Eerste gewonden bij ongeluk met zelfrijdende auto

Eerste gewonden bij ongeluk met zelfrijdende auto

17-07-2015 08:26 Laatste update: 27-04-2018 23:05

Begin deze maand werd een zelfrijdende Google-auto van achteren aangereden. Het was het eerste ongeval met lichtgewonden.

Een van de beloftes van de zelfrijdende auto is verkeer met nagenoeg geen ongevallen meer. In theorie ligt het voor de hand. Verkeerongevallen zijn in 99,9% van de gevallen de oorzaak van inschattingsfouten of onoplettenheid van de bestuurder. Een zelfrijdende auto let in elk geval altijd op. Althans in theorie. In de praktijk moet de veiligheid van de zelfrijdende auto nog blijken.

De eerste signalen wijzen er echter wel op dat de zelfrijdende auto veiliger is. Google maakt ondertussen zo'n 16.000 kilometers per week met een kleine vloot van zelfrijdende auto's. Sinds het project startte in 2009 zijn Google's zelfrijdende auto's veertien keer betrokken geweest bij een ongeval waarvan elf staartbotsingen. Geen enkele keer was de zelfrijdende auto de oorzaak van het ongeval. Het was iedere keer de schuld van een menselijke bestuurder. In alle gevallen ging het gelukkig alleen om blikschade.

Whiplash

Op 1 juli van deze maand was wederom een zelfrijdende auto van Google betrokken bij een staartbotsing. Het was echter voor het eerst dat de drie inzittenden van de zelfrijdende auto licht gewond raakten. Ze liepen een whiplash op tijdens de botsing.

De zelfrijdende auto kwam op een kruispunt af met een groen licht maar vanwege de drukte moesten enkele auto's inclusief die van Google stoppen om het kruispunt niet te blokkeren. Een achterligger lette kennelijk niet op en knalde zonder remmen met een snelheid van ruim 25 kilometer per uur op de kofferbak van de zelfrijdende auto.

Russische dashcam 2.0

In de onderstaande video is duidelijk te zien dat de Google-auto gewoon normaal remde en niet abrupt. Vervolgens zie je de achterligger zonder afremmen op de zelfrijdende auto klappen.

Wat de video vooral boeiend maakt is hoe we in de toekomst een ongeval tot in de puntjes kunnen analyseren. De komende 20 of 30 jaar zitten we in een overgangsfase waarbij de zelfrijdende auto en de menselijk bestuurde auto de weg delen.

De zelfrijdende auto is echter uitgerust met allerlei sensoren en lasers die alle data minitieus vastleggen. Het is als het ware een Russische dashcam 2.0 die alles, 360 graden rondom de auto registreert. Aan de hand van die data heeft Google het ongeluk helemaal gevisualiseerd met exacte data waaronder snelheden en de gehele verkeersituatie rondom het ongeval.

Wat ook heel duidelijk te zien is in de video is dat de zelfrijdende auto 'ogen in zijn achterhoofd' heeft. De zelfrijdende auto kan duizend dingen tegelijkertijd in de gaten houden. Daar kan een menselijke bestuurder niet mee concurreren. Een binnenkomend whatsappje is al genoeg om een ernstig ongeluk te veroorzaken. Daarentegen moet de zelfrijdende auto nog bewijzen dat één verkeerde komma in miljoenen regels code geen dodelijk ongeval veroorzaakt.