Duurtest Land Rover Discovery Sport

Duurtest Land Rover Discovery Sport

09-07-2015 07:18 Laatste update: 27-04-2018 23:05

De Land Rover Discovery Sport is een offroader die precies het midden houdt tussen een rubberlaars en een sneaker. 

Vroeger was alles eenvoudiger. Er was een Land Rover: een rubber laars. En een Ranger Rover: een leren laars met voering. De één ontsteeg krap aan de tractor. De ander was net geen Rolls.

Tegenwoordig moet elke automaker schaalvoordelen zien te behalen en dus wordt elke mogelijke niche gevuld. De modellen die nu gevoerd worden door Land Rover? De Defender (de reguliere Land Rover), Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Sport en de Range Rover (ook die bestaat nog).

Vier modellen tussen de rubberlaars en de leren laars met voering. Dat moest omdat Land Rover anders niet meer zou bestaan. Dat kon omdat die leren laars een veel luxere voering kreeg en er dus meer gradaties van de luxe-bruikbaarheid mix tussen pasten. De Defender werd niet heel veel luxer de afgelopen jaren. De scharnieren zitten nog steeds aan de buitenkant van de deur.

Maar na een aantal jaren met al maar meer modellen (herrinert u zich de Freelander nog?), wordt het gamma inmiddels wat overzichtelijker. Er komen drie lijnen met een paar variaties. De Defender wordt vernieuwd, maar blijft de rubberlaars functie houden. De Ranger Rover (in reguliere, Evoque en Sport uitvoering) is de luxe laars. De Discovery (in reguliere en Sport uitvoering) zit daar tussenin.

De telefooncel
Wij rijden een week met de Discovery Sport. Land Rover en Jaguar delen veel kennis en onderdelen en eentje is het infotainment systeem. Dat liep altijd hopeloos achter op de concurrentie (zie: Jaguar F-type van vorig jaar), maar gelukkig lezen ze Bright in Engeland en is er een volledig nieuw systeem. Het werkt intuïtief en ik ben vooral te spreken over het icoontje voor de telefoon: een rode Engelse telefooncel in een rurale setting. Kun je onzin vinden, maar dat soort humor vind je niet in een auto van Duitse of Japanse makelij.

Lichte irritatie is er over het feit dat mijn iPhone niet zonder meer muziek af kan spelen, maar dat ik eerst een app moet installeren. Prima als je de auto zelf gekocht hebt. Minder leuk als je de passagiers eens iets van hun telefoon over de speakers wil laten knallen. Maar dat is dan ook het enige minpuntje. De spraakbediening verstaat me, de navigatie is logisch en snel te bedienen en de auto kan precies laten zien welke van de vier wielen aangedreven wordt en in hoeverre het differentieel op slot staat.

Speciale aandacht verdienen de zes USB-poorten van de auto. Eentje op het dashboard naast het scherm, twee in de middenconsole, twee voor de passagiers in het midden en eentje voor de stoelen helemaal achterin. Eindelijk een merk dat de behoeftes van de moderne reiziger begrijpt. De auto is voor alles een heel groot accupack voor je mobiele telefoon/tablet/Nintendo.

Die telefooncel!

Je gaat hopen op de apocalyps in de Discovery Sport.

Gravel!

Geen overbodige luxe met het beperkte uitzicht naar achteren.

Fraaie detaillering rondom.

Achterin zitten twee extra stoeltjes verborgen.

Achterlijk capabel
Tijdens de introductie van de Range Rover heb ik er capriolen mee uit mogen halen die ik fysiek niet voor mogelijk achtte met zo'n slagschip. De Discovery is kleiner en heeft dezelfde offroad systemen (en staat op Mud & Snow banden in juni), dus ik vermoed dat ik hiermee ook woestijnduinen, doorwaadbare rivieren en rotspartijen te lijf kan. Maar ondanks alle aardbevingen, zijn de wegen hier in Groningen prima begaanbaar. Ik neem rotondes (als de situatie het toelaat) graag door rechtdoor te gaan en op smalle landweggetjes ben ik de eerste die aan de kant gaat, om maar een beetje blubber op de flanken te krijgen. Want dan ziet deze auto er het mooiste uit. Mooi bruggetje naar het ontwerp.

Not so disco
Tijdens de introductie van de Range Rover Evoque in Wales werd ik verliefd op de reguliere Discovery. Om de zoveel kilometer stond er een witte met oranje bestickering. Die kenmerkende zwarte achterruiten die in de daklijn verdwijnen. Een lier voorop. Reservewielen op het dak. Als ik ooit een man-crush heb gehad, dan was het die dag.

De Discovery heeft iets aangenaam utilitairs over zich. Geen kapsones, maar een bouw die bijdraagt aan het doel van de auto. Deze Discovery Sport is in zekere zin een vervanger van de Freelander. En ten opzichte van die auto is hij een stuk knapper geworden. Naast de Discovery is hij echter een beetje te glad en te rond. Dat heeft te maken met veranderende tijden, maar vooral met de noodzaak om het verbruik naar beneden te brengen. De Sport is gladder, omdat hij dan minder tegenwerking heeft van de wind. Een terecht offer.

De Discovery Sport is te koop vanaf 42K. Onze 180pk diesel in HSE uitvoering met onder meer een Cold Climate Pack, 19" velgen, keyless entry en een knijter van een panoramadak kost bijna 78K.

Volgende week:
We zijn nu drie weken op pad met de Volvo V70 in een diepgravende vakantietest.

Zie ook:
Bright Cockpit Range Rover
Bright Cockpit Range Rover Evoque
Overige duurtests.