Duurtest: Mazda CX-5 (week 1)

Duurtest: Mazda CX-5 (week 1)

11-09-2012 12:01 Laatste update: 28-04-2018 16:07

Op één liter benzine 16,6 kilometer vooruit met 165 pk onder de kap. Dat belooft de Mazda CX-5.

Dit is de eerste auto met een zogeheten SkyActiv motor. Dat is gelukkig meer dan marketingpraat: de motor wordt met extreem kleine toleranties gebouwd, waardoor er minder interne frictie ontstaat. Alsof je de rem van de kinderwagen haalt. De motor hoeft minder hard te werken en minder van de energie gaat op aan warmte. Bovendien heeft de Mazda een hogere compressie. Wie enerzijds wil begrijpen wat dat betekent, maar ook wil snappen wat voor soort bedrijf Mazda is, kijkt even op de pagina met uitleg. Stap voor stap wordt verteld waarom hogere compressie voor- en nadelen heeft en hoe Mazda die nadelen heeft getackeld. Geen plaatjes van mannen in labjassen naast een racewagen, maar grafieken en schema's.

Naast die bijzondere motor, is ook de versnellingsbak aangepakt. "Gezien de structuur van een handgeschakelde bak relatief simpel is, vereist gewichtsreductie en hogere efficiency compleet nieuwe ideeën en logisch denken." Het logisch denken leverde 16 procent gewichtsbesparing op en één procent brandstofbesparing.

Vervolgens moest de auto ook nog op dieet. Wie het aankan, mag daar ook de cijfertjes even van bekijken. Door slim gebruik te maken van materialen die voor de plek waar ze gebruikt worden de ideale eigenschappen hebben, werd nog meer gewicht bespaard. Bovendien werd de auto meer rigide dan voorheen.

Op die manier zijn ze alle componenten van de auto langsgegaan met als gevolg een significant zuiniger auto per pk dan bijvoorbeeld de concurrent van Nissan, de Qashqai.

Ga je achter het stuur zitten, dan merk je in eerste instantie weinig van al die vernieuwingen. De bak schakelt op zijn Japans: kort, direct en een beetje hakerig vergeleken met de roerstokjes in boter die ze in de Heimat maken. De knopjes op het stuur hebben geen rubber-, leer- of bontcoating. De middenconsole is een ouderwetse: een verhoging op de grond, in plaats van een vensterbank op ellebooghoogte.

Bij het accelereren vraag je je af waar die 165 pk precies zit. Want het gaat wel snel, maar het voelt niet snel. Dat heeft waarschijnlijk vooral met de zit te maken. Ook de Volvo XC60 T5 gaat als de brandweer, maar voelde niet spectaculair snel. Voordeel van de zit is dat je een aangenaam overzicht in het verkeer hebt en je rug weinig te lijden heeft. Nadeel is dat je geen sportieve rijder moet zijn. Die zitpositie is dan ook een ideale manier om in de buurt van het aangegeven verbruik te komen. Want daarvoor zul je snel moeten opschakelen in plaats van snel optrekken.