Duurtest Volvo V70 Dynamic Edition

Duurtest Volvo V70 Dynamic Edition

31-07-2015 06:40 Laatste update: 27-04-2018 22:34

Volvo komt volgende jaar met een nieuwe V70 en heeft daarom een paar met gadgets volgepropte modellen in de aanbieding. Wij kregen de V70 Dynamic Edition mee.

De Volvo V70 is in mijn ogen visueel de puurste Volvo die er bestaat. In tegenstelling tot de meeste andere luxemerken probeert de V70 er niet agressief uit te zien. Geen overtrokken grijns of spierballenkoetswerk. Nee, de V70 is een ingetogen, breedgeschouderd stuk Zweeds understatement. Een auto waarmee je een statement maakt, door geen statement te maken.

Het leek ons de ideale reisauto en dus trokken we er 3400 kilometer mee door Europa. Dat was een grotendeels positieve ervaring, met één belangrijk (en vermijdbaar) minpunt. Onze auto was een Dynamic Edition. Met een belachelijke dakspoiler, 18 inch wielen en gruwel: een sportonderstel. Het is als Arnold Schwarzenegger in een tutu.

Een stationwagon van 2000 kilo wordt geen sportauto door een ander onderstel, grotere wielen en een spoiler. Het wordt een minder comfortabele reisauto (met name op slecht wegdek), die na geen statement te hebben gemaakt nog even iets onverstaanbaars mompelt. Mijn koopadvies: ga voor de Classic Edition of de Inscription Edition in een mooie gedekte kleur.

Bij het Musée de l'auto om mijn dakspoiler te verkopen.

De nieuwe V70 heeft geen zeehond om de verwarming te bedienen, maar een touchscreen.

Zo hoort een vakantie er uit te zien.

Dashboard uit de V40.

Lobi

De V70 moet het opnemen tegen veel nieuwere auto's als de 5 serie en A6. Elke autojournalist zal je zeggen dat die auto's beter afgewerkt zijn en mooier rijden. Maar van achter het stuur van een V70 is het moeilijk te zeggen wat je mist. Het digitale dashboard is geleend uit de V40 en geeft je overzichtelijk de info die je nodig hebt. Het entertainmentsysteem kan vanaf een harde schijf, disc, USB, bluetooth of een stekkertje je van je eigen muziek voorzien.

Maar boven alles is de V70 een auto waar je je goed in voelt. Dat zal een heel subjectieve waarneming zijn, dus ik zal proberen uit te leggen waar het bij mij vandaan komt. Allereerst ben ik nogal gevoelig voor de "ziel" van een auto. Een BMW wil graag bochten zien, een Audi wil je het liefst masseren, een Citroën wil gewoon z'n gekke zelf zijn. Een Volvo dringt zich niet op. Niet alles is ideaal ingedeeld (de cijfertoetsen voor de telefoon lijken me wat overbodig bijvoorbeeld), maar er is ook nergens te ver doorgedacht. Ga zitten in een V70 en je snapt dat het een machine is om je van A naar B te brengen. Zonder bijbedoelingen.

Volvo is bovendien het merk dat de crashtest bedacht heeft, er meer doet dan welk merk ter wereld en zich niet tevreden stelt met 5 sterren in de NCAP-test. Ze onderzoeken elk ongeluk met een Volvo in Zweden en proberen hun auto's veiliger te maken door met die data te werken. Dat is geen marketingtruc, maar een oprecht verlangen om de veiligste auto's ter wereld te maken. Dat voel ik achter het stuur van een V70.

On Call

Op het plafond is een SOS-knop en een On Call-knop. Die zijn voor respectievelijk grote brandjes en kleine brandjes. Maar er is ook een On Call-app. Daarmee kun je op afstand de auto starten, op slot zetten en voorverwarmen. Ook kun je op een kaart zien waar je geparkeerd staat.

Druk een simkaart met dataabonnement in het houdertje en je auto is een Wifi-hotspot geworden voor de inzittenden. Tijdens onze test gebruikten we een Vodafone-simkaart met data-abonnement. Dat ging in Nederland vlekkeloos, in het buitenland hebben we wat lopen knoeien met APN-settings, maar het uiteindelijk wel gefixt. Met drie apparaten tegelijk maakten we gebruik van 3G wifi in de auto.

Via een simkaart, je smartphone en bluetooth of je Wifi thuis op internet.

Hier ben je, hier is je auto.

Auto voorverwarmen, de kilometerstand checken of de deuren dicht doen? Kan allemaal.

Wachten of kopen?

Volgend jaar komt de nieuwe V70 en wie de V40 en XC90 die de afgelopen jaren op de markt kwamen gezien heeft, kan een voorspelling maken. De volgende V70 zal minder eenvoudig van vorm zijn. Het breedgeschouderde zal blijven, maar overstemd worden door meer frivole achterlichten, een sportievere neus en complexer lijnenspel. Ik verwacht dat deze V70 daardoor een klassieker gaat worden.

Lees ook onze andere duurtests