E-One moet elektrisch vervoer betaalbaar maken

E-One moet elektrisch vervoer betaalbaar maken

15-01-2013 11:10 Laatste update: 28-04-2018 14:03

Een dichte elektrische driewieler voor 3000 euro. Rutger sprak met de Nederlandse makers.

Na eerder gewerkt te hebben aan een dieselmotorfiets is Erik Vegt begonnen aan de E-One elektrische driewieler. Waar je droog in blijft en met niets meer dan het gezoem van de elektromotor naar je werk kunt glijden. Vijfentwintig jaar geleden is het idee al eens ontstaan, maar de accu- en regeltechnologie waren toen nog niet ver genoeg.

Nu verwacht Vegt voor drieduizend euro een elektrisch vehikel te kunnen maken dat voor veel mensen perfect is voor woon-werkverkeer. Dat doet hij samen met Dave Goudeket die is blijven hangen na zijn stage via de Automotive Hogeschool Rotterdam. Goudeket is jaren betrokken geweest bij de Shell Eco-marathon. Wij spraken beide mannen.

Goudeket: "Op dit moment kijken wij welke technische keuzes mogelijk zijn. Daarbij zijn prijs en comfort de pijlers om op te bouwen. Na het papierwerk hebben we een prototype gebouwd genaamd de Ezel. Hiermee kunnen wij de beschikbare ruimte inwendig en uitwendig meten, de motoren en accu's testen en niet onbelangrijk: de medeweggebruikers observeren. De fiets is laag en dus minder goed zichtbaar. Vergelijkbaar met ligfietsen. De verkoopprijs is belangrijk en er is ingezet op 3000 euro inclusief BTW. Verkoop alleen via de fiets- en scootervakhandel."

Het budget moet via crowdfunding gevonden worden. Dat kan door een kleine investering te doen als aanbetaling, een volledige E-One te bestellen of door aandelen in het bedrijf te nemen. "Crowdsourcen brengt betrokkenheid met zich mee. Betrokkenheid tussen klanten en fabrikant. Maar ook van klanten onderling. Het is daardoor niet zomaar een ding dat je koopt, je neemt er echt deel aan. Dat is nou juist wat wij willen. Een nieuwe wereld van meer delen en duurzaamheid."

Ook over het opladen is nagedacht. "We willen laden via onze laadpalen die door zon- en windenergie gevoed worden. Dit zullen stand-alone systemen worden die je zo maar ergens neer kan zetten waar jij wilt."

Wat doet ie op een volle accu? "Rijden kun je met één, twee of drie accu's. Elke accu geeft 35 kilometer bereik. Dus met driestuks kun je maximaal 105 kilometer afleggen. Dit is een behoorlijke actieradius voor een voertuig dat maximaal 25 kilometer per uur kan. Die maximumsnelheid wordt afgedwongen door de nieuwe voertuigwetgeving. Dit nieuwe voertuig type heet: innovatieve bromfiets."

In het stuur van de E-One wordt een tablet verwerkt die de infotainment verzorgt.

Vegt vindt de E-One niet vergelijkbaar met bestaande alternatieven. "Bij de Renault Twizy mis ik een doel anders dan 'cool' zijn. Verder is het vooral een wat kleinere 'auto'."

Ook een initiatief als de Drymer, na een faillisement doorgestart, mist volgens Vegt richting. "De prijs ligt te hoog en het eindresultaat is niet vernieuwend. Niet slecht, maar het is niet de kant die wij op willen. Waarom zou je open rijden als het dicht kan? Wij gaan voor een lagere snelheid, waardoor je een hoger rendement hebt en minder frame- en remsterkte nodig hebt. Het is een lichter en simpeler product, voor iedereen bereikbaar (vanaf 16 jaar), recht op te stallen (op z'n kont dus) en zuinig."

Daarmee positioneert de E-One zich in het veld van de Drymer maar zonder de hoge drempels van die driewieler. Die begon bij 6000 euro, was zwaar, moeilijk te stallen en eigenlijk te breed voor het fietspad. Voor mensen die net te ver van hun werk wonen om te fietsen, kan de E-One een uitkomst zijn.