Eerste indruk: Abarth 500C Edizione Maserati

Eerste indruk: Abarth 500C Edizione Maserati

09-12-2014 16:08 Laatste update: 28-04-2018 02:41

Deze week in de adventskalender: een heel klein, heel duur, Italiaans raspaardje. De Abarth 500C Edizione Maserati.

Buongiorno! De Abarth 500C Edizione Maserati staat voor de deur. We zullen de naam even voor u ontcijferen. Abarth is de automaker, die al jaren op basis van Fiats snelle auto's bouwt. In dit geval op basis van de 500. Fiats leuke retrokarretje. De C achter de 500 staat voor cabrio. De laatste twee woorden; Edizione Maserati, tonen aan dat we hier te maken hebben met een limited edition. Deze auto wordt in een oplage van 495 stuks gemaakt en heeft een bijzonder interieur, exterieurkleur en 20 pk extra. En heeft 15.000 euro meer op het prijskaartje staan. Voor een totaalprijs van 45.000 euro.

Desondanks heeft Abarth weinig moeite dit karretje te verkopen, omdat er landen zijn waar exclusieve Europese autootjes het goed doen. Ik wil het vandaag dan ook niet hebben over waar-voor-je-geld of de restwaarde van deze krankzinnige kar, maar een kleine ode schrijven aan 'het irrationele'.

Geïnstitutionaliseerde gekte
Iedereen die wel eens een belastingaangifte heeft ingevuld, in een HRM-cyclus terecht is gekomen of bij het UWV binnen de deuren heeft gestaan kent het: geïnstitutionaliseerde gekte. Vragen die onlogisch, onnatuurlijk en zinloos zijn, moeten beantwoord worden. Want dat hebben we zo afgesproken. Zo staat dat hier. Een willoos enigma ergens boven alles zwevend schrijft ons de wet voor. Om krankzinnig van te worden. "Had u in 2014 een aanmerkelijk belang". Waarin? Waarvoor? Hoezo wil je dat weten?

Dat soort gekte willen we vaak bestrijden met logica. Door tegen een invloedsloze medewerker van de Belastingtelefoon te raaskallen. Of door een petitie te tekenen op Facebook.

Gekte met gekte bestrijden
Maar dit soort gekte, kan alleen bestreden worden met een ander soort gekte: zoals een klein Italiaans autootje met 180pk. Achter het stuur van dit raspaardje zit je te hoog, is de versnellingspook verwisseld voor vier knoppen en spin je de voorbandjes bij het alleen maar kijken naar het gaspedaal. Hier is niets logisch aan. Met als gevolg dat je op zoek gaat naar een manier om samen te werken met dit apparaat, dat daar zelf overduidelijk niet naar op zoek is. Therapie voor de uren dat je geconfronteerd bent met formuleren, presentaties en gesprekken die het leven uit je zogen.

Hele mooie leren stoelen

Voor uw 45000 euro krijgt u geen cruise control, geen stoelverwarming én geen ingebouwde navigatie.

Laten we de versnellingspook verwijderen voor 4 knoppen.

Een fraai kleurtje. Zeg zelf.

De Maserati-drietand verwerkt in de velgen.

De wielbasis is zo kort dat de deuren er nog maar net tussen passen. Het geluid zo boos en bassig dat je een auto van drie keer zijn formaat verwacht. De automatische versnellingsbak houdt in bij het opschakelen, waardoor je hem noodgedwongen in de handmatige stand moet zetten. Voor het vervoeren van een krat bier moet je het dak open doen.

Allemachtig, wat een plezier geeft dit autootje. Hij accelereert alsof hij achterna gezeten wordt door de maffia. Hij neemt bochten als een rodeostier die je uit je zadel wil slingeren. En dat geluid! Rijd door een tunnel, schakel terug, geef gas, laat even los en schakel op. Bwaaaaaaaaaaaappp, PFWAAAFFFF, Bwaaaaaaaaaaapp.

Kortom: op alle rationele gronden is deze auto een absolute afrader. En juist daarom is hij zo speciaal.
Het is als spelen met een baby. Hij begrijpt niet wat je wil, krabt je regelmatig in je oog, maar dat kraaiende lachje vlak voordat er een rammelaar naar je hoofd wordt geslingerd maakt alles goed.

Lees ook onze andere auto-reviews.