Duurtest Mercedes A180 (2): De Bono's denkhoeden

Duurtest Mercedes A180 (2): De Bono's denkhoeden

17-04-2014 15:34 Laatste update: 28-04-2018 06:18

Een serieuzere kennismaking met de Mercedes. We gebruiken daarvoor de denkhoeden van De Bono.

Vorige week was het alsof ik een awkward eerste date had gehad met de Mercedes. Het liep niet helemaal lekker, ik zag alleen maar dingen die ik niet mooi vond, terwijl ik toch zo onder de indruk was geweest in eerste instantie. Een awkward verlopen date is erger dan een desastreus verlopen date. Bij de laatste weet je precies waar je aan toe bent en meestal ook waar het aan lag. In dit geval ben ik er nog steeds niet achter.

Daarom gebruik ik Edward de Bono zijn excellente methode van de denkhoeden. In plaats van het verstrengelen van feit, fictie, emotie en ratio, houd je dat per rol strikt gescheiden. Daar gaan we dan.

Rode denkhoed; gevoel, intuïtie en emotie
Ik ben er vorige week ook al voor uitgekomen: ik ben geen geboren Mercedes-man. Ook in mijn opvoeding kreeg ik een andere mores mee. Mijn vader kocht ooit een nieuwe Opel van zijn zuurverdiende geld. De kans dat ik zelf ooit een Mercedes zou kopen was daarmee gedecimeerd.

Vandaag gebeurde er echter iets wonderlijks. Ik moest een college geven op de opleiding waar ik zelf aan afgestudeerd ben. Dat heeft een zeker gewicht. Je maakt er een cirkeltje mee rond. Ik reed langs de plek waar ik ooit mijn fiets parkeerde in een zwarte Mercedes. Ik meende het fenomeen opeens te begrijpen.

Deze auto en dit merk geven meer dan een BMW of een Audi uitgesproken status. Als (wannanotbe-)hipster past dat niet. Dan rijd je in een Porsche uit de jaren '70 of een Audi (als je kinderen hebt). Vervoersmiddelen waarmee je kunt claimen dat je ze niet vanwege de statusgevoeligheid hebt gekocht, maar vanwege het design. Dat is lastiger met de Mercedes A180. Die grote ster in de grille verraadt van ver af: ik boer goed en dat mag jij weten.

Gele hoedje: positief, optimistisch
De Bono laat je nooit te lang in één denkhoed zitten. Nadat je een half samenhangend verhaal over jouw persoonlijke gevoelens rond status hebt opgehangen is het tijd om radicaal van standpunt te veranderen door een nieuwe denkhoed op te zetten. Na het gebrabbel van net is het goed om even de gele denkhoed op te zetten.

De Benz heeft een bijzonder simpel doch doeltreffend systeem om parkeerschade te voorkomen. Boven op het dashboard en achter boven het raam bevinden zich twee zwarte balken die precies aangeven waar paaltjes of andere auto's zich bevinden. Normaliter moet je daarvoor op een schermpje kijken en mis je dus wat er live in je achterruit gebeurd. Nu word je geholpen met extra informatie in de juiste kijkrichting. Simpel en doeltreffend.

De motor van de A180 is een genot. Met name vanwege de souplesse en het geluidsniveau. Het motorblok maakt van de A180 wat mij betreft een échte Mercedes. Nooit voelt het alsof je meer gas geeft dan de bedoeling kan zijn. Nooit overstemt de motor een gesprek. Moeiteloos laat de Mercedes zich de bochten doordrijven.

In tegenstelling tot de meeste concurrenten is onze auto meer op comfort dan bochtenwerk ingesteld. In de meeste gevallen maakt dat de Benz een aangename reispartner.


Ik ontdekte pas toen ik in het donker reed de subtiele verlichting in de hoofdsteunen van de stoelen en achterbank. Supersjiek.

Witte hoedje: feiten en cijfers
Naam: Mercedes-Benz A 180 BlueEFFICIENCY
Nieuwprijs kaal: 28375
Nieuwprijs onze versie: 32824
Motor: 1,6 liter benzine
Vermogen: 122pk
Verbruik fabrieksopgave: 5.2l / 100km
Verbruik test: 6.2l / 100km
Massa: 1360 kg

Wit denkhoedje: dit ís de radiointerface.

Zwarte hoedje: negatief
Hoe ik het ook wend of keer: het dashboard haalt het wat mij betreft lange na niet ten opzichte van de Audi A3. Meer plastic bling. Zoals vorige week ook al genoemd is de A-klasse zonder AMG pakket ook een wat anoniem model.

Blauwe hoed: beschouwend
Op dat dashboard na is er niet zoveel mis met de Mercedes en als gereedschap om je comfortabel van A naar B te brengen is het zelfs een heel overtuigende allrounder. Met goedzittende stoelen, een comfortabel onderstel en een soepel en stil motorblok.