Duurtest: Volkswagen Up White (slot)

tags:
Userpica

Tot ziens Volkswagen Up White Edition, we vonden je er goed uitzien, gemakkelijk in de omgang en boordevol verrassingen zitten.

We nemen alweer afscheid van de Up. Om logistieke redenen maken we de maand niet af met de kleine Volkswagen. Drie weken was echter genoeg voor een gedegen kennismaking.

Zoals gezegd, kun je voor 9000 euro een Up kopen, maar kost die van ons veertienduizend. Persoonlijk denk ik dat je kunt besparen door de 60 pk te nemen in plaats van de 75 pk. Die hebben evenveel koppel. De lederen stoelen zijn geen must en de stoelverwarming ook niet. Gooi je ook nog het zonnedak eruit (pijnlijke beslissing), dan heb je voor twaalfduizend nog steeds een heel compleet, fijn rijdend autootje dat perfect is afgewerkt en er goed uitziet. Ga wel voor de 5-deurs. Dat kost je 500 euro meer, maar dan kun je niet alleen gemakkelijk achterin komen, ook de voordeur heeft een normaal formaat. Die schijnt nu groter te zijn dan die op de Phaeton, de limousine van VW, heb ik me laten vertellen. Met de gordel om krijg je de deur niet meer dicht.

Mijn zoontje had nog vakantie, dus die heeft speciaal voor Bright lezer Ando een video gemaakt omdat hij niet houdt van tekst lezen. Volgende week beginnen de scholen weer, dus het is een eenmalig fenomeen.

Comfort:: De Up weegt 870 kilo en heeft een korte wielbasis. De auto is dan per definitie minder comfortabel dan een auto uit een hogere klasse. Maar als je mij zou blinddoeken en rondrijden in deze auto, zou ik niet raden dat het zo'n dwergje is. Zou je ermee naar Zuid-Frankrijk rijden? Ligt eraan wat je gewend bent. Wij gingen vroeger met drie kinderen achterin in een 3-deurs Opel Kadett. Zeurden we niet over. Denk dat met vier man in de Up niet minder comfortabel is. Met de airco-optie wellicht zelfs comfortabeler. De stoelen zitten ook goed. Ook achterin. Je hebt nooit het gevoel in een heel klein autootje te zitten. De 3-cilinder is niet heel erg lawaaierig, maar je merkt wel dat hij draait. Vooral door de trilling.

Parkeren :: Het zicht rondom is goed. Je kunt niet zien waar dat korte neusje ophoudt, verder niets te klagen. De autoradio gaat uit als je de auto in de achteruit zet. Goed voor de concentratie. Zo'n klein autootje is een feest om te parkeren.

Snelheid :: Je schijnt er 170 mee te kunnen rijden. 140 is prima te doen. Acceleratie is niet spectaculair, laten we het daar op houden.

Zuinigheid :: Zonder ook maar enigszins mijn best te doen reed ik 1 op 20. Als je wel je best doet en gunstige afstanden rijdt met gunstige snelheden, dan haal je 1 op 25.

Stijlvol :: Ik krijg niet hetzelfde warme gevoel bij de Up als bij zeg een Fiat 500. Sterker, zijn échte voorganger, de Lupo, vond ik leuker. Maar tussen alle grijze muizen in dit segment (een Fiat 500 is een stuk duurder) is het een bijzonder leuk uitziend autootje.

Betrouwbaar :: Het was niet best geweest als de Up steekjes had laten vallen met 8000 kilometer op de teller, maar dat gebeurde dan ook niet. De afwerking is subliem en geeft je het gevoel dat deze auto niet stuk te krijgen is. Voorlopig kun je er van uitgaan dat je met een Up geen abonnement op de wegenwacht hoeft te hebben.

