Eerste indruk: Canon EOS 550D

Eerste indruk: Canon EOS 550D

03-05-2010 13:24 Laatste update: 29-04-2018 05:31

David test de dSLR camera van Canon vooral op zijn filmische kwaliteiten. De beeldkwaliteit is super, maar scherpstellen is lastig.

Ik heb zojuist de nieuwe Canon EOS 550D uit de doos gehaald en ik ga in deze Eerste Indruk iets geks doen met deze camera: ik ga het namelijk helemaal niet hebben over plaatjes schieten, de megapixels, de ruis, de iso of hoeveelheid punten van de autofocus. Over de fotografische kwaliteiten van de 550D zijn al vele pagina's aan gedetailleerde reviews geschreven zoals hier, hier en hier. Nee, ik duik zonder enige voorkennis meteen vol in de Full HD video-mogelijkheden van de Canon EOS 550D. Waarom? Omdat het serieus filmen met een dSLR steeds populairder wordt.

Filmen met een spiegelreflex met een keuze uit lenzen en de mogelijkheid om de belichting en de scherptediepte in te stellen, opent creatieve deuren die je met de gemiddelde betaalbare videocamera van een paar duizend euro niet voor elkaar krijgt. De beeldsensoren van de dSLR camera's leveren ook aanzienlijk hogere kwaliteit video dan de kleinere sensoren van een camcorder.

Met een kwaliteitscamera zoals de Canon 5D Mark II film je niet maar videografeer je. Dat is zelfs voor de leek duidelijk zichtbaar zoals in dit promotiefilmpje van Canon. De Canon 5D Mark II is dan ook een geliefde videocamera onder de serieuze filmers. Regisseur Greg Yaitanes filmde de laatste aflevering van het lopende seizoen van House met Canon 5D Mark II en had niets dan lof over de camera. Cameraman Leendert Mulder heeft ook menig Uitpakparty met zijn Mark II gefilmd. Hij is zo stapel op de filmische mogelijkheden van de Mark ll dat hij chagrijnig wordt als hij met een gewone videocamera moet filmen. Zonder dollen. Onze andere cameraman Pieter Hoogland is onlangs ook gezwicht. Ook hij filmt nu delen van zijn reportages met de Mark ll.

Helaas is de prijs van 2000 euro buiten het budget van menig amateur. Ook de Canon 7D kan 1080P Full HD met 25 of 30 fps filmen maar dan nog ben je zo'n 1300 euro kwijt voor de body alleen. De voorloper van de nieuwe 550D, de betaalbare Canon 500D is voor de amateur echter ook geen optie. Die haalt slechts 20fps bij 1080p en je mist de handmatige instellingen die je juist nodig hebt om creatief te filmen.

De nieuwe Canon 550D filmt echter net zoals op de 7D wel 1080p bij 24, 25 en 30 fps en je kan de belichting en scherptediepte handmatig instellen. Het beste nieuws is echter de prijs. Op Kelkoo vond ik namelijk een aanbieding voor een 550D inclusief een EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 lens voor 740 euro. Dat is bijna de helft van de prijs van een 7D body en je krijgt er nog een lens bij ook. Wellicht niet Canons beste objectief maar toch.

Maar moet je nu meteen gillend naar de winkel rennen en roepen doe mij er maar één want ik ga supertoffe filmische filmpjes filmen? Moet je nu meteen je videocamera van 1500 euro in de prullebak gooien? Ho stop! Even pas op de plaats. Filmen met een dSLR is totaal anders dan filmen met een camcorder. Ik kan het weten want ik ben een expert. Ik heb namelijk behalve een paar YouTube-filmpjes geen enkele ervaring met filmen laat staan met een dSLR. Ik sta altijd aan de andere kant van de lens. Kortom mijn expertise als leek wil ik delen met de lezer die mogelijk zijn of haar eerste aanschaf van een dSLR voor het filmen overweegt.

Ik zei eerder dat de 550D 1080p bij 24, 25 en 30 fps schiet maar dat is niet helemaal juist. Dit Europese model schiet 24 of 25 fps bij 1920 x 1080p. De 30fps zit op modellen voor o.a. de Amerikaanse en Japanse markt waar de televisie standaard NTSC is. Ik heb hem op 25fps gezet voor PAL, zoals bij ons. 24 fps is voor films. De 550D schiet ook 1280 x 720p tot 50fps en 640 x 480 die je kan bijsnijden.

De verschillende opties instellen voor filmen is overigens heel makkelijk te vinden. Druk op het knopje menu en je krijgt meteen de instellingen te zien die bij de functie filmen horen. Die krijg je in de filmstand automatisch in Live View te zien op het super heldere 3 inch lcd-schermpje. Het is trouwens voor het eerst dat Canon dat met een beeldverhouding van 3:2 doet. Dat komt overeen met de beeldsensor. De eerdere EOS-modellen hadden een 4:3 verhouding. In Live View is de spiegel omhoog geklapt en kijk je niet via de zoeker maar via het schermpje. Tijdens het nemen van foto's is dat optioneel. Het is namelijk niet voor niets een spiegelreflexcamera met een traditionele zoeker.

