Duurtest: Mazda 6 (week 2)

Duurtest: Mazda 6 (week 2)

21-01-2014 10:34 Laatste update: 28-04-2018 07:51

De tweede week met kandidaat 5 voor 'Brightste familieauto'. Hoe scoort de Mazda 6 op sex-appeal, karma, comfort en bochtenwerk?

Week 2 met een auto is een beetje als de tweede date. Je bent over het eerste geluk van de "vangst" heen en begint nu goed te kijken. Vandaar dat we deze week methodisch en strikt wetenschappelijk de Mazda 6 zullen beschouwen.

Net zoals je niet met een meisje of jongen wil thuiskomen dat nog legbatterij-eieren eet, kun je ook geen auto meer rijden die meer dan 1 op 12 rijdt. Praktisch alle fabrikanten hebben als oplossing om een kleiner motorblok te plaatsen met een turbo. Per saldo levert dat ongeveer gelijke prestaties op met een lager verbruik. De heren van Mazda kiezen voor een andere route. Die noemen ze met een verzamelnaam Skyactiv technology.

Hogere compressie en minder weerstand in het motorblok bijvoorbeeld. In normale-mensen-taal komt dat erop neer dat er meer druk wordt opgebouwd in het blok voor elke ontploffing van de benzine en je dus een grotere knal krijgt met dezelfde brandstof. En de verlaagde weerstand zorgt ervoor dat alle zuigers, tandwieltjes, kettingen en wat ook maar bewegen moet makkelijker beweegt. Dat spaart energie.

Een wellicht nog spannender trucje is i-eloop (ik heb de naam niet bedacht!). De verloren energie bij het remmen wordt opgeslagen. In plaats van een accu wordt met een condensator gewerkt, die snel energie kan opnemen. Dat scheelt volgens Mazda 10% verbruik.

Flash Player is needed to view videos on this site. Please download the newest Flash Player and come back.

De Mazda 6 haalt op deze manier in de praktijk nagenoeg gelijke verbruikscijfers als de geblazen blokjes van bijvoorbeeld de Volkswagen groep. De Ford Kuga met zijn 1.6 liter turbo verbruikte in onze test zelfs iets meer dan de 2.0 liter van Mazda. Daar kun je bij de schoonouders mee aankomen.

Opvallend genoeg zijn de keuzes die gemaakt zijn om de auto sneller te maken ook gunstig voor het rijgedrag. Puristen houden niet van turbo's. De pedaalrespons is dan minder wordt altijd gezegd. Vóór het rijden van de Mazda 6 vond ik dat je reinste onzin, maar nu begrijp ik wat er bedoeld wordt. Voor de gemiddelde gebruiker zal het weinig uitmaken, maar wie een paar uitdagende bochten, rotondes, scooters of tractors tegenkomt op zijn woon-werktraject ontdekt met de 6 hoe precies je het gas kunt bedienen. Je weet exact wanneer de koppeling aangrijpt en het vermogen op zal pakken. Inhalen wordt weer een feestje. Behalve dat de motor en versnelling leuk meewerken, doet het onderstel dat ook. Een rotonde nemen met een snelle polsbeweging gaat verrassend eenvoudig voor een auto van dit formaat.

Japanners staan bekend om hun elektronica en de Mazda 6 stelt niet teleur. Alles gaat automatisch en als er een prijs was voor de fijnste driestapsstoelverwarming ging deze naar Mazda. Van standje "geen koude stoel", via "warme bips", naar "nog net aangenaam".

Vervelend is het wel dat ik als berijder van de 2 liter in mijn infoschermpje steeds geconfronteerd wordt met het niet aanschaffen van adaptive cruise control. Het schermpje met de neus van de auto daarop zichtbaar kan ik wel tevoorschijn toveren, de adaptive cruise control is er echter niet.

Navigatie gaat met behulp van een ingebouwd TomTom systeem met een draaicontroller tussen de middenstoelen. Een sublieme oplossing. Het enige dat ik mis is een volumeknop daar in de buurt. Die bevindt zich op het dashboard en op het stuur, maar alles met de rechterhand kunnen doen zou fijn zijn. (EDIT: De nieuwere Mazda 3 heeft die knop wel!)

Zitten doe je in de Mazda zowel voor- als achterin als een koning. Wij mogen genieten van een paar geperforeerde zwartleren sportstoelen en zeker na de Ford Kuga voelt het alsof je op een skateboard gaat zitten, zo laag zak je in de auto. Voor mensen met een heuptransplantatie niet zo grappig, voor een kwieke chauffeur de beste zitpositie die je voor kunt stellen voor het betere bochtenwerk.

Het dashboard ziet er uit alsof BMW het had kunnen bouwen, op een paar kleine details die het verraden. Japanners schijnen moeite te hebben met het begrip 'perceived quality'. Iets is goed, of iets is niet goed. Als gevolg zitten er een paar glimmende plastic knoppen op het stuur die 10 jaar geleden al in gebruik waren. Hoogstwaarschijnlijk onverwoestbaar, maar het ziet er goedkoop uit.

Verder zijn er geen klachten. Van de buitenkant is het een prachtig verzorgde, sportief gelijnde auto. Zelf had ik niet verzonnen een rood metallic auto te bestellen, maar het staat de 6 fantastisch. De chromen accenten contrasteren mooi met de rest van de auto.

Onze wagen staat op 17" velgen met winterbanden. Verstandig natuurlijk, maar voor de looks heb je wel minimaal 18" nodig onder deze auto. Standaard wordt de GT-M geleverd op 19" rims! Booyaa!

Volgende week meer over de Mazda 6.