Duurtest: Volvo C30 Electric (week 1)

Duurtest: Volvo C30 Electric (week 1)

03-07-2012 09:20 Laatste update: 28-04-2018 17:09

De komende twee weken staat er een hyperexclusieve auto op de oprit: een Volvo C30 Electric.

We rijden de komende twee weken de elektrische versie van de kleinste Volvo. 250 zijn er van gemaakt en meer zullen er niet komen. In eerste instantie was de auto vooral bedoeld om data te verzamelen voor de Zweedse autofabrikant. Hoe lang gaan accu's mee als het vriest? Waar moeten we die batterijen kwijt?

Maar toen er in verscheidene landen opeens een wel heel gunstig belastingklimaat ontstond voor elektrische auto's, dacht Volvo ook even aan verkoop. Volgens de RDW is de cataloguswaarde 53.550 euro. Dat is even slikken. Maar als je hem met een paar slimme belastingtrucs voor 1/3 van de prijs voor je BV hebt staan en er een sticker op kan plakken met de tekst "uw IT-leverancier rijdt groen" wordt het een ander verhaal.

Totdat Nissan met de Leaf kwam in 2011 natuurlijk. Want die is groter, met meer actieradius en kost 35 duizend euro en is dus praktisch te geef als je hem slim op de BV zet in een goed jaar. (Voor ZZP-ers zijn er overigens ook meer dan aardige mogelijkheden). Exit Volvo C30 Electric dus.

Overigens lijkt hetzelfde nu met de Leaf te gebeuren. Want de Opel Ampera mag dan tienduizend euro duurder zijn, hij heeft wel een range extender. De verkopen van laatstgenoemde zijn dan ook enorm in de lift. Bijna duizend werden er op kenteken gezet in de eerste vijf maanden van dit jaar. Nissan verkocht in dezelfde periode 105 Leafs, op de hielen gezeten door een auto van honderdduizend euro, de Fisker Karma met 101 stuks. Met, u raadt het al, een range extender.

Zo lang volledige elektrische auto's geen (fiscaal) voordeel kennen ten opzichte van range extended vehicles, wordt het moeilijk voor auto's als de Leaf en is er zeker geen markt voor de elektrische Volvo.

Desondanks staat er hier toch maar eentje voor de deur, dus kan ik u net zo goed vertellen hoe dat bevalt. Ik mis de Leaf die we drie maanden mochten rijden nog steeds. Dat had te maken met het comfort in die auto. Stil, veel koppel, goed navigatiesysteem, lekkere stoelen, fijne wegligging. De C30 geeft ons een goed referentiepunt om te vergelijken.

Waar de kleine Volvo beter op scoort is het uiterlijk. Wie de verschrikkelijke stickers weg kan denken ziet een reguliere C30 met een klepje in de grill. Ondanks dat het model uit 2006 is, ziet de auto er nog steeds fris uit. Een verwijzing naar de P1800 en 480 van vroeger. Ik word er graag in gezien (door mensen die een kleine oogafwijking hebben en de stickers niet meekrijgen).

In de auto is het allemaal ook exact zoals je gewend bent. Op het dashboard een paar andere klokken. Allemaal analoog. Eentje voor de snelheid en eentje voor de hoeveelheid kilowatt die je aan het verstoken of regenereren bent. De navigatie komt sierlijk omhoog uit het dashboard als je de auto start. Punt van irritatie is dat de navigatie een volstrekt gescheiden systeem is van de rest van de auto. De bediening gaat met een pookje achter het stuurwiel (niet mijn favoriete oplossing). Grootste tekortkoming is het ontbreken van oplaadpunten als POI's in de navigatie. Sta je zonder stroom, moet je hopen en bidden dat je smartphone niet leeg is en je 3G-dekking hebt. Anders moet je naar de dichtsbijzijnde boerderij om te vragen of dochterlief even van Hyves af wil, zodat jij een oplaadpunt kan zoeken.

Overigens kun je ook gewoon even voor de koffie blijven plakken, want de C30 laadt uiteraard vanaf een gewoon stopcontact. Vanaf helemaal leeg is de accu in 7 uur weer vol. Morgen ga ik ermee naar Leeuwarden op en neer. Volgens de vriendelijke Volvo-medewerkers kan dat zonder zweet tussen de billen. De actieradius is dik over de 120 kilometer.

Iedereen die nu begint te stuiteren: "Maar 120 kilometer?!" Ik daag u uit: maak de komende maand een lijstje waarbij u voor elke rit opschrijft hoeveel kilometer het is en tussendoor hoe lang de auto stil staat. De meesten kunnen prima uit de voeten met zo'n actieradius. Volgende week meer over het rijgedrag van de C30.

P.S. Nog even iets over de Hyundai i40 die we afgelopen maand reden. We maakten de opmerking dat de Skoda Superb populairder was onder de autojournalisten. Het volk beslist echter anders. In 2012 werden tot nog toe 1701 i40's op kenteken gezet ten opzichte van 377 Superbs.