Duurtest: Volkswagen Up White (week 1)

tags:
Userpica

De Volkswagen Up is met een ware zegetocht begonnen. Hype of houdbaar?

Je ziet Volkswagens kleinste personenwagen opeens overal. Hij heet 'up!' en ja die kleine letters en dat uitroepteken horen erbij. Vanaf nu noem ik hem Up. Dan lijkt het niet alsof ik in een constante staat van euforie verkeer over de auto. Ik neem aan dat je me dat vergeeft.

We kregen van Volkswagen zo'n beetje de meest complete versie mee die je krijgen kunt. We beginnen met 8500 euro voor de auto zonder opties. Dan nemen we de duurste versie, de high up. We krijgen daarvoor lichtmetalen velgen, mistlampen, city emergency braking en nog wat speeltjes. De prijs is inmiddels elfduizend. Dan willen we leren stoelen (koopje voor 570), een panorama schuif-/kanteldak (705), drive pakket met cruise control en parkeerassistent (375) en dan hebben we nog het up! white pakket (1570). Daarvoor krijgen we airco, hele leuke retro 16" lichtmetaal, donker getinte ruiten achter en de Navigon maps+more. Een navigatiesysteem dat geïntegreerd is in de rest van de systemen van de auto. Je kunt er ook de toerenteller op tevoorschijn toveren, je telefoon of radio mee bedienen of je verbruik in de gaten houden. Een absolute must als je een Up bestelt! Neem je alle bovengenoemde opties en een rokerspakket (ieeeuw, viezerik!) dan zit je op 14.290 euro. Daar koop je ook een (heel erg kale) Polo voor.

De 1 liter driecilinder motor van 75 pk bewijst vooral dat Ford een meesterwerkje heeft geleverd met de 1.0 ecoboost motor die we in de Focus testten. De Up levert 50 pk minder bijna hetzelfde verbruik en maakt aanzienlijk meer herrie en trilt meer. Die 50 pk mis je niet heel erg, want de auto weegt slechts 840 kilo. Maar stel je voor wat een raketje het geweest was met dat Ford blok.

De Up doet je vragen stellen over wat 'retro' in 2012 eigenlijk betekent. De auto ziet er retro uit, zonder dat hij duidelijke verwijzingen geeft naar eerder VW-modellen. Het in kleur meegespoten dashboardpaneel doet denken aan de huidige Fiat 500. De velgen doen denken aan de Mercedessen van vroeger met in kleur meegespoten wieldoppen.

In dit segment is het één van de leukere auto's om te zien wat mij betreft. De Aygo, C1 en 107 zie je te veel. De Fiat 500 is toch even drieduizend euro duurder. Groot voordeel is ook dat twee achterdeuren extra slechts 315 euro extra kost.

Ik heb er nog te weinig in gereden om iets zinnigs te zeggen over de rijervaring, maar ik zou wel eens een heel aardige relatie met dit autootje kunnen krijgen. Volgende week meer!

door Rutger Middendorp, 15-08-2012 13:06 12 reacties, 7811 views

Simon90, 1 jaar geleden
afbeelding van Simon90

Eindelijk een mooie auto in deze duurtestenreeks!

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Smaken verschillen. Ik vond de DS5 mooier. 

Simon90, 1 jaar geleden
Pansek, 1 jaar geleden
afbeelding van Pansek

Een paar maanden geleden heb ik, uit nieuwsgierigheid, een proefritje gemaakt. Vergeleken met onze Panda uit 2010, is de wegligging van Up een stuk volwassener. Helt minder over en verwerkt hobbels beter. Binnenruimte is voorin ook groter. Minpunten vond ik de enorme deuren (3d uitvoering), hopelijk kun je in een parkeergarage er nog uit :). Ook de motor kon me niet bekoren. Maakt in de stad veel lawaai en je hebt het gevoel alsof die, bij het optrekken, telkens gaat afslaan. Tevens weinig trekkracht. Daardoor ga je, onnodig, veel toeren maken. Eenmaal op snelheid is die best stil. Op papier is de kofferbak best ruim maar, die ruimte zit voor een groot deel onder een plankje. Qua diepte is het meer een put dan een bak.

