Duurtest Toyota GT86 (2): reality-check

Duurtest Toyota GT86 (2): reality-check

14-05-2014 09:58 Laatste update: 28-04-2018 05:47

De Toyota GT86 TRD is het leukste stuk speelgoed op 4 wielen. Maar wat kost dat eigenlijk?

Deze week nemen we de tijd om het geluid van gierende banden en giechelende mannen te onderbreken voor een kleine reality-check. De Toyota GT86 TRD mag dan een geweldig stuk speelgoed zijn, maar als mijn moeder vroeger iets bij de Blokker zag dat meer dan 100 euro kostte, kreeg ik het niet voor mijn verjaardag. Voor veel volwassen mannen zal een soortgelijke logica op gaan voor deze auto. Kaal kost hij 40K. Ter vergelijking: een instap Volkswagen Golf GTI met 220pk (20pk meer) kost 34K. Die auto's is vele malen praktischer en comfortabeler.

Kwijlende bouwvakkers

Wie volgens die logica echter een auto koopt zal nooit iets werkelijk bijzonders rijden. Een Golf GTI is een vernuftig ding. Een praktische auto met de prestaties om je zo af en toe een glimlach op je gezicht te geven. De GT86 (zeker in deze TRD versie) is een onpraktische auto met de prestaties, het uiterlijk én de directheid om je met extreem hoge regelmaat een glimlach op je gezicht te geven.

Het aantal wijzende kinderen per geïnvesteerde euro ligt hoger dan bij een GTI. Het aantal kwijlende bouwvakkers per kilometer ligt hoger. Het aantal mensen dat bijna van de fiets valt omdat ze achterom naar het logo turen is significant groter in aantal. De Toyota GT86 is werkelijk one-of-a-kind.

Orange is the new black.

Dat mag ook wel voor 40.000 euro hele euro's zul je denken. Jazeker, dat mag ook wel. Alleen, nu wil het geval dat de GT86 TRD waar wij in rijden iets duurder is. De uitgebouwde bumpers voor en achter, sideskirts, spoiler, diffuser, 18 inch gesmede velgen met Yokohama-sportbanden, verlaagde veren, instelbare dempers, een veerpootbrug en stabilisatorstangen, verstevigingen aan de carrosserie en het onderstel, een sportuitlaat met vier pijpen, een TRD-startknop en versnellingspook, grotere, gegroefde remschijven en stalen leidingen; het mag wat kosten. 30.000 euro in totaal.

Daar kun je bij de firma Porsche ook een Boxster of Cayman voor halen. Zonder al die opties, maar als je hem weer inlevert over drie jaar is hij wel meer waard. Toyota of Porsche. Lastige keuze.

Onderdelen slim kiezen

Ik ga een poging doen om de GT86 toch te verdedigen. Alle TRD-onderdelen zijn namelijk los te bestellen. Het is dan ook de moeite waard om slim te kiezen. De eerste 10.000 euro ten opzichte van Stuttgarts instappers is snel verdiend: die hele dikke remmen kosten namelijk net zoveel als een klein autootje er bij. En die remmen heeft deze auto helemaal niet nodig. Het is een wagen waar je het momentum probeert te houden en niet steeds vol in de ankers en vol op het gas wil. Dat is snel bespaard!

De diffuser, sideskirts, voorspoiler en achterspoiler zijn ook a bit much; weer 2200 euro voor in de portemonnee. De grotere lichtmetalen velgen en sportbanden mogen ze ook in Japan laten staan. Eén van de allerleukste dingen aan de BRZ en GT86 is dat ze zo makkelijk in een drift te zetten zijn. Ik ben geen held als het gaat om dat soort acties, maar met de BRZ zette ik probleemloos de kont een klein beetje wijd na een rotonde, vanwege de relatief dunne bandjes die eronder zaten.

Met deze dikke sloffen heb ik al een keer op de verkeerde weghelft gezeten na een poging tot een vergelijkbare actie. De standaardbanden leveren je dus meer lol op. 'Katsjing!' 5300 euro bespaard.

De verlagingsset houden we wel, de sportuitlaat laten we weg (1500 euri) en we besparen nog een paar tientjes links en rechts op badges, tankdoppen en dat soort onzin en dan kost onze GT86 opeens nog maar 50.000 euro. Voor dat bedrag zit je bij Porsche toch echt tussen de tweedehandsjes.

Meestal lach ik harder achter het stuur van de Toyota.

200pk is genoeg

Maar er is nog een belangrijke reden waarom de GT86 zo'n briljante auto is. Die 200pk is namelijk precies genoeg. Niet intimiderend, wel rap. Niet levensgevaarlijk, toch leuk. In combinatie met de ontzettend directe besturing, het op de millimeter reagerende gaspedaal en de stoel die je bij de schouders omhelst komt niets dichterbij de ervaring van een raceauto voor de openbare weg, waar je ook nog zonder je rijbewijs te verliezen plezier van kunt hebben.

Een Porsche 911 is sneller en capabeler, maar jij zult op de openbare weg nooit in de buurt komen van wat die auto allemaal kan. Een Golf GTI is op papier net zo rap, maar je zult nooit het gevoel hebben zo bij de actie betrokken te worden als met deze Toyota.

Deel 1 duurtest Toyota GT86 TRD

Lees ook Rutgers andere duurtesten