Eerste indruk: Audi SQ5

Eerste indruk: Audi SQ5

04-04-2013 08:28 Laatste update: 28-04-2018 13:01

Rutger rijdt 'm als eerste in Nederland, de Audi SQ5: het meest indrukwekkende motorblok van Audi in een bling verpakking op 21" velgen.

Wie van rechtopzitten en het merk met de vier ringen houdt, heeft de keuze uit een Q3, Q5 of Q7. Softroaders in drie oplopende maten. De eerste waar Audi mee kwam was de Q7. Die hadden ze qua formaat beter de Q9 kunnen noemen, want ik heb schoolbussen gezien die kleiner zijn. Wie echt een hekel aan z'n kinderen heeft kan ze helemaal achterin zetten en nog amper waarnemen in de binnenspiegel. De Q5 is de wat meer gedrongen versie. Passagiers op voorstoelen en achterbank hoeven het verschil niet te merken, maar er is geen derde zitrij. Dan is er dus nog de Q3, dat is een schaalmodel van de Q5 op 8/10. Wij rijden de gulden middenweg. Het fysiek knapste broertje: de SQ5. De eerste en enige in Nederland op het moment.

Wie goed opgelet heeft tijdens het dicteren van de letterbrij heeft een S waargenomen voor de Q5. Voor gewone mensen betekent dat niets, voor autoliefhebbers staat het voor Sport. De SQ5 is de meest sportieve versie van de auto. Onder de motorkap ligt een 3 liter V6 turbo die met 313 pk en 650 Nm de vier wielen aanslingert. Hier in Noord-Nederland is dat met al die gaten onder de grond genoeg om een plaatselijke aardbeving te veroorzaken. Het is ook genoeg om in 5,1 seconde al 100 kilometer per uur te rijden en tot een elektronisch beperkte topsnelheid van 250 door te trekken.

Je kunt de SQ5 van geen kant bekijken zonder eraan herinnerd te worden welk type je gekocht hebt.

Op papier verwacht je dan met scheefgetrokken mondhoeken de bocht door te gaan en je vast te moeten houden aan de stoel of de deuren. Maar omdat de auto zo hoog op de poten staat en zo subliem geveerd is, krijg je er minder van mee dan je wellicht zou willen. Net als de TDI Le Mans auto's van Audi opvallen door de afwezigheid van geluid, zo is de BiTurbo ook bijzonder beschaafd. Na de fijne roffel in de 5 cilinder van de V40 R-design is dat een kleine teleurstelling. Vergis je echter niet: 5 seconden naar 100 is zo rap dat geen gaatje te klein is om in te halen en je op een provinciale weg al gauw op rijbewijsbedreigende snelheden zit bij het inhalen. De SQ5 is absurd rap.

Visueel is er meer opvallend vuurwerk. De velgen zijn 21 inch. Daardoor krijgt de auto een soort Tonka-uitstraling. Alsof hij helemaal niet zo groot is, maar jij een beetje klein. Persoonlijk bevalt me dat wel, want het maakt de auto wat minder serieus. Met alle chroom, de spiegelkappen en de slicke ledlampen mag dat wel. Ook het aantal SQ5 badges en insignes zijn niet van de lucht. Bij elke deuropening, op de voorkant, de achterkant, de stoelen, de toerenteller, de remklauwen. Het kan je onmogelijk ontgaan dat je de snelle versie gekocht hebt.

Wie een SQ5 voor de deur wil hebben staan, betaalt minimaal 79.900 euro. Wij hebben de Pro line. Daarin krijg je voor 3650 euri adaptive light, airco die apart te regelen is voor de twee voorstoelen en de achterbank. Alarm erop. Parkeersensoren rondom. Het basis navigatiesysteem, spraakbediening en een upgrade van het soundsysteem.

Vervolgens komt daar in onze SQ5 nog bijna 16.000 euro bovenop voor een grand total van net geen ton. Dan heb je wel een gletsjerwit metallic auto met fijn nappa zwart leer. De achterklep heeft opeens je hulp niet meer nodig om open en dicht te gaan. Het navigatiesysteem is geüpgrade. De speakers komen plots uit Denemarken en in de achterbak vind je allerlei netjes, railtjes en ander speelgoed om je boodschappen of gijzelaar mee op de plek te houden.

Onder de mistlamp een parkeersensor, rechts daarvan het 'oog' van de adaptive cruise control.

Mijn favoriete optie aller tijden, adaptive cruise control, ter waarde van 1427 pegels is ook toegevoegd. De hele lijst is te lang om hier helemaal langs te lopen.

Al met al heb je dan voor je 100.000 euro een auto die niemand nodig heeft. Dat garandeert meteen ook de exclusiviteit. Het zou heel goed kunnen zijn dat deze SQ5 meteen ook de laatste is die ik dit jaar zie. Voor hetzelfde bedrag heb je een S edition Audi A6 avant met hetzelfde blok erin. Die is minstens zo praktisch. Minder bling. Geeft je meer het gevoel dat je hard gaat (omdat je lager zit). Maar de kans dat je monster A6 aangezien wordt voor een doorsnee leasebak is aanzienlijk groter. Met alle voor- en nadelen die daarbij horen.