Duurtest: Skoda Octavia Combi (slot)

Duurtest: Skoda Octavia Combi (slot)

15-10-2013 11:45 Laatste update: 28-04-2018 09:24

Kandidaat 1 voor de Brightste familieauto maakt direct goede sier: conclusies over de Skoda Octavia.

Na het testen van talloze auto's voor Bright en het lezen van nog veel meer recensies door anderen ben ik er achter gekomen dat elke auto een compromis is. Ja, een Lamborghini ook: die is niet praktisch en niet goedkoop. Ja, een Skoda Octavia ook: die is niet supersexy en niet supersnel. Je kunt dat compromis op een weegschaaltje leggen en er een cijfer aan geven, maar voor wie geldt dat cijfer dan? Voor de cougar die een 22-jarig vriendje wil versieren, voor de vader van vier kinderen die een leaseauto mag uitzoeken of voor de 15-jarige Brightlezer, voor wie het idee van een auto nog een aan fantasie grenzende dimensie heeft?

Daarom doen we het bij de test 'Brightste familieauto' precies andersom. We zoeken de juiste persoon bij de juiste auto. U begrijpt me niet? Lees verder en alles wordt duidelijk.

We reden de Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline vier hele weken. Er pastte een Ikea keukenblokje in, we luisterden Jip en Janneke via Spotify en ik haalde mensen die 77 kilometer per uur op een tachtig weg reden in door terug te schakelen naar de 3. Dat is de korte samenvatting van deze auto.

Trouwe huisvader *****
Ze zullen me in het vervolg liever zien gaan dan komen op Skodaforum.nl. Maar de Octavia scoort vijf volle sterren voor de trouwe huisvader. De man die geen auto kiest om de secretaresse op het werk te versieren, die zijn gezin veilig en comfortabel naar de dierentuin wil brengen en het familiebudget niet teveel wil belasten met een hoge aanschafprijs of bijtelling. Noem hem saai, hij is de hoeksteen van onze samenleving. Zaterdag mag je zijn aanhangertje lenen om naar de stort te gaan.

Soccer mom *****
Als gevolg is de auto ook bijzonder geschikt voor mams die elke zaterdag vier voetballende kids mee kan nemen en wasbeurt van de tenuetjes heeft. "Er zit immers zo lekker veel ruimte in onze station." Het interieur is eenvoudig maar praktisch met overal opbergvakken en zelfs een klein prullenbakje met verwisselbaar zakje voor de snoeppapiertjes.

Weekendavonturier ***
Van de nieuwste Octavia is nog geen Scout te koop. Dat is de versie die wat hoger op de wielen staat, met plastic rondom en vierwielaandrijving. Die versie komt pas volgend jaar. Voor de fanatieke mountainbiker niet zozeer een must, als wel een lifestylestatement. Dat is de standaard Octavia niet. Er zit een paar roofrails op en ze zouden hem standaard met trekhaak moeten leveren (want iedereen wil zo'n ding), maar het model schreeuwt zeker niet om blubber op het dak. De ruimte en de roofrails zorgen voor drie sterren.

Kilometervreter ****
De 1.2 TSI die ik reed is prima om veel kilometers mee te maken, maar de ware kilometervreter kiest natuurlijk voor de diesel. Beide auto's hebben hetzelfde interieur en onderstel. De stoelen van de Octavia zitten goed en zijn naar alle kanten verstelbaar. De navigatie en de stereo zou ik persoonlijk de optionele upgrade geven, maar zijn absoluut geen straf. Onze auto heeft ook nog eens stoelverwarming en lampen en wissers doen volautomatisch hun werk. Voor 5 sterren zou de auto iets stiller moet zijn binnen.

Gadgeteer **** (EDIT)
Je kunt allerlei speeltjes krijgen op je Tsjechische station: radar cruise control, fullscreen navigatie, die handige phone box die je ontvangst verbetert, een inparkeerautomaat en een 220v stopcontact achterin de auto. De volle vijf sterren ontgaan de Skoda; er zit geen opzienbarende gadgets in die we in andere auto's nog niet eerder zagen. En er zijn nog wel 1 of 2 handige hulpjes te verzinnen die niet te krijgen zijn op de Tsjech: de achterklep kan niet omhoog geholpen worden met een voetbeweging bijvoorbeeld.

Moestuinman ****
Moestuinman wil niet alleen de auto vol kunnen proppen met kweekjes en jonge boompjes, maar uit de uitlaat moet ook niet te veel CO2 richting oudere boompjes slingeren. Met een officieel verbruik van 1 op 19 en een praktijkverbruik van ongeveer 1 op 17 kan de moestuinman dus prima uit de voeten. Het is geen Nissan Leaf of BMW i3, maar 4 sterren verdient de Tsjech zeker.

Een echt stopcontact!

Geen spectaculair interieur, maar vol handigheidjes.

Er past een keukenblok in.

Bumperklever **
U houdt van snelheid maken en doorrijden? U ergert zich aan anderen die daar niet van houden? Koop dan geen Skoda Octavia. Twee sterretjes omdat de auto er gevaarlijk genoeg uitziet in de achteruitkijkspiegel, maar de 1.2 TSI van 105 pk is net iets te bedeesd om medeweggebruikers de stuipen op het lijf te jagen.

Bagagenetjes en haakjes leveren uren speelplezier op.

Don Juan/Cougar **
Objectief gezien is de Skoda absoluut een auto om in gezien te worden. Voor zover een stationwagon sex appeal kan hebben doet de Octavia Combi prima mee. Maar Skoda heeft het verleden tegen. Voor velen geldt nog steeds het beeld van typische Oostblokauto's. Maar zelfs wie zich daar overheen kan zetten en weet hoe de vork nu in de steel zit, ziet een budget Volkswagen. Met minder 'badge appeal' dan Das Original. Hier zou niet meer dan 1 ster moeten staan, maar omdat hij er knap uitziet en ik zelf ook een Octavia rijd, krijgt hij er twee (niemand heeft ooit gesuggereerd dat het er hier objectief aan toe ging!).

Al met al een aardige score en een serieuze benchmark voor de volgende kandidaten. Volgende week leest u hier over kandidaat 2: de Renault Grand Scenic. Een auto waar je in zou kunnen wonen.