Duurtest Renault Zoe deel 3: over het design

Duurtest Renault Zoe deel 3: over het design

19-11-2014 15:09 Laatste update: 28-04-2018 03:12

Renault's Zoe blijkt een 'headturner' te zijn in zijn helblauwe lak en strakke maatpak. We hebben het dit keer dus over het ontwerp.

Het verschil tussen de Nissan Leaf en de Renault Zoe is 3000 euro, een aantal centimeters in verschillende richtingen en een totaal ander ontwerp. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die de Leaf een knappe auto vond om te zien. De Renault Zoe daarentegen wordt nagetuurd en al meerdere malen werd me gevraagd: "Wat is dat voor leuk autootje?"

Het is het dilemma van elke auto-ontwerper die een elektrische auto moet ontwerpen. Probeer ik visueel in de buurt te blijven van wat al bestaat of moet de auto herkenbaar zijn als elektrisch vervoersmiddel en maak ik gebruik van de extra mogelijkheden die een kleine elektrische motor me geven? De Prius is wat dat betreft een mooi voorbeeld. Het druppelvormige profiel is voortgekomen uit de noodzaak de auto zo min mogelijk luchtweerstand te geven. Maar het leverde een iconische vorm op die direct herkenbaar is als hybride. Half Hollywood reed een Prius omdat die zo subtiel schreeuwde "ik geef om het milieu, ik laat mijn Lamborghini vanmiddag even staan".

Met de Leaf wilde Nissan vooral de wat meer orthodoxe kopers niet voor het hoofd stoten. Ook daar werd gebruik gemaakt van de windtunnel om de neus, de spiegels en zelfs de antenne zo slipperig mogelijk te maken. Maar in de detaillering werd steeds gekozen voor zo bekend mogelijke vormen. Vergelijk dat met de Tesla, waarin de proporties van een sportieve auto zijn gecombineerd met eyecatchers als portiergrepen die in de deur verdwijnen en een enorm touchscreen als dashboard.

Anthony Lo werkte samen met de Nederlander Laurens van den Acker aan het exterieur van de Zoe. Renault pakte het allemaal wat minder voorzichtig aan dan de Japanners dat eerder deden. Zijn taak was het ontwerpen van een auto die herkenbaar een Renault was, maar toch ook een eigen smoel kreeg. "Een accu en een elektrische motor heeft nog steeds koeling nodig. Minder dan een verbrandingsmotor, dus je kunt de neus minder open maken en daarmee een modernere en futuristischer gevoel creëren. Omdat er geen grote verbrandingsmotor voorin hoeft te liggen, is de neus ook korter. Maar ik ben er niet zeker van dat onze klanten er dik bovenop willen leggen dat ze een elektrische auto hebben gekocht. Het moet niet al te raar worden."

Laurens van den Acker: "De elektrische Fluence en Kangoo zijn gebaseerd op bestaande modellen en daarom visueel niet direct herkenbaar als elektrische auto. De Zoe moest voor Renault worden wat de Prius voor Toyota is. We hebben met de Zoe de juiste balans gevonden, denk ik. Aan de ene kant kun je zien dat het geen alledaagse auto is. Je kunt hem kopen omdat hij er super uitziet. Aan de andere kant kun je ook om rationele redenen kiezen voor een Zoe. Omdat het een goed verdedigbare keuze is."

Deel 2 Duurtest Renault Zoe: Comfortabel pionieren

Deel 1 Duurtest Renault Zoe: Hoe staat het met elektrisch?

Check ook ons duurtest-archief.