Eerste Emmy-nominaties voor Netflix-series

Eerste Emmy-nominaties voor Netflix-series

19-07-2013 06:54 Laatste update: 28-04-2018 10:57

Voor het eerst zijn tv-series die alleen on-demand zijn te bekijken via Netflix genomineerd voor Emmy Awards. House Of Cards lijkt het meeste kans te maken.

Netflix startte afgelopen jaar met het maken van eigen tv-series die alleen exclusief via de on-demand dienst voor abonnees zijn te zien. Ze zijn redelijk succesvol, gezien de alom positieve beoordelingen. Kijkcijfers maakt Netflix niet bekend. Maar een andere indicatie voor het succes is dat drie van de Netflix-series donderdag zijn genomineerd voor veertien Emmy's. Het is voor het eerst dat series geproduceerd voor een on-demand dienst zijn voorgedragen voor Emmy Awards, de belangrijkste prijzen in de Amerikaanse tv-industrie.

De politieke dramaserie House of Cards met Kevin Spacey krijgt negen Emmy-nominaties, Arrested Development sleept er drie in de wacht en Hemlock Grove met Famke Janssen werd voor twee Emmy's voorgedragen. Netflix lanceerde onlangs ook de nieuwe dramaserie Orange Is The New Black over een vrouwengevangenis. Ook die serie werd goed ontvangen, maar hij was nog te vers om al genomineerd te worden voor een Emmy.

Hoewel de Netflix-series met de nominaties een stukje tv-geschiedenis hebben geschreven, is HBO nog altijd succesvoller in de productie van populaire tv-series. HBO sleepte meer dan honderd Emmy-nominaties in de wacht, maar dat bedrijf is dan ook al twintig jaar bezig met het produceren van series.

Nog dit kwartaal start Netflix ook in Nederland met zijn videodienst, zo meldde het Amerikaanse bedrijf onlangs. Netflix is al beschikbaar in in VS, Groot-Brittannië, Ierland, de Scandinavische landen en Zuid-Amerika. De dienst biedt onbeperkt kijken naar tv-series en films voor een vast maandbedrag via apps voor veel verschillende apparaten en besturingssystemen.

Om zich te onderscheiden van concurrenten als Amazon Video, iTunes of HBO Go ontwikkelt Netflix ook exclusieve series. De afleveringen van een heel seizoen verschijnen tegelijkertijd online, omdat er bij on-demand geen noodzaak is van een wekelijks schema met recaps voor elke uitzending en vooruitblikken voordat de reclame begint.