Entertainment :: Met de optionele Navigon-set heb je naast de radio en cd-speler ook de mogelijkheid om andere bronnen over de speakers te laten horen. Dat kan met een 3,5 mm plug, of met bluetooth. Helaas niet via usb. Streamen via bluetooth levert af en toe een haperingetje in het geluid op (zelfs met de smartphone recht onder de navigatieset.) Bovendien is bedienen via het schermpje dan beperkt. Daardoor zit je al snel met je telefoon in de handen en dat is een gevaarlijke en potentieel dure hobby. Je favoriete cd'tjes kun je ook op een micro-sd kaartje zetten. Legaal gemakkelijk te bedienen, maar wat lastiger om nieuwe muziek in de auto mee te nemen.

Navigatie :: De Navigon is een prima systeem dat ook nog eens gemakkelijk op je eigen computer een software-update kan krijgen. Dikke kans dat Volkswagen een trend zet met dit systeem.

Conclusie :: Is de Up een aanrader? Zonder enige twijfel. Kies je accessoires met zorg en houd de prijs in de hand en je hebt een keurige, complete en mooi afgewerkte auto die ook nog eens bijzonder zuinig is.

(Op bijgaande foto zijn de planken te zien van 210 cm, die zonder enige moeite in de Up schoven.)

We hebben vanaf morgen een weekje een Chevrolet Camaro in huis om een video mee te schieten. De duurtests gaan over twee weken verder met de Mazda CX-5, de eerste Mazda met een zuinige SkyActiv motor.

door Rutger Middendorp, 28-08-2012 11:31 4 reacties, 13547 views

ikkuh, 2 jaren geleden
afbeelding van ikkuh

Leuke test Rutger. Met veel plezier gelezen.

Simon90, 2 jaren geleden
afbeelding van Simon90

Mooie uitslag. Als ik wat ouder ben (nu 22) en ooit een vast inkomen heb, zou ik het wel weten.

jkenters, 2 jaren geleden
afbeelding van jkenters

Even wat opmerkingen, aangezien ik de Seat versie rij die technisch identiek is.

Comfort De gordels zijn niet in hoogte verstelbaar. Maakt voor mij niet uit, maar zal voor sommige mensen wellicht wel een probleem zijn.
Let er bij de 3-deurs versie op dat de stoelen niet in de ingestelde stand teruggaan bij terugschuiven nadat je iemand hebt laten in- of uitstappen.
Elektrische ramen: je kunt als bestuurder alleen je eigen raam bedienen. In tegenstelling tot wat op vw.nl staat, heeft de 3-deurs geen elektrische ramen achter.

Parkeren Op het navigon systeem zie je tijdens achteruitrijden ook waar obstakels zich bevinden en hoever je er nog vanaf bent. Heb je uiteraard wel parkeersensoren voor nodig (geen idee of dat bij VW optioneel is, zal wel).

Zuinigheid Je moet echt flink je best doen om die 1:24 te halen. 1:25 haal je alleen als je alleen 80km wegen rijdt zonder dat je al te vaak hoeft af te remmen. En zelfs dan is het lastig. 1:20 tot 1:22 is realistisch haalbaar.

Navigatie De kaarten lijken ondanks update (iedere 3 maanden tegen meerprijs) niet al te up-to-date. Kom regelmatig situaties tegen die al lang anders zijn dan de navigon aangeeft. Verder reageert het systeem niet altijd even snel op commando's en werkt de spraakherkenning vaak matig. Ondanks deze minpuntjes wel een prettig systeem.

Ik heb ook de 60pk versie genomen na proefritten in zowel 60pk als 75pk versies. De 60pk motor is dezelfde als de 75pk motor, vandaar dat de 75pk versie (veel) meer herrie maakt. Probeer het beide uit voordat je tot aankoop overgaat! Ik merkte zelf niet genoeg verschil in vermogen om het kabaal te verantwoorden.

Let er ook op dat je iedere 15000km (of ieder jaar als je dat redt) een onderhoudsbeurt moet laten uitvoeren. Dat viel me eerlijk gezegd een beetje tegen en klinkt als geldklopperij.

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Bedankt voor je aanvullingen. Dat de stoelen niet "onthouden" hoe ver naar achter ze stonden vond ik inderdaad ook erg onnozel.  


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 2 Bright Bunch leden en 57 bezoekers online.