Duurtest: Mazda 6 (week 1)

Duurtest: Mazda 6 (week 1)

14-01-2014 14:01 Laatste update: 28-04-2018 07:51

De zoektocht naar de 'Brightste familieauto' gaat verder met de Mazda 6: outsider met sex-appeal en eigenzinnige techniek.

We hebben al een paar serieuze en minder serieuze kandidaten gehad op zoek naar de 'Brightste familieauto': Skoda Octavia, Fiat 500S, Ford Kuga, Renault Grand Scenic. Van hoog op de bok in de Ford SUV gaan we naar het gat op het asfalt in de Mazda 6 Sportbreak. Allemachtig wat lig je laag in deze auto. Heerlijk. Die zithouding, de 165 pk en de rode kleur nodigen allemaal uit tot het betere bochtenwerk.

Sinds de Fiat 500S heb ik niet zoveel lol meer gehad op rotondes. Sterker nog: de Mazda is zelfs iets leuker. Met een simpele rechts-links-rechts beweging laat je de bedenksels van thuiswonende gemeenteraadsleden achter je. Om te luisteren naar de 2 liter zonder turbo, die klankrijk in de toeren klimt.

Om aan strenger wordende emissie eisen te voldoen zijn bijna alle autofabrikanten overgegaan op turbo's. Die kunnen een beetje benzine mengen met een boel opgepropte lucht, voor een flinke knal. Een atmosferische motor zonder turbo verbruikt altijd iets meer. Mazda wilde niet over op de turbo (reactie op je gaspedaal is altijd wat trager) en ging op andere plekken besparingen zoeken. De toleranties in het motorblok werden kleiner waardoor er minder mechanische weerstand is en de druk in het blok werd verhoogd. Allemaal technisch gewauwel wat er in resulteert dat je een fijner geluid hebt en ondanks de 2-litermotor met 165 pk zonder te veel moeite 1 op 15 kunt rijden.

De eco-credentials zijn er dus, maar wat mij betreft kies je voor de 6 omdat het de mooiste auto is in zijn klasse. Met een paar fijngeslepen koplampen die overlopen in de grill en prachtige heupen over voor- en achterwielen. De Mazda 6 lijkt laag, breed en snel.

Het was zulk rotweer, dat we het in week 1 even met de stockfoto's moeten doen. Maar is het geen plaatje?

Wij kregen de Mazda 6 Sportbreak GT-M met 2.0 SKYACTIV-G. Dat GT-M wil zeggen dat we een sportievere versie hebben. Standaard hangt de auto vol opties, getuige het feit dat alleen de lak en de afneembare trekhaak extra's zijn. Climate control, cruise control, automatische koplampen, automatische ruitenwissers, meedraaiende bochtverlichting, navigatie, stoelverwarming. Noem het op en het zit erop. Behalve dan 'adaptive cruise control'. Dat is alleen te krijgen op de 2.5 liter van bijna 5000 euro meer. De onze kost een dikke 37K.

De komende weken voelen we de Mazda 6 Sportbreak aan de tand.