Duurtest Opel ADAM (3): interview met de designer

Duurtest Opel ADAM (3): interview met de designer

25-03-2014 08:23 Laatste update: 28-04-2018 06:49

Het is week 3 met de Opel Adam: tijd om de schoonouders te leren kennen. Designer Niels Loeb beantwoordde al onze vragen.

De Adam lijkt een directe concurrent voor de Fiat 500. Die auto is echter regelrecht retro design. Is het ooit de bedoeling geweest een retro Opel te bouwen?

In het ontwerpproces hebben we twee basisprincipes gevolgd. Allereerst wilden we innoveren. Een origineel en nieuw archetype neerzetten. Dan kun je geen auto maken dat op een bestaand model lijkt of nostalgische thema's uit de kast trekken. Daarnaast wilden we ook technologie en uitrusting uit een klasse duurdere en grotere auto's in een compacte auto stoppen.
Dat heeft geleid tot de meest individualiseerbare auto die te koop is. Met alle mogelijkheden om je auto er visueel anders uit te laten zien én een eigen favoriete set opties te kiezen.

Designer Niels Loeb

Alhoewel de Adam niet op een eerdere Opel lijkt, heeft hij toch écht wel wat retro invloeden. Met name dat chromen lijstje over het dak. Is dat de bedoeling? Of zie ik iets wat er niet is?

De raamstijlen die we voor de ADAM ontwikkeld hebben zijn uitgevoerd in hoogglans zwart om de impressie te geven van een zwevend dak. Daardoor kunnen we allerlei dak en carrosseriekleuren met elkaar combineren. Om dat letterlijk en figuurlijk te onderstrepen hebben we die chromen rand bedacht. Niet als nostalgisch thema, maar om te wijzen op deze unieke karaktereigenschap.

Kun je ons iets vertellen over het designproces van de Adam? Hoe komt zo'n auto tot stand?

In slechts 3 jaar heeft een klein team van ontwerpers (interieur en exterieur), projectmanagers, ingenieurs, logistieke-, productie- en klei-specialisten gewerkt aan de ADAM. We hebben voor dit project in een projectcentrum dicht op elkaars huid gezeten. Er moest niet alleen een auto ontworpen worden, maar ook een manier om de eindeloze individualisatiemogelijkheden waar te maken.

Wat was de grootste uitdaging in dat proces?

Mooie proporties vinden van een tijdloze schoonheid, zowel binnen als buiten.

De mogelijkheid om écht je eigen unieke Adam te maken is fantastisch voor klanten; waarom doen niet meer merken dit?

Er is een sterke trend in de industrie om juist minder opties en personalisatie mogelijkheden te geven om de productie te simplificeren. Dat levert schaalvoordelen en dus kostenbesparing op.

Wij zijn met de ADAM niet uitgegaan van de limitaties van productie, maar het uitgangspunt dat zeker in dit "fashion lead" mini-segment het ontzettend belangrijk is voor klanten om op te vallen met een écht eigen auto.

We hebben er dan ook voor gekozen om niet een traditionele hiërarchie van steeds luxere modellen te kiezen. De opties voor de Adam zijn ingedeeld op basis van sfeer en thematiek. Hoe chique je ze vervolgens wil hebben is aan jou.

Is de Opel Adam ongeveer de kleinste auto die je kunt maken binnen de huidige wetgeving?

Als je vier mensen en een beetje bagage kwijt wilt, kan het niet veel kleiner worden dan de ADAM. Tenzij je de hoogte in gaat. Maar voor deze auto zijn sportieve proporties echt een must.

Verandert de Adam de perceptie van het merk? Is het een halo-auto of een brand-extension?

De Adam trekt aandacht en daarmee is het een halo-auto, maar tegelijk is het ook een product dat nieuwe klanten aantrekt en dus als een brand extension gezien kan worden.

We gebruiken de auto in allerlei rollen met ambassadeurs. Bijvoorbeeld in Heidi Klum's Germany's next Top Model. Bryan Adams heeft 10 speciale versies voor zijn stichting ontworpen. Valentino Rossi heeft in Italië een eigen versie op de markt. Bovendien is er een rally cup in Duitsland en Frankrijk met de ADAM.

Met alle mogelijkheden om de auto te personaliseren; loop je dan niet het risico dat mensen verschrikkelijke combinaties bestellen?

Theoretisch wel, maar het designteam heeft goed in de gaten gehouden welke combinaties echt niet werken en die zijn allemaal in de ban gegaan. :)

Tenslotte. Wat is je persoonlijke favoriete kleurencombinatie?

Een ADAM GLAM met “Rocky Grey” carrosserie en “Cream White” dak. 18” Twister velgen met “Cream White” clips en het “Cocoa” interior color pack met “Pearl White” decor.