Duurtest Jeep Renegade deel 2: 'do ist die blubber'

Duurtest Jeep Renegade deel 2: 'do ist die blubber'

27-10-2015 15:03 Laatste update: 27-04-2018 19:59

De Jeep Renegade valt goed in de smaak in onze omgeving, terwijl de blubber ver te zoeken is. Wat maakt de Jeep aantrekkelijk?

Onze wereld is verworden tot een soort Pacman-speelveld. Wat niet geasfalteerd is, is verboden toegang. Ik vroeg de boswachter of ik met hem in de blubber mocht spelen met de Jeep: nope. Ik stuurde een mailtje naar de 4x4 club in Havelte: werd volstrekt genegeerd. Op eigen houtje zoeken naar blubber om in te spelen is om twee redenen frustrerend: 99 procent van de blubber in Nederland mag je niet met je auto in spelen. Mocht je wel een stukje vinden om in te raggen is dat waarschijnlijk niet groter dan 3 vierkante meter. Fileparkeren in de file is vast uitdagend, maar ook snel vervelend.

Daar kunnen we de Jeep Renegade de schuld niet van geven. Jeep wilde een stoere auto maken. Vierwiel aangedreven, hoog op de poten, met een uiterlijk dat schreeuwt: "IK BEN NIET BANG OM VIES TE WORDEN". Daarmee maakt Jeep de merkbelofte helemaal waar. Maar hoe relevant is het om te beloven dat je overal kunt komen met deze auto als overal asfalt ligt of een bord verboden toegang voorstaat?

Instellingen voor ondergronden waarop je niet mag rijden in ons kikkerlandje én een hoogtekaart in het rubber gedrukt.

Jeep heeft dat zelf ook door. In een presentatie voor investeerders leggen ze het uit. Er is een fysieke belofte: de auto heeft de capaciteiten om overal te komen en je meer avonturen te laten hebben. Daarnaast is er een emotionele belofte: je bent vrij van de dagelijkse sleur en voelt je uitgedaagd om meer uit het leven te halen. Jeep ziet de grootste groep klanten als hard werkende familiemensen die niet zo veel tijd over hebben voor avonturen. Ze dromen van de dag dat ze die wel kunnen nastreven en kopen nu vast het gereedschap. Als een soort voorpret.

Dromen...

Dat is een droevige realisatie als je straks zelf de file weer induikt: mensen rijden auto's die hen doen denken aan dromen die geen prioriteit krijgen. Offroad-avonturen in de Himalaya, racewedstrijden op de Nürburgring. Ik neem mezelf voor om vanaf nu elke rotonde in een rechte lijn te nemen. Of is dat verboden?

Lees ook:

Duurtest Jeep Renegade Trailhawk deel 1: gimmick of must?

Lees ook de andere afleveringen van de Duurtest