Een wereldwijd web zonder websites

Een wereldwijd web zonder websites

26-02-2010 08:10 Laatste update: 29-04-2018 06:33

De homepage is dood, het weblog is dood. Nadert nu ook het einde van de website? Sommige mensen denken van wel.

Persbureau AP gebruikt zijn Twitterfeed zoals zoveel media dat doen: om de eigen artikelen onder de aandacht te brengen. Maar in plaats van te verwijzen naar de berichten op de eigen site, linkt AP vanaf Twitter door naar Facebook. Een onbegrijpelijk beleid, vindt TechCrunch.

Maar is het echt zo dom? Sander Duivestein betoogt in een interessante post op Frankwatching.com dat AP de toekomst van het web misschien wel scherper ziet dan de wijsneuzen bij TechCrunch. Door zijn berichten op Facebook te plaatsen geeft AP het nieuws namelijk een sociaal karakter. De berichten verschijnen immers op een plaats waar er over gepraat kan worden.

Duivestein wijst op diverse internetvorsers die een 'site-less web' voorzien. 'We zien een sterke opkomst van tools als Tumblr, Posterous, Dlvr.it, Ping.fm en recentelijk Google Buzz die het mogelijk maken om een bericht in diverse uitingsvormen op het web te publiceren', schrijft Duiverstein. 'Conversaties vinden overal plaats. Gefragmenteerd en gedistribueerd. En conversaties over het eigen merk of het eigen product vinden niet of nauwelijks plaats op de corporate website.'

Een web waar aparte sites een steeds minder grote rol spelen? Die gedachte is misschien minder gek dan hij op het eerste gezicht lijkt. Sociale netwerken zoals Facebook zijn namelijk enorme 'timesinks'. Nu al brengen Amerikanen extreem veel tijd door op Facebook: gemiddeld zeven uur per maand. En dat is volgens een bericht op Mashable meer dan het totale bezoek aan Google, Yahoo, YouTube, Microsoft, Wikipedia en Amazon bij elkaar opgeteld.