Duurtest Mercedes A180 (slot): A-typisch

Duurtest Mercedes A180 (slot): A-typisch

29-04-2014 11:27 Laatste update: 28-04-2018 06:18

Na 3 weken nemen we afscheid van de instap-Mercedes: de a-typische A180. Ideale auto voor een nachtrit.

Drie weken lang had ik een auto op de oprit staan met de befaamde ster op de neus. Maar met een paar atypische kenmerken. Zo is de A180 een hatchback en geen statige sedan. Zo ligt er een zuinig 1.6 blokje met 4 cilinders in het vooronder in plaats van iets met meer dan 3 liters. Het is ook een Mercedes waar je liever achter het stuur zit, dan achterin. De prijs is daar echter ook naar. Voor 27000 euro rijd je een echte Mercedes. Voelt het echter ook alsof je Germany's finest onder de bips hebt?

De eerste indruk was niet fantastisch. Na eerder gereden te hebben met de concurrentie als de Volvo V40 en Audi A3 stak de Mercedes er niet gunstig bij af. Dat had echter ook te maken met de uitvoering die we meekregen. Zwart is niet de meest gelukkige exterieurkleur naar mijn smaak voor dit model en ook het donkeren interieur maakte, met name voor de achterpassagiers, het interieur wat claustrofobisch. Naarmate de weken vorderden werd het beeld van de A180 echter positiever.

De Mercedes heeft een belangrijke troef: die a-typische 1.6 motor is wellicht geen racemonster, maar een blok afgesteld op comfort. Je komt prima mee met het verkeer, maar het fijnste aan dit bescheiden motortje is hoe stil het is. Dat heeft deels te maken met voldoende koppel, waardoor je laagtoerig kunt rijden en deels met goede motorisolatie.

De in-car entertainment in onze testauto is een upgrade, maar niet het beste systeem dat je in je A180 kunt aanschaffen. Het topmodel heeft een sublieme iPhone integratie met een app en Siri-aansturing. Om een cd'tje te draaien of een MP3tje te streamen voldoet ons systeem echter prima. Zeker in combinatie met het stille interieur. Minpunt is dat mijn iPhone niet herkend wordt via de USB aansluiting. Een dikke 'nono', gezien zelfs je Kia Picanto moeiteloos je muziek van je iPhone afspeelt met een standaard kabeltje.

Het hoogtepunt van de A180 is echter iets heel kleins. Onze uitvoering heeft stoelen met een ingebouwde vaste hoofdsteun, waar oranje verlichting in verwerkt is. Overdag kun je zien dat je in een budget-Benz rijdt, 's nachts voelt het hier bijzonder (hahum) Premium.

Die combinatie van weinig motorgeluid, een prima soundsystem en ultieme interieurverlichting maakt de A180 een ideale auto voor een nachtrit. Een potentieel triviale kwaliteit, maar wie ooit 's nachts door een bijna lege stad gereden heeft, weet dat dit de meest magische ervaring kan zijn op vier wielen. De legendarische Night Driving campagne van Volkswagen illustreert dat weergaloos.

Ik beschouw een auto graag als een uniek artikel. Een object dat los van de vergelijkende marktcontext beschouwd moet worden. In vergelijkende tests met bijvoorbeeld de nieuwe Golf, de A3 en de 1-serie komt de A-klasse er bekaaid af, maar niemand heeft die auto's tegelijk in de garage staan en in die zin maakt het niet zoveel uit hoe de buurman zich in zijn A3 voelt als jij een A180 gekocht hebt.

Meer dan andere auto's die ik eerder reed is het bij deze Benz bijzonder belangrijk dat je hem precies goed specificeert. Neem een sjieke kleur. Een lichte interieurkleur. De iPhone-integratie. Dan moet je je nog wel over het kunststof in het interieur kunnen zetten, maar rijd je verder een minder populaire en daardoor uniekere auto dan de BMW- of Audi-concurrent.

Volgende week stappen we van de Benz over in de Beamer. Een 435i. De nieuwe coupé versie die voorheen 3-serie heette.

Lees ook Rutgers eerdere duurtests.