Dat filmen met een dSLR totaal anders is dan het filmen met een camcorder werd me meteen duidelijk. In eerste instantie hou je de camera als een fotocamera met twee handen vast in plaats van met een hand zoals een camcorder. Maar het verschil zit hem vooral in de bediening.

De 550D heeft een dedicated knop waarmee je de opname start, maar je moet eerst als een gewone camera scherpstellen voordat je de opname begint. Ik had hem eerst op auto-alles-weinig-creatief staan. Wil je iets op afstand filmen dan stel je daar scherp op, de camera regelt vervolgens de belichting en pas dan druk je op de opnameknop. Beweeg je de camera vervolgens naar een object dichtbij dan is dat onscherp omdat de focus niet verandert. Dat is andere koek dan bij een camcorder. Die autofocust, maakt niet uit waar je hem op richt.

Je kan tijdens het filmen met de 550D wel scherpstellen maar dat verloopt traag en hakkerig terwijl de lens de juiste focus zoekt. En bovendien pikt de ingebouwde mono-microfoon elk mechanisch geluid van de lens op. Dat is uiterst storend in een filmpje. Sowieso is het aan te raden om een externe stereo richtmicrofoon aan te schaffen die je via de 3,5 mm microfooningang aansluit. Met een kous zal die ook wat minder windgevoelig zijn dan de ingebouwde microfoon. In dit filmpje zie en hoor je duidelijk wat ik bedoel met het focussen tijdens het filmen.

Wat mij binnen de eerste paar minuten duidelijk werd is dat je het filmen met een dSLR moet voorbereiden. Je moet duidelijk weten hoe en wat je wilt filmen. Dat geldt helemaal als je de camera op handmatig-alles-zeer-creatief zet. Wil je de filmische effecten bereiken dan moet je thuis zijn in de fotografische aspecten zoals belichting en scherptediepte. Is dat gesneden koek voor je, dan nog moet je oefenen als je nog nooit met een dSLR gefilmd heb. Met name zoomen en het handmatige scherpstellen kosten tijd.

Als je bijvoorbeeld in het filmpje hierboven van een scherpe achtergrond wilt pannen naar het tijdschrift en dit ook scherp wilt krijgen in een vloeiende beweging, dan kan dat alleen als je met de hand scherp stelt tijdens het pannen. Dat kost tijd voordat je dat onder de knie hebt. Met de goedkope instap EF-S vond ik dat extra lastig. Het voelt allemaal wat mechanisch grof aan. Een duurdere lens geeft je dat hydraulische gevoel waardoor je zuiverder kan zoomen of makkelijker kan scherpstellen. De 550D werkt met de hele reeks Canon-lenzen. Dat is natuurlijk ook de kracht van het filmen met een dSLR. Gooi er een groothoek lens op en je kan vanuit iedere hoek filmen en met een telelens film je op veilige afstand die leeuwin in het safaripark terwijl je de achtergrond prachtig laat vervagen met een open diafragma.

De belichting of de scherptediepte aanpassen is makkelijk en doe je door een knop in te drukken terwijl je aan een scrollwieltje draait. Dat gaat binnen een minuut blindelings. Het meest zal je spelen met de scherptediepte, want dat geeft met name het filmische effect. Aangezien het buiten regende en grijs grauw was, heb ik snel een spannende indoor actiefilm gemaakt om je het effect van dieptescherpte te tonen. Ja, ik weet het. Het had allemaal wat creatiefer gekund, maar dit was uit de doos, op het statief, aan de slag zonder voorkennis.

De kwaliteit van Full HD oogt hoog. Op mijn 27 inch iMac was het een genot om naar te kijken. Dat is heel wat anders dan de zogenaamde Full HD van Sony's bloggie. Je moet echter niet de kwaliteit van de 5D Mark II verwachten. Die heeft een grotere full-frame sensor en een aanzienlijk hoger prijskaartje. De kwaliteit van de 550D kom t echter wel overeen met de Canon 7D die bijna twee maal zo duur is. De APS C-CMOS beeldsensors in deze camera's komen nagenoeg overeen. Full HD vreet geheugenkaarten. De Canon slaat filmpjes op in het H.264-formaat en je kan maximaal per clip 4 gb of 30 minuten opnemen. Op een kaartje van 4 gb past 12 minuten en op een 16 gb kaartje 49 minuten. Die kaarten moeten het liefst ook nog een beetje rap zijn om al die data snel genoeg te kunnen verwerken.

Hoewel dit slechts mijn eerste indrukken zijn van de filmfunctie van de Canon EOS 550D ben ik zeer onder de indruk. Voor zo'n zevenhonderd euro kan je Full HD filmen met hoge kwaliteit. Lijkt me ideaal voor studenten van de filmacademie of de serieuze videograafamateur. Aan mij is het echter niet besteed. Ik ben te lui en wil gewoon snel wat schieten zonder statief of handmatige instellingen. Denk daar goed over na als je voor het eerst een dSLR voor het filmen zou aanschaffen. Het vereist meer technische kennis en tijd om met de 550D te filmen maar het resultaat is er dan wel naar.