Eerste indruk: AKG Y50 hoofdtelefoon

Eerste indruk: AKG Y50 hoofdtelefoon

12-06-2014 09:11 Laatste update: 28-04-2018 05:47

Jody van den Tillaart

Met de Y50 breekt AKG een beetje met z'n traditie: dit is een eyecatcher met een joekel van een logo.  

Hoofdtelefoons zijn al lang niet meer een puur 'technische' aankoop. Tuurlijk, de specs moeten wel oké zijn en hij moet goed klinken, maar zeker voor een jonge doelgroep telt ook hoe het ding er uitziet en of het een beetje 'street credibility' heeft. AKG, een Oostenrijks bedrijf dat al sinds 1947 microfoons, hoofdtelefoons en aanverwante audiosystemen maakt, heeft een reputatie van goede audiokwaliteit, zeker bij muziekprofessionals. Maar echte hipheid? Nee, die was er nog niet zo expliciet.

Reden voor het bedrijf om een jonge designer in te zetten voor de Y-series: een lijn van in-ear en on-ear hoofdtelefoons voor jonge, creatieve mensen. Voor een aantrekkelijker bedrag en een uitgesprokener design kunnen zij zich vanaf juli ook de Oostenrijkse AKG-kwaliteit aanmeten. Het meest uitgesproken model is de Y50, die met zijn stevige kleuren en 'aanwezig' logo op de oorschelp een hele nieuwe kant op gaat qua design.

AKG Y50 black

Wat kan 'ie?

Qua extra's en snufjes is de hoofdtelefoon niet bijzonder uitgebreid. Het heeft alleen de essentials (geen bluetooth helaas, maar die zit wel in de Y45bt uit dezelfde lijn). Fijn is dat de kabel los kan van de hoofdtelefoon en dat er een eenknops controller en microfoon in zit waarmee de AKG Y50 handig te gebruiken is met je smartphone. Maar meer dan dat is het niet. De voordelen zitten vooral in het draagcomfort (hij zit lekker en is lichtgewicht), het bijna wegvallen van het omgevingsgeluid (omdat hij lekker snug op je oren zit met de afgesloten kussentjes) en natuurlijk vanwege het geluid. Of je nou rock, klassiek, dubstep of jazz afspeelt: alle details zijn hoorbaar en het klinkt, hoe zal ik het noemen, 'crisp'. De bas is 'enhanced' en dat hoor je wel. Hij beukt lekker zonder pushy te worden, ook als je de volumeknop lekker openschroeft.

Retro-Duits

Het uitgesproken design is iets wat bij je persoonlijkheid moet passen, al is er ook een mooie matzwarte uitvoering met een subtieler logo voor de minder gewaagde types. Voor de doelgroep, 21-30 jaar en 'design aware', zijn de felgekleurde headphones echter perfect. De kleuren zijn uitgesproken, het geel is precies het goede geel, maar het zijn wel kleuren die bij veel soorten kleding passen. Het ontwerp is op meerdere vlakken geïnspireerd op de oudere modellen van AKG. Zo hebben ze het typische boogje om de oorschelpen heen, die het ontwerp Bauhaus-achtig maakt. Sowieso heeft het ontwerp wel iets retro-Duits-achtigs, zeker de geel-zwarte variant. En dat bedoel ik in positieve zin.

De luidsprekers zijn afgedekt met een aluminium behuizing, die met meerdere laklagen een hoogglans afwerking heeft gekregen. De hoofdband is gemaakt van flexibel RVS dat je in alle richtingen kunt draaien en wringen. Op dat onderdeel zit speciale nanoverf die niet gaat barsten, zodat de hoofdtelefoon mooi blijft. En, net zoals bij oudere modellen, kun je de Y50 super klein 'opvouwen' en in ieder handtasje meenemen. Ook handig.

AKG Y50 red detail

Marketing

Dan moet ik het toch even hebben over de Y50 ten opzichte van de Beats headphones. Dr. Dre's producten zijn zeer gewild, ondanks dat de reviews niet altijd even lovend zijn. Je kunt er veel van zeggen, maar ze zien er uit als snoepjes en ze hebben gewoon een heel groot marketing succes. Niet zo gek als een artiest als Dre zijn naam er aan verbindt.

Bij de headphones van AKG, waar nu voor het eerst ook heel trots het logo groot op staat, is het net andersom. Ze hebben de credits van 67 jaar ervaring met audio en het vertrouwen van muziekprofessionals, maar hebben nog niet de bekendheid bij het grote publiek. Daar ligt voor hen de uitdaging: die hippe, jonge, urban mensen bereiken. Om dat aan te zwengelen heeft AKG een wedstrijd uitgeschreven om creatievelingen te ondersteunen.

Conclusie

Voor de kwaliteit die je krijgt, lijkt de Y50 met 99 euro een goede koop. Hij klinkt goed, voelt goed en heeft een mooi design. Een no-nonsense hoofdtelefoon zonder allerlei extra's, gewoon goed geluid en het oog wil ook wat.