Duurtest Volvo XC90: Zweden XXL

Duurtest Volvo XC90: Zweden XXL

04-09-2015 09:03 Laatste update: 27-04-2018 21:32

We rijden een week de nieuwe XC90 van Volvo. Een 7-zits softroader met stijl.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nooit een Volvo-man was. Volvo's waren me te degelijk. Inmiddels heb ik een wat andere kijk op de wereld en ben ik een fan geworden van de Zweden. Welk merk stelt zichzelf het onmogelijk haalbare doel om vanaf 2020 zwaar letsel in hun auto's uit te willen sluiten? Daar kun je alleen nat op gaan, zo'n belofte. Maar bij Volvo zeggen ze simpelweg: wat is wel een acceptabel aantal doden dan? Ja, eh, 0, inderdaad. Humanity > Marketing. Ik hou ervan.

De XC90 heeft nog zeker een facelift, een software-update en wellicht zelfs wat nieuwe hardware in het vooruitzicht voordat het in 2020 gestelde doel werkelijkheid moet worden. Maar de grote 'offroader' laat al wel een glimp zien van de toekomst.

Adaptive cruise control houdt je op afstand van je voorganger. Automatisch inparkeren zorgt ervoor dat je geen voetgangers over het hoofd ziet. Lane assist waarschuwt als je de lijntjes van je rijbaan zomaar overschrijdt. 'Blind Spot information' wijst je in de buitenspiegels op achterliggers in de dode hoek. Sensoren houden ook voetgangers en fietsers in de gaten en kunnen zelfstandig een noodstop maken.

Alles zegt "welkom Rutger"

Of eigenlijk: "welkom Rutger en vrinden".

Je zou kunnen denken dat het voelt alsof je met een virtuele politieagent op pad bent, maar gek genoeg lijkt het eerder een bezoek aan je oma. Niet omdat het interieur van de XC90 oubollig is (integendeel), maar omdat je je thuis want op de bestuurdersstoel. Daar helpen die systemen bij, maar ook de touchscreeninterface die doet denken aan een avondje op de bank met de iPad op schoot.

Bij een nachtelijk ritje is er een keurige amberkleurige verlichting die vanuit allerlei hoeken en gaatjes een respectabele hoeveelheid licht in het interieur werpt. Daardoor kun je je handen en je voeten ontwaren en is niet alleen het licht van het dashboard te zien.

De XC90 is met stip gestegen als ideale auto voor een date. Waar ze misschien wel van schrikt is dat je met 7 stoelen aan komt zetten. Daaruit spreekt wel lichtelijk de ambitie voor veel kinderen, of erg veel inzet voor de voetbalclub.

Gatsie, hoe kun je dit nou niet willen?

Het mooiste aan de grote Volvo vind ik het ingetogen exterieur. Met slagschepen als de Range Rover of X5 mag je niet op sympathie van je medeweggebruiker rekenen. De Volvo krijgt menig waarderend knikje. De XC90 is verkrijgbaar vanaf een kleine 70'000 euro.

Lees verder:
Onze vakantietest met de Volvo V70

Lees onze andere duurtests