Vanaf prijs lijkt laag, maar loopt snel op.
Zou er goed mee kunnen leven maar, voorlopig blijft de Panda.

Benieuwd wat je ervaringen zijn en hoeveel zuiniger hij is dan onze Panda (5,63l/100km).

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Meeste van je observaties ben ik het wel mee eens. De deuren schijnen groter te zijn dan die van een Phaeton. Met de gordel om krijg je ze niet dicht... Ik vind de trillingen van het blok vooral vervelend. Die 75pk vind ik wel voldoende, maar het had een beetje meer mogen zijn. Tot nog toe rijd ik zonder er al te veel op te letten 5l/100km exact. Maar ik houd het in de gaten. De Panda vind ik persoonlijk minder lekker zitten. Hier zit je wat meer in ipv op. Maar de Panda is vele malen praktischer. 

jkenters, 1 jaar geleden
afbeelding van jkenters

Uit ervaring weet ik inmiddels dat je bij het verbruik van de boordcomputer ongeveer 10% moet optellen om op het daadwerkelijke verbruik te komen.

Ando, 1 jaar geleden
afbeelding van Ando

ik vind het mooie auto alleen de dash ..die is ugly ...waarom. maakt bright geen video. ik heb hekel aan tekest lezen.

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Je kunt de tekst ook voor laten lezen door je computer. 

sowieso, 1 jaar geleden
afbeelding van sowieso

Helaas zelf niet in gereden maar vind het altijd leuk om een grote speler een alternatief te zien bieden.
Critici zijn het over eens dat deze dreumes nieuwe maatstaven zet in het kleinste segment.
Ik ben altijd verbaasd dat je 2 van dit soort autootjes kunt kopen voor de prijs van een aangeklede b-segmenter of kale c-segmenter.

Vraag aan Rutger:
Hoe gedraagt de up zich bij lange ritten, zou je er mee naar zuid frankrijk (willen) rijden?

sowieso, 1 jaar geleden
afbeelding van sowieso

Ik lees net dat je er nog niet zo heel veel mee gereden hebt. Misschien op een later tijdstip dan maar. ;)

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Zonder je vraag te hebben gelezen, heb ik hem al beantwoord. Je zult echter tot dinsdag moeten wachten voor het volgende item online staat. :)

jkenters, 1 jaar geleden
afbeelding van jkenters

Ik heb sinds iets meer dan een maand een Seat Mii (broertje van de up) en bewust voor de 60pk motor gekozen. De 75pk schijnt exact dezelfde motor te zijn, maar dan softwarematig opgevoerd tot 75pk. En dan moet ie er natuurlijk harder aan trekken met als resultaat meer herrie en hoger verbruik. Heb ook in de 75pk versie gereden, maar behalve een hoop herrie merkte ik weinig van de extra pk's.

Verder een heerlijke auto! Heb er zelfs al 1:24,3 mee gereden, maar daar moet je wel heel veel moeite voor doen (weinig/geen airco, nergens harder dan 90 rijden, etc). In de praktijk haal ik ongeveer 1:20 met een niet al te sportieve rijstijl.

Minpuntjes:
-gordels niet in hoogte verstelbaar
-deuren van 3 deurs idd erg groot
-geen verlichting in de kofferbak
-ligt erg laag op de weg. Bumper heeft al meerdere drempels geraakt
-kaarten van navigon zijn niet erg up-to-date, zelfs niet na update. Had liever zo'n systeem van tomtom gezien. Je kunt er prima mee bellen, maar spraakherkenning werkt niet altijd even goed

Zie ook www.vwupforum.nl voor meer ervaringen met deze erg leuke auto (maar de versie van Seat is mooier :p)


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 6 Bright Bunch leden en 141 bezoekers online.