-2015 12:01 Laatste update: 28-04-2018 01:09

We rijden vier weken met Jeeps allerkleinste: de Renegade. Hoog op de poten, korte kont en een retro uiterlijk. Is dit een Jeep?

Zullen we direct maar even de olifant de kamer uitwerken? "Is dit een Jeep?" vragen mensen mij op straat. De twijfel komt met name vanwege het formaat. De purist zou zich drukker maken over de afwezigheid van vierwielaandrijving. We lopen in deze eerste week de voors en tegens even langs.

Formaat
De afgelopen decennia zijn Jeeps steeds groter geworden. Wagoneers, Cherokees, Grand Cherokees. Het zijn geen kleine jongens. Maar Jeep heeft zijn reputatie te danken aan de Willy's Jeep, die nog 90 centimeter korter was. Het formaat moet dan ook geen bezwaar zijn. Voor het betere offroad werk is een korte wielbasis en korte overhang zelfs een pré.

Techniek
In onze Renegade vind je geen vierwielaandrijving, lage gearing, sperdifferentieel, off-road standen of een lier op de bumper. Deze auto is technisch gezien minder "Jeep" dan de Subaru Legacy van mijn vader.

Compact is het woord dat je zoekt.

Vertaling: "Sinds 1941 helpen we jullie truttige Europese bibsjes al uit de stront, ok?"


Uitstraling
Uit onderzoek bleek dat veruit de meeste BMW 1-serie rijders geen idee hadden dat hun auto achterwiel aangedreven is. Je kunt dus verdedigen dat een moderne Jeep er vooral erg "Jeep" uit moet zien. Aan de buitenkant is met dikke plastic bumpers, wielkasten en sideskirts het juiste ruige imago te vinden. De grille is de meest geslaagde reproductie van het Willy's Jeep front tot nog toe. De 7 rechtopstaande sleuven zijn erin terug te vinden. Het model is meer retro (zoals de Fiat 500 en Mini) dan de grotere broers, maar dat staat hem goed.
Het interieur heeft leuke robuuste details. Een "oh-shit" grabhandle ontbreekt niet (officiële benaming). De toerenteller heeft een wat overdreven moddervlekprintje en de "since 1941" stansletter moet cheese-eating-surrender-monkeys eraan herinneren dat freedom al heel lang een exportproduct is

Tot op heden lijkt het er echter niet op dat je deze auto uit medelijden met of schuldgevoel naar de Amerikanen hoeft te kopen. Ik rijd er nog maar een dagje mee, maar het beloven vier speelse weken te worden.

Check ook onze eerdere auto-duurtests