Duurtest: Mazda CX-5 (week 2)

Duurtest: Mazda CX-5 (week 2)

18-09-2012 09:14 Laatste update: 28-04-2018 16:07

Het lijkt er op dat je niet veel meer auto nodig hebt dan de CX-5. Misschien nog wel iets minder.

De afgelopen twee weken lag er al een barbecue, een lockerkast en een ladinkje van de bouwmarkt achterin de CX-5. Gezien ik zelf een Smart ForFour rijd, is de extra ruimte in de Mazda een ware zegen. Gooi de achterklep open, trek aan twee hendeltjes aan de zijkant en de zitting van de bank schuift naar beneden en de rugleuning klapt er bovenop. Geen gemier met hoofdsteunen die er af moeten of zittingen die handmatig opgeklapt moeten worden. De Mazda blijft imponeren met handige foefjes.

Verkijk je niet: dit is werkelijk een enorme barbecue.

Op papier is het verbruik nagenoeg gelijk aan dat van mijn kleine Smart. In praktijk is de verleiding van de 165 pk in de Mazda vaak te groot. Op cruise control in de zesde versnelling met 130 op de teller geeft de Mazda aan dat hij 8,9 liter per 100 km verbruikt. Bij 80 op de teller is dat slechts 5,5 liter. Wat je gemiddeld verbruikt, is dus sterk afhankelijk van het aantal snelwegkilometers dat je maakt. Meer dan in mijn Smart. Die rijdt normaliter 1 op 16 op provinciale wegen en stadsverkeer. Maar van Groningen naar Maastricht op en neer, leverde nog steeds 1:15 op. Rijd je veel snelwegkilometers, staar je dan dus niet blind op het gemiddelde verbruik van de Mazda.

Je rijdt in de CX-5 al met al een bijzonder ruime auto met een gemiddeld verbruik dat past bij een auto van één of twee klasses kleiner. Met twee pubers in de familie lijkt de auto me een aanrader. Voor- en achterin zit je namelijk meesterlijk ruim. Je moet er als bestuurder van houden om zo rechtop te zitten, maar comfortabel is het wel. Niet alleen omdat je rug rechtop wordt gehouden, maar ook omdat je goed overzicht over het verkeer hebt. Aanzienlijk minder vermoeiend dan vanuit je kuipstoeltje proberen te zien of je in kunt halen.

De CX-5 die wij rijden is een voorwielaangedreven TS+ Lease pack met de 2-liter benzine en handgeschakeld. De hoeveelheid gadgets die je op deze auto krijgt voor je 30 duizend euro is overweldigend. Ik pik de beste er even uit:

Hill Launch Assist (HLA): automatische remfunctie tegen wegrollen op een helling, bandenspanningwaarschuwingssysteem (3x woordwaarde), verwarmde buitenspiegels in carrosseriekleur, karakuri: opklappende en opbergbare bagage-afdekhoes (dat wil je alleen al vanwege de naam), City Safety veiligheidssysteem: automatisch remmen tot 30 km/uur, 17-inch lichtmetalen velgen, licht- en regensensor, dual-zone climate control, TFT-kleurenscherm, Bluetooth, Rear Vehicle Monitoring (bekroond met Euro NCAP Advanced Safety Award), parkeersensoren voor en achter, stoelverwarming voor, ingebouwde TomTom navigatie (inclusief live verkeersinformatie!), Lane Departure Waring en automatisch grootlicht.

Het nadeel van dit alles is dat er links van het stuur een knoppenpaneel met afkortingen zit, waarvan ik geen idee heb wat ik ermee moet. Ik zou het uit kunnen zoeken, maar ik ga ervan uit dat ik de meeste dingen gewoon graag wil gebruiken. Grootste triomf in de lijst is wat mij betreft de ingebouwde TomTom navigatie. Door de toevoeging van HD traffic is dat systeem (a 800 euro) vele malen beter dan welk alternatief in de duurste Duitser dan ook. Je kunt het prima met je stem bedienen, via een knop op de middenconsole of met het touchscreen.