Duurtest: Renault Grand Scenic (slot)

Duurtest: Renault Grand Scenic (slot)

12-11-2013 11:39 Laatste update: 28-04-2018 08:53

Kandidaat nummer twee heeft er vier weken van rigoreus testen op zitten. Is de Renault Grand Scenic een beetje Bright?

Na een maand nemen we afscheid van de zevenpersoons Grand Scenic. Een auto die perfect is voor 'je wordt thuisgebracht'-situaties. Zes kinderen naar voetbal brengen? Geen probleem. Maar formaat alleen maakt een auto niet Bright. Daar moet een auto ook stijlvol en slim voor zijn. De Grand Scenic heeft een aangenaam eenduidige propositie als het aan mij ligt: gemak. Loop naar de auto toe en hij gaat van slot zonder de sleutel aan te raken, loop weg en hij piept op slot en draait de spiegels naar binnen zonder interventie van de chauffeur. Ga zitten achter het stuur, druk op de startknop en de motor begint te lopen. Parkeersensoren en een achteruitrijcamera zorgen ervoor dat je zonder steeds voor- en achteruit te kijken de oprit afdraait. Wie wil tanken doet het klepje open, maar hoeft geen dop af te draaien. Wil je op de achterste stoel met je Gameboy in de weer, dan is daar een stopcontact. Zet je het grootlicht aan, dan gaat deze vanzelf weer uit als je een tegenligger tegenkomt. Zo zou ik nog een tijdje door kunnen gaan. Maar voor wie is de Renault Grand Scenic nou precies?

Na het testen van talloze auto's voor Bright en het lezen van nog veel meer recensies door anderen ben ik er achter gekomen dat elke auto een compromis is. Ja, een Lamborghini ook: die is niet praktisch en niet goedkoop. Ja, een Renault Grand Scenic ook: die is niet supersexy en niet supersnel. Je kunt dat compromis op een weegschaaltje leggen en er een cijfer aan geven, maar voor wie geldt dat cijfer dan? Voor de cougar die een 22-jarig vriendje wil versieren, voor de vader van vier kinderen die een leaseauto mag uitzoeken of voor de 15-jarige Brightlezer, voor wie het idee van een auto nog een aan fantasie grenzende dimensie heeft?

Daarom doen we het bij de test 'Brightste familieauto' precies andersom. We zoeken de juiste persoon bij de juiste auto.

Trouwe huisvader *****
Hij mag dan de Bose speakers gekozen hebben om naar het werk de '90s classics met wat meer bas te kunnen draaien, de trouwe huisvader kocht de Grand Scenic zeker niet alleen voor zichzelf. Vijf sterren voor het compromis dat de trouwe huisvader gedaan heeft met de aanschaf van de grote Renault. Hij komt niet tekort als het gaat om luxe, maar niemand zal hem benijden als hij de auto op de parkeerplaats tussen de Passats en BMW 3-series van de collega's parkeert. Hij kan zijn eigen kids en die van de buren naar school brengen, maar maakt geen schijn van kans bij de secretaresse met deze wagen.

Soccer mom *****
De helft van het elftal kan mee in de Grand Scenic. Dat scheelt dus de helft van de rijbeurten voor het elftal van zoonlief. De tafeltennisvereniging uit Grijpskerk past zelfs in z'n geheel in de grote Franse auto. Passagiers hebben opbergvakjes, stopcontacten en een enorm zonnedak boven zich. Behelpen wordt het pas als ze allemaal in de puberteit zijn. Dan wordt het vechten wie er voorin mag.

Weekendavonturier ****
Hier zouden vijf sterren staan als de Grand Scenic een wat dikker blok had of vierwielaandrijving. Maar verder; kano op het dak, fiets achterin, nog een fiets achterin, helmpjes en peddels ertussen. Geen probleem. De Grand Scenic is als de tas van Sport Billy. Je kunt al je hobbies erin kwijt. Op de stoelen achterin kun je aan modelbouw doen dankzij de klaptafeltjes. De stoelen eruit en je hebt een Yoga studio. Ik durf te stellen dat je 99 procent van mogelijke weekendactiviteiten met een Grand Scenic aankunt.

Kilometervreter ****
Het grote voordeel van een auto als de Grand Scenic is dat je rechter achter het stuur zit, waardoor de druk minder op je onderrug ligt. Lange stukken rijden gaat probleemloos. De stoelen stellen je goed in staat om af en toe iets te verzitten. Een nadeel voor mensen met schoenmaat 45 of meer is dat de pedalen erg dicht op elkaar zitten. Ik nam soms het rempedaal een klein stukje mee bij het gasgeven.De ingebouwde TomTom navigatie is eveneens meesterlijk. Want zelfs in je dure BMW krijg je niet zulke accurate file-informatie als in deze Renault.

Gadgeteer ****
De meeste gadgets in de Renault zijn al genoemd. Renault is het meest trots op het Bose systeem, want dat staat zelfs op de buitenkant van de auto. Het is een prima audiosetje, maar om er nu een sticker van op de buitenkant te plakken gaat wat ver. Vier sterren zijn echter dik verdiend, want je komt weinig te kort. Voor vijf sterren zou de Renault minstens adaptive cruise control moeten toevoegen.

Moestuinman ****
De verbruikcijfers van de Renault Grand Scenic gedurende de test waren niet spectaculair goed. 1 op 17 met een 1.4 diesel van dit formaat is ongeveer wat je kunt verwachten. Moestuinman geeft echter een ster extra vanwege de fantastische capaciteiten van de Grand Scenic als het gaat om vervoer van jonge boompjes, stekjes en potgrond. Met het dakraam open kun je een 5 jaar oude kastanje rechtstandig vervoeren.

Bumperklever *
Bumperklevers, kijkt elders voor uw nieuwe auto. Ik zal toegeven dat ik erg houd van inhalen en dat als iemand 60 rijdt waar hij 80 mag, ik ook wel eens wat ongeduldig wacht op mijn inhaalbeurt. Met de Grand Scenic was ik in een klap genezen. De fietsersbond schijnt eens een statement te hebben gemaakt dat het beter zou zijn als je zou staan tijdens het rijden. Dan ben je alerter en minder agressief. In de Grand Scenic ben je dankzij de hoge zit al halverwege.

Don Juan/Cougar *
De gemiddelde Don Juan of Cougar zal geen enkele MPV op zijn shortlist hebben staan. Zeker niet deze beige bus van ons. Mocht je iemand tegenkomen die het graag achterin auto's doet, dan ben je natuurlijk spekkoper met de Grand Scenic, maar in alle andere situaties doe je geen goede zaken.

Al met al is de Grand Scenic aardig gewaagd aan onze eerste kandidaat: de Skoda Octavia. Minder sex appeal, meer ruimte. Het is net wat je belangrijk vindt.

Volgende week rijden we kandidaat nummer 3. De absolute tegenhanger van de Grand Scenic: de Fiat 500S. Nu denk je misschien, een 500 als familiewagen? Maar weet je nog dat je vroeger in de Opel Kadett van je vader naar Frankrijk ging, met 2 broertjes op de achterbank? Je zeurde wel, maar het ging prima. Komende weken proberen we hetzelfde in de 500S.